Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulyder i amp med Fender Vintera Strat 50 og Fender bassbreaker 007


waters2k

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk

 

Jeg har investert i dette oppsettet, men opplever en støy som jeg ikke har vært bort i før. Er dette noe dere kjenner til?

Se link fra YouTube som jeg har lagt ut. :)

Jeg har prøvd å bytte kabel, slå av alle lys, ta ut alle kontakter en for en for å feilsøke men denne klikkingen kommer og går av en rar grunn. Hvis det er noen som kan hjelpe eller har en synsing så ønsker jeg å høre fra dere alle og en. 

Takk for alle innspill på forhånd. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Troll skrev:

Kan det være mikrofoniske rør i forsterkeren? Lager ampen lyd når gitaren og kabelen er plugger ut? 

Hvis du kjøpte nytt, så ville jeg hørt med sjappen du handlet hos. 

Heisann, det er 12a7x rør i forsterkeren, ganske vanlige rør kan du si . Alt er nytt fra forhandler men de har ikke anelse de heller. Skal teste dette der borte en dag så får en se hva det kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som elektromagnetisk interferens. Har du en dimmer i et rom som er på samme kurs som ampen? Har du en skjerm i nærheten av gitaren?

Endrer lyden seg hvis du beveger deg rundt i rommet? I så fall er det gitaren som tar imot forstyrrelsene fra ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt støy fra kilder/enheter tilkoblet det elektriske anlegget vil "normalt" være der uavhengig om kabel er tilkoblet, eller ikke.

Gitaren og/eller kabelen fungerer nok i ditt tilfelle her som en antenne for å fange opp innstrålt støy.

Hadde en tilsvarende støy hjemme fra platespiller. Brukte omtrent en hel dag på å finne ut hva årsaken var. Koblet ut/inn omtrent alt elektrisk uten at det gav seg. Tilslutt viste synderen seg å være en trådløs veggvortesender/mottaker mellom enheter i alarmsystemet. Dro den ut av stikket - så var det helt tyst.  

I værste fall kan du dra inn støy fra en mobilmast - om det befinner seg en slik i nærheten. Det er i såfall en sak det er vanskelig å få gjort noe med. Kabel m/"aktiv" skjerm kan redusere/fjerne problemet.

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Naigewron skrev:

Høres ut som elektromagnetisk interferens. Har du en dimmer i et rom som er på samme kurs som ampen? Har du en skjerm i nærheten av gitaren?

Endrer lyden seg hvis du beveger deg rundt i rommet? I så fall er det gitaren som tar imot forstyrrelsene fra ett eller annet sted.

Hei hei, det er kun en dimmer på batteri som tilhører Philips hue lysa mine, den er ikke koblet til strøm eller noe. Kun et knappecellebatteri og kommuniserer via WIFI. Forstyrrelsene kan komme og gå, men blir ikke klok men som sagt dro jeg ut kontakt for kontakt i går uten at lyden ble endret. Snodige greier altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ptb skrev:

Evt støy fra kilder/enheter tilkoblet det elektriske anlegget vil "normalt" være der uavhengig om kabel er tilkoblet, eller ikke.

Gitaren og/eller kabelen fungerer nok i ditt tilfelle her som en antenne for å fange opp innstrålt støy.

Hadde en tilsvarende støy hjemme fra platespiller. Brukte omtrent en hel dag på å finne ut hva årsaken var. Koblet ut/inn omtrent alt elektrisk uten at det gav seg. Tilslutt viste synderen seg å være en trådløs veggvortesender/mottaker mellom enheter i alarmsystemet. Dro den ut av stikket - så var det helt tyst.  

I værste fall kan du dra inn støy fra en mobilmast - om det befinner seg en slik i nærheten. Det er i såfall en sak det er vanskelig å få gjort noe med. Kabel m/"aktiv" skjerm kan redusere/fjerne problemet.

Hei hei, det er ikke godt å si hva dette kan være for noe i grunn, jeg vet at naboen har en robotklipper men den går ikke akkurat så ofte. Er jo et lite stykke unna der den klippern holder på, veldig spessielt det tilfellet du opplevde også. Er jo sånne ting den vanlige mannen i gata ikke tenker på. Hadde vært deilig å slippe dette, har også bestilt en ny Fender Blues Jr 4 for å se om det kan være ampen som lager faen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, juzzizhow skrev:

Husker jeg hadde lignende ‘knitring’ i mine amper der jeg bodde før !

Var stromførsyninga/laderen til robotklipperen til husverten ! 

Bodde husverten i samme hus eller var han en nabo i dette tilfellet, er så lei når denne plagsomme lyden slår inn for fullt. Hadde vært deilig å ha no annet, kan det være en ide å montere inn noiseless pickups isteden for å få vekk problemet?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, CaptainSexy skrev:

Det der er ikke støy fra rør, men er nok støy på ''linja'' som dimmer, robotklipper osv. 

Ta med ampen til en kompis, da finner du fort ut om det er ampen eller strømnettet ditt. 

Hei, som sagt så har jeg dimmer med batteri, kan den være en forstyrrende sak da? Kanskje ta ut batteriet på den når lyden slår inn igjen. Skal starte med å teste utstyret i butikken der jeg kjøpte det, hadde vært greit å kommet til bunns i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Ja, en slik dimmer kan være årsaken. Det snodige hos meg var at denne alarm sender/mottakeren, som vel egentlig er/fungerer som en repeater begynte å skape forstyrrelser etter å ha vært i drift i over ett år (?!?). Om jeg drar den ut av stikket, lar den være avkoblet i noen minutter for så å sette den inn igjen, så kan det gå dager uten at den genererer støy - for så brått å starte igjen.  

I tillegg så responderer HiFi-utstyret ulikt på denne støyen (har 3 forskjellige oppsett). I oppsettet i loftsstua er den en røramp, og her slår støyen inn (lavt) volumuavhengig når ingen signalkilder er tilkoblet. Om CD-spiller kobles til er det fortsatt ingen annen støy.  Kobles det til et RIAA-trinn så øker støyen og blir samtidig volumavhengig. Om så en platespiller kobles til RIAA-trinnet øker støyen ytterligere.

Et HeadFi-oppsett arter seg noe likt, men støyer først når et RIAA-trinn kobles til. Men - på oppsettet i stua m/en nyere NAIM-amp er det ikke støy i det heletatt. Også her er en platespiller tilkoblet oppsettet.

Opplever heller ikke at denne støyen dras inn på mine gitarforsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2020 den 8.34, ptb skrev:

^ Ja, en slik dimmer kan være årsaken. Det snodige hos meg var at denne alarm sender/mottakeren, som vel egentlig er/fungerer som en repeater begynte å skape forstyrrelser etter å ha vært i drift i over ett år (?!?). Om jeg drar den ut av stikket, lar den være avkoblet i noen minutter for så å sette den inn igjen, så kan det gå dager uten at den genererer støy - for så brått å starte igjen.  

I tillegg så responderer HiFi-utstyret ulikt på denne støyen (har 3 forskjellige oppsett). I oppsettet i loftsstua er den en røramp, og her slår støyen inn (lavt) volumuavhengig når ingen signalkilder er tilkoblet. Om CD-spiller kobles til er det fortsatt ingen annen støy.  Kobles det til et RIAA-trinn så øker støyen og blir samtidig volumavhengig. Om så en platespiller kobles til RIAA-trinnet øker støyen ytterligere.

Et HeadFi-oppsett arter seg noe likt, men støyer først når et RIAA-trinn kobles til. Men - på oppsettet i stua m/en nyere NAIM-amp er det ikke støy i det heletatt. Også her er en platespiller tilkoblet oppsettet.

Opplever heller ikke at denne støyen dras inn på mine gitarforsterkere.

Jeg har eget stereoanlegg her og har aldri hørt noen problemer der så det er litt rart, kan være at huset her ikke liker rørforsterkere med tanke på de kan motta mye ulyd som jeg opplever. Er jo jævla kjedelig når det først står på, du har heller støy i anlegget ditt men ikke på gitarforsterkern. Det er litt snodig, men hva tror du om ei strømpadde med filter i, kan det ha noe for seg til syvende og sist? :)

En batteri dimmer og andre ting altså, snakka med en elektriker i går og han hadde ikke så mye tro på dimmere men det som er rart at ingen har et svar. Er jeg den eneste med forsterker med klikkelyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, waters2k said:

Jeg har eget stereoanlegg her og har aldri hørt noen problemer der så det er litt rart, kan være at huset her ikke liker rørforsterkere med tanke på de kan motta mye ulyd som jeg opplever. Er jo jævla kjedelig når det først står på, du har heller støy i anlegget ditt men ikke på gitarforsterkern. Det er litt snodig, men hva tror du om ei strømpadde med filter i, kan det ha noe for seg til syvende og sist? :)

En batteri dimmer og andre ting altså, snakka med en elektriker i går og han hadde ikke så mye tro på dimmere men det som er rart at ingen har et svar. Er jeg den eneste med forsterker med klikkelyd. :)

Dimmere lager definitivt støy for gitarer. Jeg har ikke en gang en forsterker (kjører gitaren via en HX Stomp rett i desken), og jeg må likevel slå av taklyset (dimmer) på kontoret hvis jeg skal spille gitar pga all støyen. Jo lavere jeg skrur lyset, jo mer støy får jeg; lyset må være helt av. Jeg får ikke helt samme klikkelyd som deg, men det kan muligens ha med type dimmer og/eller andre variabler på strømnettet å gjøre.

Aner ikke hvorfor gitarrigger er så mye mer utsatt for slikt enn f.eks. et stereoanlegg, men slik er det alltid. I tillegg så plukker pickupene opp all mulig elektromagnitisk interferens fra f.eks. PC-skjermer og annen elektronikk, så da får du enda mer støy på linja.

Som andre har sagt: Wifi-dingser, ladere og tilsynelatende hva som helst annet kan også påvirke det. Ville nesten skrudd av alle sikringene i huset bortsett fra kursen som gitaren din er på for å se om det hjalp.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.