Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

ac15 til twin reverb.... er vel et ganske vanvittig hopp. og om du hjemme skal ha knekk med twin reverb uten pedaler, vil nok naboer og familie fort gå lei av musikk-kariæren din.

hva med en princeton reverb? nyyyyydelig lyd og forholdsvis lavt volum som kreves for knekk. eller en super champ, kanskje. eller en blues junior. hvis du klarer deg uten reverb og tremolo, vil du nok sikkert ha nytte av å teste en blues junior.

eller kanskje en lav-watt marshall? var det ikke en 5 watt silver jubilee som kom ut for litt siden?

hvis du er ute etter høyt volum uten noen som helst overdrive, bør du vel gå for transistoramp, ikke røramp. jazz chorus, katana eller noen av de gamle yamaha jazzampene ville nok være forunuftig i så fall.

bare så det er sagt: det er ikke bare røramper som er brukbart. mye tranistoramper som høres vanvittig bra ut også. jc120 er en av favorittene mine. nydelig amp som tar pedaler vanvittig bra.

Endret av mislykketmusikant
Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 hours ago, Mad Season said:

Fikk testet ganske grundig med egen gitar. Er nok en one trick pony, ja. Likte knekken på high gain, men synes den knekker litt tidlig på normalkanalen. Er svært lite brukt, og i god stand. Gir meg mer følelsen av noe som passer til litt skranglerock og blues enn HT 5 gjør. Blir nok neppe et metallhode, så må ha noe mer nedtonet. 

Kompis mener jeg bør gå for Fender twin reverb, men jeg er redd det blir overkill for hjemmebruk. 

🤔

Twin Reverb ville jeg unngått til hjemmebruk. Har du noen referanser på gitarlyd du liker?

Jeg stusser litt over beskrivelsen av AC15-opplevelsen. For det første så kjenner ikke jeg til noen AC15 med high gain kanal, så jeg regner med du mener Top Boost-kanalen (som forøvrig brekker kjempefint, ja). Slik jeg har lært ampen å kjenne så brekker vel Top Boost-kanalen før normal-kanalen. Jeg må også spørre om du eksperimenterte med mastervolumet? Metallhode og AC15 rimer ikke i mitt hode... 🤔. Dette må vi komme til bunns i!

At du ikke liker ampen er jo streit, men det høres kanskje ikke ut som om du fikk testet den helt optimalt.  

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk faktisk veldig grom klassisk metal-lyd ut av en AC30 med Suhr Riot - gain på ca kl 10, boostet med en lett overdrive (Sweet honey). Ble nesten litt imponert, mest fordi jeg var noe skuffet over at jeg måtte bruke en AC30 på øving før jeg fikk testet - men den overrasket :) 

Men, grunnen til at jeg nevnte Vintage Modern er at disse har en tøff cleankanal, allsidig vreng - den elsker overdrives. Responderer godt på volum-kontrolleren på gitaren og ampen brekker vesentlig mye raskere enn andre Marshall-amper jeg har spilt på. Jeg skal hvertfall ha meg en slik ila året :) Gjerne med lilla tolex! 

For mange år sidne brukte jeg en Twin reverb (mener jeg å huske hvertfall) på en bandøving. Husker fortsatt den dag idag, at selv i band så låt det ubrukelig høyt. 

Endret av Troll
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
2 timer siden, Kossoff skrev:

Twin Reverb ville jeg unngått til hjemmebruk. Har du noen referanser på gitarlyd du liker?

Jeg stusser litt over beskrivelsen av AC15-opplevelsen. For det første så kjenner ikke jeg til noen AC15 med high gain kanal, så jeg regner med du mener Top Boost-kanalen (som forøvrig brekker kjempefint, ja). Slik jeg har lært ampen å kjenne så brekker vel Top Boost-kanalen før normal-kanalen. Jeg må også spørre om du eksperimenterte med mastervolumet? Metallhode og AC15 rimer ikke i mitt hode... 🤔. Dette må vi komme til bunns i!

At du ikke liker ampen er jo streit, men det høres kanskje ikke ut som om du fikk testet den helt optimalt.  

Jada vi skal komme til bunns i det. Jeg blander begrepene litt ja. Jeg mener Top Boost, ikke high gain. Og ja, den knekker før normalkanalen. Men jeg synes normalkanalen også knakk litt før jeg ønsket. Kunne tenkt meg å pushe litt lenger med clean lyd før det ble "brunt", om det er en grei måte å beskrive det på?

Kommentaren om metallhode var myntet på HT 5 som jeg har - at den nok er best egnet for mer hardt stoff enn jeg er på jakt etter. Ikke Vox-en. 

Jeg eksperimenterte mye med både kanalvolum og mastervolum på den, og fikk et godt inntrykk av lyden den kunne fremskaffe (var i et øvingsrom med god akustikk).

For all del, jeg likte  lyden godt, men kan tenke med litt mer mulighet for å gi volum på cleankanal før den brekker over mot grumsete lyd. 

Eksempel på gitarlyd jeg liker? Tja. Hva skal man si der da? Det er på en måte ikke bare EN lyd jeg jakter, men muligheten til å få til både klare, volumiøse toner i hele spekteret med litt volum, samtidig som jeg vil at ampen skal kunne gi meg nok brekk til at jeg kan leke med blues og skranglerock. Gjerne litt Buraas-aktig (tenk de to første albumene til Madrugada), eller deromkring. Jeg likte knekken på Top Boost veldig godt på denne, men føler at jeg ikke kan pushe nok volum på normalkanalen og samtidig beholde klarheten i hele spekteret. Det knekker litt for tidlig, selv med tweaking av både master- og kanalvolum.

Gir det noen mening? Jeg er dessverre ikke særlig god til å sette i bås det jeg hører og føler, det må liksom bare treffe. 🤔🙂

Endret av Mad Season
Skrivefeil
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du vurdert Fender Bassbreaker serien? Kan også støtte Hot rod deluxe som foreslått over her. Begge 2 er kanon amper, men vreng kanal låter i mine ører mye bedre på bassbreakeren, men det kan jo lett fikses med en fin vrengpedal foran hot roden.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Endt said:

Har du vurdert Fender Bassbreaker serien? Kan også støtte Hot rod deluxe som foreslått over her. Begge 2 er kanon amper, men vreng kanal låter i mine ører mye bedre på bassbreakeren, men det kan jo lett fikses med en fin vrengpedal foran hot roden.

Nyeste versjon av HRD (IV)  har ganske brukandes gainkanal faktisk, men har ikke prøvd Bassbreaker, så kan ikke sammenligne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du liker AC15, men syns det er for lite clean headroom i den, så er det en AC30 som bør testes.
Du vil også få mer clean headroom i en AC15 hvis den har en Blue Alnico høyttaler. Det vil også låte annerledes.

  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 hours ago, GunnarpåMo said:

Hvis du liker AC15, men syns det er for lite clean headroom i den, så er det en AC30 som bør testes.
Du vil også få mer clean headroom i en AC15 hvis den har en Blue Alnico høyttaler. Det vil også låte annerledes.

Vil det ikke også hjelpe å bytte ut første preamprøret med et 12AY7-ish rør?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Troll skrev:

 

Men, grunnen til at jeg nevnte Vintage Modern er at disse har en tøff cleankanal, allsidig vreng - den elsker overdrives. Responderer godt på volum-kontrolleren på gitaren og ampen brekker vesentlig mye raskere enn andre Marshall-amper jeg har spilt på. Jeg skal hvertfall ha meg en slik ila året :) Gjerne med lilla tolex! 

 

Clean kanalen låter jo flott... vreng kanalen var vel så som så syntes jeg. Hadde en 50W for en del år siden. Prøvde den aldri i band, men sånn ettertid lurer jeg på om clean kanalen sitter godt i miksen. Ikke spesielt høylydt amp og veldig silkemyk, fin clean når en sitter hjemme... sånn i ettertid lurer jeg på om den ville drukna med ett band. Har du prøvd?

 

edit: jeg har en tendensen til å få Marshall vreng til å låte barbermaskin, mens andre får de samme ampene til å låte knall... så... ref. vreng kanalen mener jeg... ikke knekt koden jeg.

Endret av Griffin
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Griffin skrev:

Clean kanalen låter jo flott... vreng kanalen var vel så som så syntes jeg. Hadde en 50W for en del år siden. Prøvde den aldri i band, men sånn ettertid lurer jeg på om clean kanalen sitter godt i miksen. Ikke spesielt høylydt amp og veldig silkemyk, fin clean når en sitter hjemme... sånn i ettertid lurer jeg på om den ville drukna med ett band. Har du prøvd?

 

edit: jeg har en tendensen til å få Marshall vreng til å låte barbermaskin, mens andre får de samme ampene til å låte knall... så... ref. vreng kanalen mener jeg... ikke knekt koden jeg.

Ja jeg har spilt en del på VM. Helt enig at de ikke låter så høytlytt, men klarer seg fint i band så lenge du ikke trenger en krystallklar clean kanal. Er derfor jeg liker den så godt, den har en smooth forvrengning allerede på moderate volumer. 

Trikset er å lære seg EQen på dem, den er litt tricky og utradisjonell. Leon Todd har en del fine videoer av VM der han går gjennom EQen. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en Vox AC15C1, og likte den veldig bra. Den var med greenback, og hadde en fin vintage mojo over seg. Jeg solgte den for å få en AC30 for mere headroom. Dette er jo klassiske amps, og egentlig ikke så mye til high gain. Jeg tenker på Vox'en som en god clean/dirty lyd, som er perfekt til breakup toner, og lyder himmelsk med telecaster. Den sitter veldig bra i et mix fordi tonen er så fokusert, og kanskje noen kalder dette for "boxete" når de hører den solo. Jeg likte min AC15 veldig bra, og min AC30 like bra. Det er en av de amps som digitale emuleringer ikke klarer, synes jeg. Brukes veldig mye i indie pop/rock og roots musikk, og motsatt ryktet synes jeg den tar alle typer pedaler bra.

Fender amps er ikke kjent for sine drive kanaler, men Bassbreaker serien (nok mest 15 og 30, og ikke så mye 18/30 og 45) har bra moderne drive kanaler med god kontroll på alt mellem bløt og tøff drive. Jeg liker ikke komboerne pga stock speakers, men hvis du skifter ut, eller har en cab med speakers du liker, da er Bassbreakerne skikkelig bra. Jeg har selv en Bassbreaker 15 (head) som jeg liker veldig bra. En helt annen tone end Vox, mere a la Marshall og moderne (les; bright), men uten helt å miste Fender vibe. Når du har Blackstar og Laney, da er en Bassbreaker 30R en naturlig upgrade i min bok. Bassbreaker 15 om du barer spiller hjemme. Men da vil du sikker selge din Blackstar og din Laney, og amp 2 kunne da fint være en Vox, for den tonaliteten kan Bassbreakeren ikke.

Men det er jo litt vanskelig å foreslå noe uten og vite musikk genre, stil og fx artister/ bands. Det er jo der smaken kommer fra 🙂

Endret av Dansken
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg laget en enkel jig for sliping av scarf joint på halsen /headstock.  Den kan enkelt justeres til hvilken grad jeg vil ha, her f eks, 10 grader.
    • Man husker vel ikke Gallien Krugerne på mikrofonstativ fra tidlig 90-tall, gjør man vel....? Tinnitus, velkommen inn!
    • Smart påfunn. Vi har jo ikke ører i kne-hasene selv om det ser sånn ut live av og til. Vi skrur opp til vi hører oss selv bra og skjønner ingenting når lydmannen som får hele trøkket midt i fleisen ber oss skrue ned. Been there, done that
    • Jeg har jobbet med barn og musikk. Jeg har mange ganger tatt med meg valnøtter inn i undervisningslokalet, latt elever knekke nøtter forsiktig, og så bedt de sette en  halv nøtt inn i munnen mellom leppene og tennene, og så bruke den andre halvparten til å "spille" sanger. God trening for gehør og rytmeforståelse. Bonusen er selvsagt at man kan spise innmaten. Med våre dagers allergier, kan man ikke lenger gjøre dette. Dessuten er det etter hvert en tradisjon at man skal spørre om uvesentlige detaljer man kan se.  Der har jeg i det minste gjort min plikt. La meg avslutte med at jeg synes dette var veldig godt laget. Musikalitet, produksjon, egenart og så videre er i en egen klasse, slik jeg ser det.
    • Ja, jeg tror det er en Twisted og en Broadcaster (sorry, skrev feil i opprinnelig post) i min også. Kan ikke si jeg er dypt imponert, men de funker nå. Den andre telen jeg har er en mer metallinspirert Fernandes, så jeg får i alle fall litt variasjon her. Artig å spille saaaaakte, sløy blues med den. De kan jo alltids byttes. Lurer på en Little 59 i broposisjon. Men vi får se.  Har ikke noe særlig til overs for S-1 enda, men halsen er faktisk svært behagelig. Dybden kombinert med at den ikke er så bred tror jeg gjør den god til mine hender. Jeg sliter litt med smale halser om de er tynne, og brede halser om de er tykke. Dette er liksom en fin hybrid som passer.  Så alt i alt er den helt ok. Halsen overraskende behagelig. Og hardware kan jeg leke litt med etterhvert. Tipper S-1 og mikkene går etterhvert. Så får vi ta det fra der. Men det haster ikke. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.