Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg trodde humbuckere var for kraftig rock


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg trodde hunbuckere var for å få mer fres i kraftig rock. Men alle konserter jeg har sett med Smokie så har Mick McConnel som spiller sologitar, og også hans forgjenger Alan Silson, bestandig brukt humbuckere. Det bandet spiller jo bare pop og relativt rolig rock. Hadde ikke feks en standard Stratocaster med SSS vært bedre til den type musikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kongssund_ skrev:

Men det hadde jo vært mer fres om de hadde humbuckere da?

Njææ… hvorfor det?

Nå er det vel slik at de ulike artister ønsker å formidle en gitt sound og i så måte har valgt set-up som samsvarer med det.

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei lita hemmelighet om gitarsnobberi rundt humbuckers vs. single coils, eller 24" vs. 25,5", eller tretype, eller fasong, eller hvanuenn: det spiller absolutt ingen rolle. Folk bruker det de liker, som igjen er, 80%+ av tida, basert på hva de tilfeldigvis hadde tilgang på når de begynte for alvor å spille.

Hva du spiller er viktigere enn hva du spiller det med. Og ikke engang hva du spiller er det viktigste; det viktigste er bare å spille. Så finner du ut hva du skal spille det med etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Men for oss som ikke har det optimale instrumentet

Ehhh, du kan faktisk ha det optimale instrumentet for DEG allerede. Poenget er at man, f.eks velger humbucker framfor single coil, eller motsatt, fordi du synes det passer deg bedre. Altså mer optimalt. Jeg nevnte ikke pris, men at man foretar et valg utfra egne preferanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jester skrev:

Arve Tellefsen OG Jeff Beck sier at optimale instrumenter inspirerer musikanter til å spille bedre.

Gode musikere blir inspirert av alt. Tipper Jeff Beck kan plukke opp en ustemt drittukulele og finn på noe spennende. Hva angår å spille «bedre», så er det ikke så interessant for meg. Du kan nok bli «bedre» til å spille Humlenes flukt fort på gitar med et bra instrument, kanskje til og med sette verdensrekord. Men da holder du på med idrett, ikke musikk.

Poenget mitt var ikke «drit i å finn deg et instrument du liker», men heller det motsatte: ikke bekymre deg for om humbuckers er bedre enn single coil, bare finn ut hva du liker. Og antakelig klarer du ikke finne ut av det før du har spilt en del. Så jeg sier som Ry Cooder: det er bare å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.