Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone 2020 lineup


larseko

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Gubbe skrev:

Ikke i det hele tatt. Jeg er en god gitarist, men har ikke publikum.

Seiglivet popularitet, myter og salgstall har forbausende lite med ferdigheter å gjøre etter min mening (dessverre). Jeg skulle uansett ha spilt ringer rundt både Wood og Richards, og det vedder jeg store penger på at du og 98% av medlemmene her inne kunne også. Rent musikalsk holder det vel til det de driver med, til og med tidvis smakfull riffing.

Jeg er så gammel at jeg kan mene at dinosaurene lever på kontekst-, kultur- nostalgia og musikkromantiske mekanismer. Og dette mener jeg selvsagt fordi jeg aldri har forstått de kantete forsøkene på blues- og countryrock Rolling Stones har blitt hyllet for. Jeg har et pop-hode, og foretrekker Beatles hver gang om jeg skal velge fra den tiden.

Myter er myter, og det er greit - sånn er det vel bare.

Hvem av oss vil i dag hevde at "Clapton is God" feks?

*rant over*

Slik jeg ser det, så handler det ikke om hvem som spiller rundt hvem. Joda, jeg må inrømme at jeg har tenkt tanken at jeg muligens er en bedre teknisk gitarist enn både Richards og Wood. Jeg skulle nok til og med holdt brukbart følge med Taylor, som er ansett som Stones sin ”guitarhero” i den forstand. Når det gjelder The Beatles, var det vel heller ikke noen ”guitar-aces” der, men du verden hvor stor betydning de har hatt. Det handler om hva de gjør sammen med sine medmusikanter, minst like mye som hva de ikke er i stand til å gjøre alene på instrumentet sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Forklar. Det finnes jo plenty eksempler av begge deler.

Ikke noe mere enn en estetisk greie i hodet mitt. På linje med ditt utsagn om at junior SKAL være dc regner jeg med😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evil_Caprino skrev:

Forklar. Det finnes jo plenty eksempler av begge deler.

Ikke noe mere enn en estetisk greie i hodet mitt. På linje med ditt utsagn om at junior SKAL være dc regner jeg med😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk da en ny 60s. Fin gitar det også, men jeg vet ikke hvor godt 50s og 60s matcher med Gibson sine 50s og 60s-halser. Syntes goldtopen (50s) minte mer om en 56 enn en 59 hva hals gjelder, 60s-en _føles_ ikke så mye slimmere enn en 2012 Gibson Traditional Les Paul (50s) jeg også kom til å kjøpe her om dagen (driver og prøver ut forskjellig for tida). Den er nok i en annen liga. Båndjobben på denne nye er helt ok, vil jeg si. Måtte gi den noe mer relief før jeg kunne senke strengene noe. Jeg har også lyst til å prøve en 57 classic pickup jeg har liggende før jeg bestemmer meg for retur. Det fine med quick-connect systemet er jo at det går an å teste uten at en gjør modifikasjoner på gitaren 🙂

 

 

IMG_20200904_175036.jpg

Endret av larseko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til en liten kommentar om Epiphone ProBuckers. De kan i alle fall ikke sammenligne seg med 57 classics fra Gibson. Ganske stor forskjell der, sammenlignet i bridge. Mye mer klarhet og liv hele veien med 57. Føles åpnere, bedre strengeseparasjon.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 19.45, larseko skrev:

Jeg vil legge til en liten kommentar om Epiphone ProBuckers. De kan i alle fall ikke sammenligne seg med 57 classics fra Gibson. Ganske stor forskjell der, sammenlignet i bridge. Mye mer klarhet og liv hele veien med 57. Føles åpnere, bedre strengeseparasjon.

Og der fikk du Epiphone-banden til å spy ut "cork-sniffer", "brand-whore", "wannabe" og hele den sulamitten... 😅

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2020 den 19.45, larseko skrev:

Jeg vil legge til en liten kommentar om Epiphone ProBuckers. De kan i alle fall ikke sammenligne seg med 57 classics fra Gibson. Ganske stor forskjell der, sammenlignet i bridge. Mye mer klarhet og liv hele veien med 57. Føles åpnere, bedre strengeseparasjon.

Jeg sier meg enig. Jeg har ProBuckers i en 1989 Epiphone Emperor. Langt bedre enn hva den opprinnelig hadde, selvsagt, men sammenliknet med 57 Classic og 59 Tribute låter de trangere, dunklere og mindre definert. De funker for så vidt greit i den gitaren, men jeg må innrømme at de skuffet meg en smule. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og min epiphone-elskende kompis var skjønt enige om dette. Han kjøper nesten ikke noe annet enn Epi Custom Pro osv, og ville beskrive den Probockeren som om noen putta pickupen i en papp-boks eller noe. "Muffled" er vel ordet. Dunklere, mindre dynamisk. Det funker helt til du prøver noe annet... men er jo relativt billig å oppgradere, all annen hardware er tipp topp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, larseko skrev:

Både jeg og min epiphone-elskende kompis var skjønt enige om dette. Han kjøper nesten ikke noe annet enn Epi Custom Pro osv, og ville beskrive den Probockeren som om noen putta pickupen i en papp-boks eller noe. "Muffled" er vel ordet. Dunklere, mindre dynamisk. Det funker helt til du prøver noe annet... men er jo relativt billig å oppgradere, all annen hardware er tipp topp.

Jeg har en Epiphone Les Paul Custom fra tidlig 2000. Samme erfaring med pickups. Kraftig og i utgangspunktet fin lyd i utgangspunktet, men ødeleggende at det høres litt ut som et ullteppe. Har tilsvarende erfaring med Gibson 57 Classic humbuckers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kongssund_ skrev:

Fortsatt rart de ikke bare kan bruke headstocken til de kopiene de etterligner.  Eventuelt produsere Japan versjoner igjen som high end Epiphones.

Ganske så bevisst strategi. Jeg vil tro at Gibson kunne ha sagt takk og farvel til Les Paul/SG-modellene under Classic/Standard-modellene om de satte ordentlig Gibson-headstock på Epiphone-gitarene. De fleste regner vel studio-modellene som bedre instrumenter enn Epiphone sine standard-modeller, men så er det det at vi ofte kjøper gitarer med øynene, mer enn med hendene. Tipper at med vanlig barte-headstock på Epiphones, så ville salget på Epiphones skutt i været, mens rimeligere (både med og uten hermetegn) Gibsons ville falt av lasset. 

Om det skulle dukke opp noen hi-end japanske Epiphones igjen, så måtte det jo være for å være en reell konkurrent til andre hi-end/boutique MIJ Les Pauls. Det hadde de sikkert vært i stand til å klare (å bli en reell konkurrent), til en viss grad, men jeg mistenker at den gjengse MIJ Les Paul-entusiast kanskje ville ha styrt unna (jeg har litt inntrykk av at de mest hardbarkede MIJ-entusiastene styrer glatt unna det meste som har med Gibson å gjøre). Problemet hadde vel, for Gibson sin del, vært at de kanskje måtte ha lagd gitarer som var for bra, slik at de kanskje hadde endt opp med, til en viss grad, å konkurrere med egne custom shop-modeller... Dette er selvfølgelig ren og skjær synsing fra min side, men mulig det er noe i det?

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Ganske så bevisst strategi. Jeg vil tro at Gibson kunne ha sagt takk og farvel til Les Paul/SG-modellene under Classic/Standard-modellene om de satte ordentlig Gibson-headstock på Epiphone-gitarene. De fleste regner vel studio-modellene som bedre instrumenter enn Epiphone sine standard-modeller, men så er det det at vi ofte kjøper gitarer med øynene, mer enn med hendene. Tipper at med vanlig barte-headstock på Epiphones, så ville salget på Epiphones skutt i været, mens rimeligere (både med og uten hermetegn) Gibsons ville falt av lasset. 

Om det skulle dukke opp noen hi-end japanske Epiphones igjen, så måtte det jo være for å være en reell konkurrent til andre hi-end/boutique MIJ Les Pauls. Det hadde de sikkert vært i stand til å klare (å bli en reell konkurrent), til en viss grad, men jeg mistenker at den gjengse MIJ Les Paul-entusiast kanskje ville ha styrt unna (jeg har litt inntrykk av at de mest hardbarkede MIJ-entusiastene styrer glatt unna det meste som har med Gibson å gjøre). Problemet hadde vel, for Gibson sin del, vært at de kanskje måtte ha lagd gitarer som var for bra, slik at de kanskje hadde endt opp med, til en viss grad, å konkurrere med egne custom shop-modeller... Dette er selvfølgelig ren og skjær synsing fra min side, men mulig det er noe i det?

Synsing eller ikke, jeg tror du har mye rett i dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så står ikke disse gitarene mye tilbake for mange japanske kopier, inkludert f. eks. Edwards (bortsett fra halsprofilen, som det fortsatt er noe meh med for meg). Ingen av dem gir helt samme følelsen som Gibson, uansett hvordan du vrir og vender på det (kanskje med unntak av modeller oppe i Y200k+-klassen). Selv en god Studio gir deg et ganske unikt instrument. Om det er nitroen eller håndverket, ikke vet jeg, kanskje det bare er lukt og forventninger. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er bedre, men det er noe der jeg ikke helt klarer å sette fingeren på. 

Edit: Må nok modererer meg noe her på det siste, men får ofte litt ekstra smil om munnen med en Gibson, selv med kort halsinnfesting og sveitserost. Men de veldig lette LP-ene som er veldig hule, blir litt feil.

Endret av larseko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over at Gibson tenker i de baner, men med litt jobb så hadde de nok fått til en løsning. Men dem er vel opptatt med andre ting om dagen :) Men igjen, var vel mer kun utseende jeg tenkte på, selv om de kunne klart å lage ting i forskjellige prisklasser uansett. Kunne sikket automatisert de billigere Gibson gitarene mer ala Epiphone fabrikken også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.