Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trodde humbuckere var for kraftig rock

Anbefalte innlegg

Jeg trodde hunbuckere var for å få mer fres i kraftig rock. Men alle konserter jeg har sett med Smokie så har Mick McConnel som spiller sologitar, og også hans forgjenger Alan Silson, bestandig brukt humbuckere. Det bandet spiller jo bare pop og relativt rolig rock. Hadde ikke feks en standard Stratocaster med SSS vært bedre til den type musikk? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Humbuckere funker til mye rart de.

De fleste typiske jazzgitarer har humbuckere, og Les Paul-gitarer brukes i alle mulige stiler. Mark Knopfler har f.eks. spilt dem i alle år.

Endret av Naigewron
Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Rottenikken skrev:

Hadde ikke feks en standard Stratocaster med SSS vært bedre til den type musikk? 

Type Hendrix, Blackmoore  & Malmsteen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, kongssund_ skrev:

Men det hadde jo vært mer fres om de hadde humbuckere da?

Njææ… hvorfor det?

Nå er det vel slik at de ulike artister ønsker å formidle en gitt sound og i så måte har valgt set-up som samsvarer med det.

Endret av ptb
Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutes ago, ptb said:

Njææ… hvorfor det?

Nå er det vel slik at de ulike artister ønsker å formidle en gitt sound og i så måte har valgt set-up som samsvarer med det.

Less is less.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei lita hemmelighet om gitarsnobberi rundt humbuckers vs. single coils, eller 24" vs. 25,5", eller tretype, eller fasong, eller hvanuenn: det spiller absolutt ingen rolle. Folk bruker det de liker, som igjen er, 80%+ av tida, basert på hva de tilfeldigvis hadde tilgang på når de begynte for alvor å spille.

Hva du spiller er viktigere enn hva du spiller det med. Og ikke engang hva du spiller er det viktigste; det viktigste er bare å spille. Så finner du ut hva du skal spille det med etterhvert.

• Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, VREEEEVROOOOOW skrev:

Hva du spiller er viktigere enn hva du spiller det med.

Arve Tellefsen OG Jeff Beck sier at optimale instrumenter inspirerer musikanter til å spille bedre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Men for oss som ikke har det optimale instrumentet

Ehhh, du kan faktisk ha det optimale instrumentet for DEG allerede. Poenget er at man, f.eks velger humbucker framfor single coil, eller motsatt, fordi du synes det passer deg bedre. Altså mer optimalt. Jeg nevnte ikke pris, men at man foretar et valg utfra egne preferanser. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Jester skrev:

Arve Tellefsen OG Jeff Beck sier at optimale instrumenter inspirerer musikanter til å spille bedre.

Gode musikere blir inspirert av alt. Tipper Jeff Beck kan plukke opp en ustemt drittukulele og finn på noe spennende. Hva angår å spille «bedre», så er det ikke så interessant for meg. Du kan nok bli «bedre» til å spille Humlenes flukt fort på gitar med et bra instrument, kanskje til og med sette verdensrekord. Men da holder du på med idrett, ikke musikk.

Poenget mitt var ikke «drit i å finn deg et instrument du liker», men heller det motsatte: ikke bekymre deg for om humbuckers er bedre enn single coil, bare finn ut hva du liker. Og antakelig klarer du ikke finne ut av det før du har spilt en del. Så jeg sier som Ry Cooder: det er bare å spille.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• Nok en gang, tusen takk for alt engasjement dere alle har vist for å guide meg i dette ukjente farvannet🙂 Kjøpte forsterker etter tips fra MartheyG, selgeren solgte oss også gitar og masse tilbehør for en veldig fin pris😊 Så nå blir det gitar i julegave👍
    • Jeg trenger et plekterbrett til tele, med hull for humbucker. Er interessert i alle farge-varianter, alt vurderes. Det må kunne sendes til meg i Kristiansand. Ta kontakt på pm om du har noe!
    • Av sånn pakker så trur jeg den her er ganske ålreit: https://evenstadmusikk.no/squier/1135536/squier-stratocaster-hss-pack-brown-sunburst-gig-bag-15g Jeg har brukt en Squier strat litt, og den er jo heilt OK inn i en forsterker. God gitar mtp pris. Mi erfaring som tenåring var at vibratoarma var mer enn nok artig til å veie opp for at gitaren blir ustemt litt kjappere, hehe. Forstkereren er heilt OK til soverommet også. Følger i tillegg med 3 måneder Fender Play, noe on-line gitarlæringsgreier som visstnok er bra. (For effekter og sånn moro, så er en brukt Zoom MS, f.eks. Zoom MS-50G et kjempekjøp. Den har ikke den vakreste gjenklangen i verden eller noe sånt, men den har litt av alt, så får man eksperimentert. Men det kan kanskje vente til neste jul.)
    • Da er nok Gjøvik (Musikkhandel og 4Sound) og Oslo (Gitarhuset, Hornaas og 4Sound) alternativene. Men, ikke ta det for gitt at de har så store utvalget inne i butikkene.    Har for øvrig god erfaring med Evenstad - om "netthandel" er et alternativ.
    • Eg har jo nettopp avrunda ein annen tråd med restaurering av ein 74 deluxe, trur ikkje eg reposter den her, men eg har parallelt bytta pickups og gnikka litt på ein 05’ Standard. Fin farge, men merkelig treverk under... mye flammer i eine delen, mykje mindre på andre sida. Uansett, har fått i eit sett med DiMarzio (ToneZone ved stolen og ein PAF-ish ved halsen, litt usikker på modell, kan vere DP103). Har satt på eit sett med 009-042 (brukar vanligvis 011-050) så her kjenner eg det begynnar å blafre i hockeysveisen 🤘🏻😎🤘🏻
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.