Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengtykkelse og fret buzz


Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til om det er noen sammenheng mellom strengtykkelse og fret buzz? 

Tenkt scenario: Man tar samme gitar, et sett "tykke" strenger og et sett "tynne", justerer gitaren slik at buen i halsen er den samme og strenghøyden er den samme i de to tilfellene. 

Hvilken av de to strengtykkelsene vil gi mest buzz? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, MartheyG skrev:

Er det noen som kjenner til om det er noen sammenheng mellom strengtykkelse og fret buzz? 

Tenkt scenario: Man tar samme gitar, et sett "tykke" strenger og et sett "tynne", justerer gitaren slik at buen i halsen er den samme og strenghøyden er den samme i de to tilfellene. 

Hvilken av de to strengtykkelsene vil gi mest buzz? 

Er nut filt for tykkere strenger kan du få problemer ved å sette på et tynnere sett. Jeg bruker 12-60 strenger i c# tuning på flere av mine gitarer, viss jeg vil ha de tilbake til standardtuning må jeg bytte nut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tenker jeg mer: Vil tynnere strenger gi større svingninger for samme tone sammenlignet med tykkere strenger, og har med det mindre marginer for å gi buzz? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, MartheyG skrev:

Vil tynnere strenger gi større svingninger for samme tone sammenlignet med tykkere strenger, og har med det mindre marginer for å gi buzz? 

Det er ikke mulig å lage en analogi med kvalitet, da stringpull på hals, magnetpull fra pickups, er totalt forskjellig på ekstreme variasjon på strengtykkelse, type .060 som en nevner. Strengestivhet, strengemerker og  typer er andre variasjoner som umuligjør sammenligning
vedr. fretbuzz. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

logisk sett vil vel, så lenge gitaren er justert med samme strengehøyde, tykkere strenger gi mindre buzz, da de er strammere. eller...? men å få vekk buzz er vel uansett et av poengene med justeringen, så en rejustering er vel på sin plass om man opplever det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må vel stikke på verkstedet, strenge opp lab-gitaren og dokumentere fasiten... dette er jeg også interessert å finne svaret på! 

  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neppe. Da måtte man hatt nærmere samarbeid med strengemaker. Hypotesen er tykkelse gir stivere strenger som strammes så hardt at de motvirker bevegelse, mens tynne gir slakkere strenger som beveger seg mer fritt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, SteikBacon skrev:

Neppe. Da måtte man hatt nærmere samarbeid med strengemaker. Hypotesen er tykkelse gir stivere strenger som strammes så hardt at de motvirker bevegelse, mens tynne gir slakkere strenger som beveger seg mer fritt. 

Bør du ha med skalalengde og stemming i beregningen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan dokumenteres /defineres /måles fretbuzz?  Måles det ved hjelp av hørsel? I tilfelle, hvem sin hørsel? Hva sier fasiten om eksakt likt strengeanslag? Men køl på, dette blir spennende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde man hatt riktig måleverktøy (ikke at jeg vet hva man skulle brukt), så skulle det egentlig vært ganske enkelt å måle om en tykkere streng gir mindre amplitude enn en tynn en ved samme tone. Hvis dette så stemmer vil den tykkere strengen ha potensiale til å ligge nærmere båndene uten å ta borti. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • så da blir albumet gitt ut på 15ips spolebånd og en god pressing på lp? alltid moro med helanaloge innspillinger.
    • Da er vi i gang med miksing og mastring av nye låter på analogt utstyr. Kosekrok😀
    • Men da tror jeg går for Behringer interfacet, blir perfekt for mitt bruk i såfall. Slipper også å kjøpe inn ekstra som DI boks å slikt. 
    • Jeg er ikke ekspert, men det er stort sett slik: Line-in er for "line level" signaler, som f.eks. fra et keyboard. ignalet fra en gitar er "instrument level", som er mye lavere, og har også høy impedans (forkortet "Hi-Z"). Slike signaler behøver litt hjelp for å få nok signalstyrke til å spilles inn på et komfortabelt nivå. Her kan du enten bruke en DI-boks (helst aktiv), som har som eneste oppgave å ta et svakt, og gjerne høy-impedans (Hi-Z), signal og konvertere det til line level. Hi-Z-innganger i et interface benytter preampen i inngangen til å øke signalstyrken på instrumentsignalet. Hvis du plugger et gitarsignal i en vanlig line-in risikerer du å måtte øke volumet kraftig inne i DAWen din for å få et akseptabelt volum på innspillingen, og det gjør også at du øker nivået på all bakgrunnsstøyen som ble spilt inn samtidig. Ikke optimalt. Boss-brettet ditt har nok mulighet til å pushe ut et mye kraftigere signal enn et vanlig gitarsignal, og antakelig også med lavere impedans, men det er likevel ikke sikkert den leverer nok signalstyrke til å plugge rett i en linjeinngang. Behringer-interfacet som @Audun linket er nok et veldig fint alternativ for en lav pris hvis du trenger fire inputs der alle kan enten benyttes til mikrofoner eller gitarsignaler. Alle fire inputs har mic-preamps og kan settes i Hi-Z modus, og etter hva jeg har hørt og lest så er Behringer-interfacene helt kurant på kvalitet, og stort sett uslåelige på pris.
    • Usikker på hva jeg trenger faktisk. Når er det man har behov for preamp og line in? Tanken var å finne en boks som kan ta inputs fra gitar, bass og kanskje 2 mikrofoner. Som jeg lett kan bruke med mine effekt pedaler, har headphones output og samtidig ha støtte for flstudio. 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.