Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger - OK attenuatorer til røramp


Troll

Anbefalte innlegg

Mens andre går digitalt og nedskalerer, så har jeg lyst å oppgradere rørforsterker-samlingen min på sikt. 
Har et par amper i sikte som sannsynligvis vil væremeget overkill for hjemmebruk. Men tanken er å ha en grei attenuator tilgjengelig.

Hva bør jeg tenke på, og hva bør jeg regne med å bruke i kr+øre for en okei attenuator? 

Bør jeg gå for et ledd mellom topp og kabinett, en selvstendig loadbox med IR-mulighet, eller en kombinasjon av dette? Tips? 

Har god tid, og kan følge med på bruktmarkedet en stund, eventuelt kjøpe nytt etterhvert. Primær bruk er å spille via kabinett i rommet, men å kunne krænke ampen litt uten å knuse vindu og speil. Men det hadde egentlig vært veldig greit å kunne koble toppen direkte til et lydkort, etc. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er plenty muligheter når det gjelder rene attenuatorer, men selv med de dyreste går det ganske mye utover lyden hvis man skal ha volumet ned på hjemmevennlig nivå.

Løsninger som Fryette Power Station og Boss TAE er helt overlegne der synes jeg. Load+poweramp funker mye bedre pluss at du har muligheter for effekter etter amp om forsterkeren ikke har loop.
For innspilling er UA OX knall, du har også den muligheten med Boss TAE, den har både innebygde cabs og du kan bruke eksterne IR.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blix skrev:

Er plenty muligheter når det gjelder rene attenuatorer, men selv med de dyreste går det ganske mye utover lyden hvis man skal ha volumet ned på hjemmevennlig nivå.

Løsninger som Fryette Power Station og Boss TAE er helt overlegne der synes jeg. Load+poweramp funker mye bedre pluss at du har muligheter for effekter etter amp om forsterkeren ikke har loop.
For innspilling er UA OX knall, du har også den muligheten med Boss TAE, den har både innebygde cabs og du kan bruke eksterne IR.
 

Hørtes spennende ut. Hvordan funker det egentlig med innebygget power amp når ampen allerede er koblet inn med sin egen power amp? 

Ser også at UA Ox koster 13 laken. En del mer enn jeg kunne tenkt meg. Såg for meg ca 3-4k i budsjett. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Troll said:

Hørtes spennende ut. Hvordan funker det egentlig med innebygget power amp når ampen allerede er koblet inn med sin egen power amp? 

Ser også at UA Ox koster 13 laken. En del mer enn jeg kunne tenkt meg. Såg for meg ca 3-4k i budsjett. 

Når det er load+power amp er loaden et nettverk av motstander og diverse som "lurer" forsterkeren til å tro at den er koblet til høyttaler, samt at signalet blir ned på linjenivå. Og da får man muligheten til effektloop før poweampen.

Med 3-4k i budsjett har du ikke mange valg dog, enten en brukt THD Hot Plate og lignende attenuatorer, men det låter fort lite fislete når du demper mye.
En annen løsning, som kun vil gjelde for innspilling er en Suhr Reactive Load, da har du ingen mulighet for trinnvis demping, kun ren load som erstatter høyttaler og du bruker en IR-pluigin i DAW for høyttalersimulering.  Om du har brukbare studiomonitorer kan dette låtte rimelig fett!

 

 

Endret av Blix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner nå at jeg ikke har gjort god nok research på pris eller behov ja! Reactive Load IR virker jo veldig spennende! Har både studioheadsett og et par Yamaha HS7 monitorer som burde funke fint. Så kan jeg jo evt kjøpe en rimelig attenuator etterhvert hvis behovet oppstår. 

Har mulighet til å spille med noe moderat volum, hadde bare vært litt ekstra morro å gjøre "mer ut av" rørampene. Skal vurdere den Suhr-saken! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mange forskjellige attenuatorer, og de fleste av dem låter bra hvis du ikke demper volumet for mye.
Hvis du skal ha "bedroom level", som amerikanere er veldig opptatt av, (har til nå ikke spilt på amp på soverommet) så fungerer det ikke hvis du ikke har re-amping, eller en load du kan tappe signal fra og forsterke opp.
Attenuatorer kan fungere helt til 8 til 12 dB demping, men at høyttalerne ikke får kjørt seg like mye høres jo også.
6dB demping gjør en 100w om til 25w, så det gjør en god del forskjell på volum.
Ultimate Attenuator var den første jeg hadde med re-amping. I dag har jeg en Alex Attenuator, en Rivera RockCrusher, og en Fryette Power Station. Syns alle tre fungerer bra, men PS gir noen muligheter de andre ikke har.
Valget ditt er jo også om du vil gå for en attenuator med rent analogt signal, eller om du vil kjøre med RI modeleringer.

Endret av GunnarpåMo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips! Målet er ikke å spille lavt, men å kunne pushe powerampen på "fornuftig" volum. Har hatt en del 50-100W røramper som har gjort jobben bra, men vil utforske litt mer på mastervolum-biten, samt bruke ampene til litt innspilling etc. 

Syns forøvrig at Suhr Reactive Load IR ser bra ut, selv om den ikke direkte er en attenuator. Da kan jeg jo bruke ampene selv om fruen og ungene er hjemme. 

Denne såg også litt spennede ut, uten at jeg har sjekket så mange reviews:

https://www.gear4music.no/no/Gitar-and-Bass/Two-Notes-Torpedo-CAB-M-Cab-Sim-Pedal/2V7R?origin=product-ads&gclid=EAIaIQobChMInpW066O96wIVjKkYCh3jNAl2EAQYASABEgKzqvD_BwE

EDIT: Ser ikke ut som Two Notes demper signalet fra kabinett. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.