Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, jeg prøver å lære meg å like jazz!


Anti-Virus

Anbefalte innlegg

Jazz er en sjanger jeg aldri har hørt på. Det går i rock, punk, folk, prog, country. Men føler jo at jeg sannsynligvis går glipp av noe, så jeg gjør et forsøk! Men det er jo så mye forskjellig, så ganske overveldende å komme i gang. 
 

Etter en del Googling fant jeg ut at Miles Davis «kind of blue» var et bra sted å starte, så hører mye på denne for tiden. Ellers så hører jeg på Coltrane sin «Love Supreme». Er jo ikke vant med å høre på jazz, men hører absolutt at det er noe å hente fra disse platene. 

Noen tips til flere «nybegynner» album?😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Concierto av Jim Hall er ei fin introplate, mange flinke folk på den plata. Time out av Brubeck kanskje? 

Edit: Hugsar eg fekk Bitches Brew av onkel til jul fordi eg hadde sagt at eg hadde begynt å få sansen for jazz. Jazz er så mykje rart, må nesten berre høyre på alt mulig og finne ut kva du likar.

Endret av Telemann
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også nybegynner i jazz-verden, men her er en noen album jeg har kost meg med.

Miles davies - bitches brew, coltrane - blue world, coltrane - blue train, bill evans & jim hall - undercurrent, jeff parker - suite for max brown, ezra collective - you can't steal my joy, john scofield - loud jazz, john scofield - a go go, pat metheny group - imaginary day, jim hall - live!

Er ganske vidt spenn i disse albumene så tipper du finner noe du liker. 

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Bill Evans Trio-platene var en døråpner for meg: Portrait in Jazz (1959), Explorations (1961), Sunday at the Village Vanguard (1961) og Waltz for Debby (1961). Fantastisk samspill, disse gutta hadde telepatiske evner.

  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye å velge i - og det avhenger av hvilke genre innen jazz´n du liker. Var selv i samme fase for en del år tilbake, og utfra mine preferanser som fortrinnsvis er den "melodiøse" (der enkelte plater også er m/vokal) kan jeg liste opp noen:

Duke Ellington - Blues in orbit

Oscar Peterson - We get Request, Affinity og Night Train

Holly Cole - Temptation og Don´t smoke in bed

Siri´s Svale Band - Blackbird og Necessarely So

Lisa Ekdahl m/Nordahl Trio - When did you leave Your heaven og Back to earth

Rebekka Bakken - Little drop of poison

Som tidligere nevnt > Dave Brubeck - Time In, Time Out, Time Further Out

Jan Johansson - Jazz på svenska

Diana Krall - Live In Paris og The very best of (2007)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stanley jordan

spesiell gitaropplevelse. jazztrio

 

kort utdrag fra paris-konsert. første sang, før de to andre i trioen slenger seg med:

https://www.youtube.com/watch?v=6un_ppzMk8M

 

stairway to heaven. morsom versjon:

 

nydelig trall:

beste trall fra et av tidenes beste show, synes jeg. lyden er bedre på de senere innspillingne, men da er ikkke mclaughlin med.:

 

nydelig "spansk møter arabisk" sak:

 

Endret av mislykketmusikant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Får dra opp nok en gammel tråd 🙂

Overrasker meg at ingen har nevnt Terje Rypdal. Dette er jo perfekt for en gitarist som vil lære seg å like jazz! Sjekk ut klassikerne fra syttitallet: "Odyssey", "After the rain", "What comes after" og "Waves". Vannvittig bra! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Fikk nesten omvendt en metall-kompis til å like jazz nylig. Sjekk ut «The Brazilian Trilogy» med ‘Pat Metheny Group’ som består av:

«Letter From Home»

«Still Life (Talking)»

«First Circle»

Endret av WelhavenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.