Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beaton DIY Tele kit


Anbefalte innlegg

Har bestilt et slikt sett fra Danmusikk til min 14-årige niese. Hun har alltid vist interesse for mine gitarer og prosjekter, så jeg tenkte dette kunne være noe å starte med for henne. Det er i all hovedsak snakk om å skru sammen saker og ting, og det eneste av trebehandling er å sage ut en fin profil for hodet, noe jeg tenker hun fikser glatt med de verktøyene jeg vet hun har tilgang til. Finish er en annen historie, og siden kroppen har binding på toppen blir det hennes valg å holde en naturell finish, eller gå bananas med spraybokser fra biltema. (jeg vet hva jeg ville ha valgt....)

Hardware og elektronikk er vel ikke av øverste skuffe, men oppgraderinger etterhvert er jo en del av læringsprosessen. Prisen er jo helt latterlig, nærmest uansett kvalitet - men allikevel, er det noen som har testet disse settene fra Beaton? Erfaringer?

(jeg kommer til å være mentor underveis, og supplere med kvalitetsdeler om nødvendig)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig update:

Jeg fikk pakken i går, og tok dermed avspasering i dag for å gå nøye gjennom passform, deler og hva som trengs å gjøres for å få dette til.

Hals og kropp er forbausende godt matchet (både kropp og hals er forboret), og har "matching numbers" - noe som får meg til å tenkeat det finnes en viss form for QC her. Kroppen er i tre deler, og har ikke spesielt fine tegninger.
Alle øvrige hull og utfresninger er overraskende nøyaktig utført, plekterbrettet var påmontert og var av typen ett-lag. Helt ok kvalitet på alt, men selvsagt er det noe å hente på pickups/elektronikk. Preloddet kontrollplate var nydelig utført. Broen (krom, tresadels barrels) fungerer sikkert ok, men jeg skal se om jeg finner en Wilkinson kompensert i stedet.

Både kropp og hals trenger pussing og behandling som forventet. (fra 320 og opp)

Såeh....halsen:
Ved nærmere ettersyn og sjekk (etter justering av truss rod i går kveld), finner jeg at det er bånd spredt over hele gripebrettet som må bankes ned på midten. Endene var greie, men trenger selvsagt litt avrunding. Hele sulamitten må ha en level/crown. Helt som forventet. Jeg hadde blitt særdeles overrasket om ikke. Så langt virker det overkommelig.

Menneh....:
Så legger jeg halsen fra meg på et plant underlag, og oppdager at hodet har negativ vinkling jfr halsen, dvs hodet vinkler oppover - motsatt av en LP-type hals, altså. Sjelden et godt tegn. Jeg greier ikke å se om dette er en sidelengs vridning idet resten av halsen både ser og måles rett, men halsen må uansett tilbake - billig eller ikke.

Jeg er spent på å høre respons - jeg har sendt en mail.

 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Og alt det der bare fordi du skulle være snill og grei. Det må du tydeligvis slutte med 😁

Tja....nei dette tåler jeg fint å turnere, og jeg har da skrudd sammen min skjerv av gitarer opp igjennom åra så det er ikke noe pes for min del.

Jeg har tatt ansvar for at halsen i prosjektet skal være best mulig, resten får hun fikse selv. (vi bor tre timer unna hverandre, så det blir hun pent nødt til). Så får hun ringe, bruke interweben, lese, snakke med lokale folk osv.

Jeg er selvsagt spent på hvilken finish hun kommer til å velge.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny hals kom i går. Den har de samme utfordringene som den første, og jeg vet da f.... om det kan bli noe brukbart av denne. Kanskje jeg må donere en hals fra et av mine andre prosjekter. Jeg skal uansett gi den et forsøk, men har ikke akkurat trua.

Jeg skal formulere en diplomatisk mail, med forslag om å kanskje foreta en smule QC før de sender ut varer. Kanskje de til og med bør finne andre leverandører for lignende byggesett. Altså, prisen burde jo muligens være avslørende, men uansett pris skal jo bestanddelene fungere etter intensjonene - sett fra et rent forbrukermessig ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gubbe skrev:

Ny hals kom i går. Den har de samme utfordringene som den første, og jeg vet da f.... om det kan bli noe brukbart av denne. Kanskje jeg må donere en hals fra et av mine andre prosjekter. Jeg skal uansett gi den et forsøk, men har ikke akkurat trua.

Jeg skal formulere en diplomatisk mail, med forslag om å kanskje foreta en smule QC før de sender ut varer. Kanskje de til og med bør finne andre leverandører for lignende byggesett. Altså, prisen burde jo muligens være avslørende, men uansett pris skal jo bestanddelene fungere etter intensjonene - sett fra et rent forbrukermessig ståsted.

Kjøper du drit så får du drit. Been there-done that😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, arneK skrev:

Kjøper du drit så får du drit. Been there-done that😄

Tja, jooo... Jeg mener nå likevel at når slike sett som dette selges av en relativt stor aktør, så bør man kunne forvente at det går an å få det brukbart. At man må påregne litt ekstra egeninnsats er en ting, men hvis forhandler ikke greier å levere et brukbart produkt til gitt pris, må de heller vurdere å la være og selge det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, arneK skrev:

Fra spøk til alvor...Har du bilde av halsen?  Hvis trussrod er strammet slik at halsen har mye bue så er det naturlig at hodet peker litt oppover når du legger den ned på et flatt underlag.

Du mener vel slakket vil jeg tro...
Og nei, jeg har justert halsen slik at den er så rett som mulig når jeg skal i gang med båndslip. Dette er ikke min første hals, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk slipt/kronet/polert bånd i går. Det gikk faktisk helt fint, slett ikke så ekstremt som jeg så for meg - båndene tåler en runde til om nødvendig (medium jumbo, tenker jeg uten å ha målt). Jeg har hatt Warmoth-halser og Allparts-halser som har trengt omtrent samme innsats (nå er jeg kresen, og liker lav action.....) og jeg tar ofte en l/c på både nye og brukte gitarer som tilsynelatende er greie nok, men som blir betraktelig mye bedre etterpå. Egentlig en temmelig lett operasjon om man er litt hendt og har gode verktøy.

Nå blir det slik at jeg fullfører dette byggesettet selv, og hvis det resulterer i noe brukbart kjøper jeg et nytt sett til min niese. (hun mistet litt futten da jeg forklarte om de utfordringene jeg har funnet og hva som skal til for å få det til å funke).

Jeg kommer til å gå for en helt enkel oljefinish her, både på kropp og hals. Det kan virke som halsen har noe flammespill, men det vil vises bedre etter finpussing og oljing. Spillet i den tredelte Paulowniakroppen er litt meh....men vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.