Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vox AC15C1 - yay or nay?


Anbefalte innlegg

Har i dag en Blackstar HT5 og en Laney IRT. Vil en Vox AC15C1 gi meg noe jeg ikke har per nå? Er på jakt etter noe mer vintage tror jeg. Får jeg det her? Opplever Blackstar som en god clean-forsterker, men at gain er fra sint til supersint. Laney er i og for seg litt mer subtil, men til gjengjeld er den en topp, og uegnet til å flytte med seg rundt i huset. 😏

Noen med gode innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte på en slik for et par dager siden. Fikk noen veldig fine blues-toner ut av den med en god boost i front. Støtter også kapteinen mtp crunchy vreng, kuttet veldig godt gjennom lydbildet og låt fint. 

Har også en HT5 med en meget god clean kanal. AC15 er definitivt mer vintage og skranglete. Helt stikk motsatt av HT5. Låt tøft med en Suhr Riot i front innstilt på lite gain og mye volum!

Ville teste den og andre amper. Hvis jeg skulle gått til innkjøp av noe annet ved siden av HTen, så liker jeg et par andre amper bedre enn Vox selv om den gjorde jobben. Det var noe med clean kanalen som ikke helt appellerte til meg. 

Endret av Troll
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vox AC15 låter veldig Vox AC15, og det er både veldig fint og litt dritt.

Jeg synes AC15 er en "one trick pony"; Den låter som den gjør, og det er vanskelig å få den til å gjøre noe annet. Hvis du liker det er det knall, hvis du ikke liker det så er det ikke så knall. Jeg spiller hovedsakelig roots/americana/country, og bruker min AC15 til absolutt alt, men aldri alene (alltid sammen med Gibson Falcon GA-19rtv, og av og til Fender Blues Jr.). Alene låter ampen twangy og har et fint, lett brekk (lett vreng). Bruker andre amper for å fylle ut der Vox-en ikke leverer (bunn og topp). Andre mener ampen ikke takler OD-pedaler noe særlig. Det er bare tant og fjas 😁!

Ampen vil definitivt gi deg noe du ikke har, men det er ikke sikkert det er det du vil ha. Jeg ville testet ampen, gjerne på litt volum. 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge brukt en AC15C1 som en av 2 to-go amper og har gjort alt fra rootsy  americana til hard rock med den. Jeg har aldri likt Tubescreamers, så påstanden til Captain kan jeg verken verifisere eller avkrefte, men den har likt alt annet av overdrive jeg har matet den med. Låter feks grisebra med en Timmy i front. Enig at det kan være en one trick pony, men liker man grunnlyden (som jeg gjør) er jo ikke det noe problem ;) 

(Amp to er en Headstrong Lil King. Disse to i lag er helt vanvittig bra.)

(I rockebandet er disse hovedsakelig brukt i studio. Prøvde å erstatte de med en AC30 og Twin Reverb live men det ble helt sinnsykt. :D) 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mislykketmusikant skrev:

er ikke så enkelt å svare på, med mindre du forklarer litt mer hvilken type lyd du er etter. er det rørknekk/lett overdrive du tenker på?

Ja, det var det da. Jeg vil ha en litt mer skitten bluesbrekk, der tonene er raspende og hese, men ikke langt over i metall-landskapet. På Blackstar-en per nå synes jeg den ikke har nok rom mellom rein lyd og overdrive. Jeg bruker en Blues Driver som gir meg en lyd i landskapet der jeg ønsker å være, men skulle gjerne kunne ha den lyden rett ut av ampen uten å bruke pedal. 

Laney-en gir meg dette på en av tre kanaler (den kaller det "Rythm", det er en lett overdrive) uten bruk av pedal. 

Hadde jeg vært en metall-gitarist, føler jeg Blackstar HT5 gir gode vilkår. Men jeg vil ned i gain. 

Vet ikke om dette gir noen mening? 

En one trick pony kan være tingen - om det er det ene trikset jeg er på jakt etter. Så må vel prøve. Bruker mest tele og stratt nå ispedd en og annen dag med en ultragrom LP. SG-en er på jakt etter nye lokasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mad Season skrev:

Ja, det var det da. Jeg vil ha en litt mer skitten bluesbrekk, der tonene er raspende og hese, men ikke langt over i metall-landskapet. På Blackstar-en per nå synes jeg den ikke har nok rom mellom rein lyd og overdrive. Jeg bruker en Blues Driver som gir meg en lyd i landskapet der jeg ønsker å være, men skulle gjerne kunne ha den lyden rett ut av ampen uten å bruke pedal. 

Laney-en gir meg dette på en av tre kanaler (den kaller det "Rythm", det er en lett overdrive) uten bruk av pedal. 

Hadde jeg vært en metall-gitarist, føler jeg Blackstar HT5 gir gode vilkår. Men jeg vil ned i gain. 

Vet ikke om dette gir noen mening? 

En one trick pony kan være tingen - om det er det ene trikset jeg er på jakt etter. Så må vel prøve. Bruker mest tele og stratt nå ispedd en og annen dag med en ultragrom LP. SG-en er på jakt etter nye lokasjoner. 

da høres det ut som om vox ac15 er en fin ting for deg. har ikke utpreget peiling på vox, men de jeg har testet, ligger nok litt i det landet du beskriver. uansett, lykke til med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/31/2020 at 11:31 PM, CaptainSexy said:

AC15 er konge! Deilig jangly krønsj, smekk inn en Klon'ish vrenpedal for litt soloboost. VOX er relativt pirkete når det kommer til pedaler, så f.eks en tubescreamer vil funke dårlig. 

Jeg har brukt en Visual Sound Route 808 (TS klone) med min Ac15 i 7 år nå, funker fett det assa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Mad Season said:

[...] tonene er raspende og hese, men ikke langt over i metall-landskapet. [...] nok rom mellom rein lyd og overdrive.

Det høres ut som om AC15 kan passe fint altså. 

Kanskje du skal ta en titt på denne YouTube-filmen her: 

 

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk testet ganske grundig med egen gitar. Er nok en one trick pony, ja. Likte knekken på high gain, men synes den knekker litt tidlig på normalkanalen. Er svært lite brukt, og i god stand. Gir meg mer følelsen av noe som passer til litt skranglerock og blues enn HT 5 gjør. Blir nok neppe et metallhode, så må ha noe mer nedtonet. 

Kompis mener jeg bør gå for Fender twin reverb, men jeg er redd det blir overkill for hjemmebruk. 

🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mad Season said:

Fikk testet ganske grundig med egen gitar. Er nok en one trick pony, ja. Likte knekken på high gain, men synes den knekker litt tidlig på normalkanalen. Er svært lite brukt, og i god stand. Gir meg mer følelsen av noe som passer til litt skranglerock og blues enn HT 5 gjør. Blir nok neppe et metallhode, så må ha noe mer nedtonet. 

Kompis mener jeg bør gå for Fender twin reverb, men jeg er redd det blir overkill for hjemmebruk. 

🤔

Evt. Hot Rod Deluxe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.