Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengtykkelse og fret buzz


MartheyG

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til om det er noen sammenheng mellom strengtykkelse og fret buzz? 

Tenkt scenario: Man tar samme gitar, et sett "tykke" strenger og et sett "tynne", justerer gitaren slik at buen i halsen er den samme og strenghøyden er den samme i de to tilfellene. 

Hvilken av de to strengtykkelsene vil gi mest buzz? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MartheyG skrev:

Er det noen som kjenner til om det er noen sammenheng mellom strengtykkelse og fret buzz? 

Tenkt scenario: Man tar samme gitar, et sett "tykke" strenger og et sett "tynne", justerer gitaren slik at buen i halsen er den samme og strenghøyden er den samme i de to tilfellene. 

Hvilken av de to strengtykkelsene vil gi mest buzz? 

Er nut filt for tykkere strenger kan du få problemer ved å sette på et tynnere sett. Jeg bruker 12-60 strenger i c# tuning på flere av mine gitarer, viss jeg vil ha de tilbake til standardtuning må jeg bytte nut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MartheyG skrev:

Vil tynnere strenger gi større svingninger for samme tone sammenlignet med tykkere strenger, og har med det mindre marginer for å gi buzz? 

Det er ikke mulig å lage en analogi med kvalitet, da stringpull på hals, magnetpull fra pickups, er totalt forskjellig på ekstreme variasjon på strengtykkelse, type .060 som en nevner. Strengestivhet, strengemerker og  typer er andre variasjoner som umuligjør sammenligning
vedr. fretbuzz. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SteikBacon skrev:

Neppe. Da måtte man hatt nærmere samarbeid med strengemaker. Hypotesen er tykkelse gir stivere strenger som strammes så hardt at de motvirker bevegelse, mens tynne gir slakkere strenger som beveger seg mer fritt. 

Bør du ha med skalalengde og stemming i beregningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man hatt riktig måleverktøy (ikke at jeg vet hva man skulle brukt), så skulle det egentlig vært ganske enkelt å måle om en tykkere streng gir mindre amplitude enn en tynn en ved samme tone. Hvis dette så stemmer vil den tykkere strengen ha potensiale til å ligge nærmere båndene uten å ta borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.