Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Blackmore Homage Stratocaster


Anbefalte innlegg

Da begynner prosjektet å nærme seg ferdig:

DSC03073.thumb.jpg.8b58651141f3f15eef9c8ee5d07ebf67.jpg

Fin lyd. Koblet pickups´n slik at begge er inne i mid, og separat tonekontroll på begge. 

God å spille på er den også.

 

Så får jeg samtidig komme med en liten feilkorrigering. Det øverste bildet i mitt innlegg der jeg nevnte hvilken gitar jeg skulle basere denne på er feil. Det er ikke bilde av hans 77, men 74´n i (trolig) 1987. I siste fase før den ble "pensjonert" ble brettet m/OBL-450´ne satt i den:

deeppurple-87wembley1.jpg.b990b73fd45d1534eee3d469c5af1158.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ I og med det var '74´n han festet strap button på hodet på, må vel kopien også ha det 🙂 :

Blackmocaster.thumb.jpg.4edba7bbce2fd05d6012926f95fd46df.jpg

I forhold til de opprinnelige tankene ble det dermed mer riktig og færre avvik ved å basere seg på '74´n enn '77´n. 

Pkt 1: Fargen på kroppen. Blackmore´s '77 ser mer ut som Vintage White enn Olympic White, selv om jeg har forstått det slik at Vintage White ikke var en farge Fender benyttet før tidlig 80-tall?

Pkt 2: I 77 sto serienr under Fender logo i front.

Pkt 3: I 77 var nut´n sort

Det som gjenstår er den brune reima, som nok må bli DIY, da jeg ikke har klart å spore noe fabrikat på den. Det samme gjelder vib-armen. Her har jeg heller ikke klart å spore hva Blackmore brukte. På bilder fremgår det 2 ulike, som begge er lenger, men med forskjellig form. Har syrefast stav liggende, og det er ikke umulig å gjenge og bøye til den. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Naigewron skrev:

Hva var poenget med strap button på headstock? Han kan vel umulig ha festet stroppen i den posisjonen?

Tipper for Blackmore sin del var det på pur f.

Når det er sagt, var det flere som festet strap rundt headstock western style på sin elektriske i rockens barndom. Fenderbassene kom tilogmed originalt fra fabrikken med strap buttons bak på headstock for spilling i mer upright posisjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hanspanzer said:

Når det er sagt, var det flere som festet strap rundt headstock western style på sin elektriske i rockens barndom. Fenderbassene kom tilogmed originalt fra fabrikken med strap buttons bak på headstock for spilling i mer upright posisjon. 

Absolutt, men da var vel strap button på baksiden av headstock, ikke fremsiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Naigewron skrev:

Hva var poenget med strap button på headstock? Han kan vel umulig ha festet stroppen i den posisjonen?

Litt typisk Blackmore humor bare.

Blackmore gjorde dette, i første omgang som en "gag" mot Cozy Powell, som lurte fælt på hvorfor den plutselig satt der. Men også andre begynte å stille spørsmål og kommentarer til dette - som:

… hva er den til/hva gjør den? Er det til en sjette streng? Når Blackmore har gjort dette må det jo være for en grunn... osv.

Blackmore sa aldri noe, men hadde stor glede av alle spekulasjonene.

Endret av ptb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...

Litt nytt om prosjektet gjennom de siste 4 mnd.

Jeg fant ut at det var mulig å få tak i temmelig originatro kopier av Schecter F500-T i Tyskland. Det var de PU´r Blackmore benyttet i den samme gitaren i første del av 80-tallet. Hadde lyst til å prøve de, ikke minst for å sammenlikne mot SD SSL-4 som jeg har i en annen gitar. SSL-4 har tilnærmet lik spes og konstruksjon, så det var interessant å finne ut om det var store lydmessige forskjeller. Bestilte dermed 1 par.

Det endte videre opp med å få tak i et mintfarget ´62 plekterbrett, og dermed kan gitaren med enkelhet fremstå i 2 ulike versjoner:

IMG_E1650.thumb.JPG.58423683312154048d5be7330f9d8c4a.JPG

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den karakteristiske brune reima bøy på litt mer utfordringer. Jeg hadde jo, som tidligere nevnt, googlet til "ingen" nytte. Etter ytterligere research viste deg seg at den var produsert av et firma som heter Reunion Blues - og de tok jeg kontakt med. De hadde siden den gang blitt solgt, og produserer i dag kun stoffreimer. Ikke kunne de hjelpe med noe mål, eller skisser heller. Men, med produsentnavnet tilgjengelig gikk det an å få frem noe mer info på nett. Samtlige reimer de lagde var 100% håndlaget - og ingen var eksakt like. Ved å studere masse bilder i detalj lagde jeg tilslutt en mal, som jeg sendte til en lærmaker jeg hadde dialog med. Resultatet dukket opp i forrige uke:

IMG_1800.thumb.JPG.7c651557e4f6851626477c051f4971f0.JPG

 

Endret av ptb
  • Liker 7
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.