Web Analytics
Jump to content

Blackmore Homage Stratocaster


Recommended Posts

Fant det mest riktig å poste dette under DIY.

Jeg har lenge gått svanger med tanker om å lage en Homage til en av Blackmore´s "Master Strats".

Nå er jo det noe Fender allerede har gjort gjennom 4 forskjellige Signature modeller:

* MIJ ST-175RB og ST72-145RB

1257139039_blackmoremijv2.jpg.ff50be947e0e2f60b7911c0ca7a4b168.jpg

350021833_blackmoremij.jpg.b4eb2f5fda7c45569b24663b4bfe320a.jpg

MIM fra 2004 og re-issue fra 2019:

777905134_blackmoremim.jpg.9072788f25686502ee5fccc600c70af6.jpg

Det som virker å skille modellen som ble produsert fra 2004 til 2016 (tror jeg det var) og "re-issue´n som kom i fjor høst er at sistnevnte har en noe mer aged OLW

Den siste er CS LTD fra 2013:

292735870_blackmoremia.png.2703ec1d9fd99abc2dd6e0a77574ea17.png

 

Men - jeg synes det er litt mer "moro" med DIY enn over disk vare.

Edited by ptb
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilke av Blackmore´s Master Strats skulle jeg så velge å lage en Homage til, eller "kopi" av - om man vil kalle det så?

ST72-145RB og MIM utgaven(e) er basert på kanskje den mest kjente av Blackmore´s Stratocastere - en 74´ m/serienr 578265 slik den fremsto tidlig på 80-tallet:

2088596923_Blackmore1980.jpg.1c76b6f1e800571fde7e14de9ac3d1a7.jpg

I hovedsak er avvikene vib-armen og at Blackmore benyttet 2 stk Schecter F500 pups, mens Fender valgte å bruke SD SSL-4, som både visuelt og oppbyggingsmessig er tilnærmet like. Plekterbrettet som (for det meste) satt på gitaren denne perioden var også (som bildet viser) turkis, og ikke hvitt. Jeg har sett bilder av MIM med Blackmore style vib.arm og Schaller locking tuneres. Om noen ble levert slik fra Fender, eller om det i så fall har blitt ettermontert, vet jeg ikke.

Men - Uansett, ikke fullt så "spennende" å kopiere en som kan kjøpes tilnærmet lik over disk🙂.

Edited by ptb
Link to comment
Share on other sites

Valget falt dermed ned på en av hans andre "Master Strats". Hans 77´ m/serienr. 5778960. Som de øvrige gitarene var også denne gjenstand for hyppige endringer mht pup´s, da Blackmore var på "evig" jakt etter støyfrie singlecoils og riktig balanse mellom bridge og neck.

Jeg har valgt å basere min "kopi" på slik den fremsto i 1987:

383947995_OBLStrat.jpg.b32a8c868ebaa1a6215184e96b1d829c.jpg

Pup´s på denne er OBL-450 Twinblades m/"dummy" i Middle.

Det finnes ikke så mange bilder av gitaren med dette oppsettet, da OBL-450 etterhvert ble erstattet med Lace Sensors - for en periode.

Denne gitaren er også den Blackmore i all hovedsak benytter live i dag, og da er OBL-450´ne tilbake på plass (om det da ikke er så at det nå sitter L-45S i plekterbrettet):

 1377829370_Blackmore2014II.thumb.jpg.65f8fd0dbf2b38c8a5280dbe7ee219ee.jpg

Med årene har lakken krakkelert mye og antatt en tilnærmet ferskenfarge, selv om det ikke fremgår så godt på dette bildet.

 

Edited by ptb
Link to comment
Share on other sites

Hva skulle jeg så benytte som utgangspunkt?

Noen av de mest relevante alternativene jeg i ca 1/2 år fulgte med på og søkte etter) var:

a) En original 70s MIA. Det hadde jo vært det mest riktige utgangspunktet, men prisene er høyere enn jeg ville legge i dette, alternativt var annonserte/tilbudte objekter i ønsket prisområde temmelig dårlige.

b) En 70s AVRI. Kanskje det nest mest riktige alternativet. Det dukket opp en fin 2000 modell i Sunburst til fornuftig pris som jeg kjøpte. Denne måtte jo i tillegg evt lakkeres om i OLW. Men, jeg syntes den egentlig var for fin og god, så den har jeg valgt å beholde som den er. Med unntak av scallopering er den jo også visuelt lik en av Blackmore´s tidligere Master Strats - som han benyttet på slutten av 70-tallet.

c) En MIJ ST72. Det var jo den som var utgangspunktet for Signature modellen ST72-145RB. Etter sigende meget god kvalitet, men ikke spesielt fremtreden på bruktmarkedet.

d) En MIM 70s Classic. Kanskje det minst spennende og minst riktige alternativet, men potensielt størst sjanse til å finne til grei pris.  

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en forholdsvis "åpen" annonse ute b.la på Finn, og fikk litt ulike henvendelser som alle av ulike årsaker var uinteressante, helt til jeg fikk en tlf. Vedkommende hadde en 1999 MIM 70s Classic m/Rosewood i Olympic White. Den hadde han kjøpt ny for å ha som "veggpynt". Men, av "familiære" forhold var visst det ikke helt greit lenger, så den skulle selges. Han hadde klimpret litt på den, men hevdet at den egentlig så ut som ny. Prisforlangende var det lite å utsette på, så vi ble enige om handel, og denne kom inn døra i mars:

1495179923_IMG_1283(1).thumb.JPG.2394f22116b5b417e685ced2c7a8ad4b.JPG

At tilstand og finish stemte var det ikke noe tvil om. Det er ikke hver dag man får gleden av å dra beskyttelsesplasten av plekterbrett og bakdeksel på en 20 år gammel gitar🙂:

1556658014_IMG_1284(1).JPG.35d0057d74f2b5042fc017f6c672285c.JPG

 

Edited by ptb
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo ikke så mye DIY som skal gjøres, utover det relativt mange ofte gjør (bytte ut litt elektronikk og deler osv), men noen "inngrep" som ikke er reversible må til.

Det mest omfattende blir jo scalloperingen, og det kommer jeg til å ta meg god tid med. Det andre er å bore ut og montere Dunlop StrapLocks. Det siste er å fjerne Made In Mexico og serienr på baksiden av hodet å få produsert et vannmerke med det samme serienr som originalen og plassere det riktig. Driver og smaker litt på om det er døll eller ok, og om jeg lander på å gjøre det, så blir nok det i såfall helt tilslutt.

Ei reim tilsvarende den Blackmore har brukt må også til. Har forsøkt å google, men har ikke klart å finne om det er kjøpevare, eller om den må lages fra scratch. Om noen kjenner til at dette er kjøpevare setter jeg pris på tips om det. 

Link to comment
Share on other sites

Da var det bare å begynne å bestille "ingredienser". Knotter, PU-cover, StrapLocks osv er jo hyllevare, så det kom relativt raskt:

IMG_1352.thumb.JPG.89add49db28cf62bd9fb19929f69813b.JPG

Litt verre var det mht pickups.

OBL-450 var det legendariske Bill Lawrence som produserte, og OBL-450 gikk ut av produksjon for mange år siden. Ikke var det mulig å oppdrive noen brukte heller, så her måtte det søkes etter alternativer. Det er jo flere som produserer Twinblades, men en etter en ble av ulike årsaker forkastet.

Så, under googling kom jeg over nettsiden til Wilde Pickups, og det viste seg at kona til Bill (Becky) og datteren (Shannon) fortsatte produksjon etter at Bill gikk bort for noen år siden. I sortimentet har de L-45S, som tilnærmelsesvis kan tilsvare OBL-450 - om enn ikke identiske. Jeg kontaktet de, og jo de kunne sende til Norge - og jo, tross Coronasituasjonen burde ikke det ta så lang tid. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kult prosjekt, blir gøy å se resultatet. Blackmore blir ofte litt glemt når folk snakker om "de store". En mim må være optimalt utgangspunkt i mine øyne, potensiale er høyt og pulsen når du begynner å file en del lavere kan jeg tenke meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips/innspill - og det er selvfølgelig fullt mulig å komme med (konstruktive) tips, innspill, kommentarer osv i denne tråden🙂

Scalloperingen må naturligvis være Blackmore Style. Det Blackmore gjorde/gjør (i motsetning til andre) er å scallopere etter modell av en gammel, klassisk lutt han kom over.

Det går i praksis ut på at de øverste båndene omtrent ikke har scallopering, for så å gradvis øke på skrå nedover båndene. I tillegg så er den gradvis økende i alle de båndene som er brede nok til det.

Bildet viser hvordan det er gjort:

860483263_Blackmorescalloping.jpg.b4628743dc0331dc2ea1bd648399263a.jpg

Dette tar jo en del mer tid, enn å "bare" slipe ned en "U" slik bl.a Malmsteen gjør. I tillegg må jo også radien holdes.

 

Edited by ptb
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Endt skrev:

Kult prosjekt, blir gøy å se resultatet. Blackmore blir ofte litt glemt når folk snakker om "de store". En mim må være optimalt utgangspunkt i mine øyne, potensiale er høyt og pulsen når du begynner å file en del lavere kan jeg tenke meg.

Planen (foreløpig) er å ta av halsen og ta med den, filer og ymse sandpapir på hytta i ferien, så kan jeg pusle litt med det innimellom andre feriesysler🙂. Om jeg drar med meg alt det øvrige verktøyet som behøves for ytterligere demontering, montering, lodding, set-up osv får jeg se på.

I min "bok" burde jo Blackmore nevnes høyt på lista i en hver sammenheng der det diskuteres store gitarister.

Ja, jeg er høyst komfortabel med at det er en MIM jeg går løs på. Uansett ikke en gitar som vil få noen verdi i original stand om den så henger på veggen i drøyt 20 år til😉. Og - som du er inne på - det resultatet jeg sikter mot er fullt mulig med en MIM.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, CastorFiber skrev:

Ser jo ut som om du har stålkontroll på alle detaljer. Har du planer om å lime fast halsen også?

 

Har nok ikke stålkontroll på alle detaljer akkurat, men har forsøkt å sette meg litt inn i de Master Strats han har hatt/har - og de ulike kombinasjoner de har vært satt opp med.

Så langt jeg har klart å finne ut så var det 4 forskjellige OLW Master Strats. Om han fortsatt har alle de 4 er jeg usikker på. Han har i hvertfall 2 av de - den jeg kopierer og den som ved frets-bytte ble gjort ubrukelig, da personen som skulle gjøre den jobben trodde scalloperingen var slitasje, så han slipte halsen plan igjen🙄. Skulle likt å være en flue på veggen da han leverte gitaren tilbake. Blackmore gjorde et forsøk på å scallopere den på nytt, men resultatet ble at an slipte seg gjennom rosewood-laget, og halsen ble for tynn.

Nei, jeg kommer nok ikke til å lime fast halsen. Blackmore gjorde det for å gjøre 3-bolt innfestingen mer stabil og robust, for å tåle den noe uvørne bruken han utsatte gitarene for. Min blir nok neppe herjet så mye med😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.