Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

GItarkjøp2020-30.000


joaquinho

Anbefalte innlegg

5 hours ago, mislykketmusikant said:

huff....bare....huff. høres ut som en av de dårligste planene ever. god humor, men dårlig plan.

Litt humor med å nevne "en kompis" og "Floyd Rose", men er egentlig rettet mot trådstarter sitt ønske om at gitaren må "...tåle litt juling med vibbarm". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 17.21, mislykketmusikant skrev:

litt vanskelig å svare på spørsmålene dine, uten å vite hvilke preferanser du har, og hvilken musikk du skal spille. men om budsjettet ditt er 30k+, er jo en gibson es335 innen rekkevidde, en gitar som er forholdsvis bredspektrum når det gjelder bruksområde. som du sier, prs er innen rekkevidde. de beste seriene til esp, fender customshop.

når du bikker 10000, skal du være ganske uheldig om du kjøper noe som er skikkelig dritt. en prs til 35000, som er helt lik, lydmessig og materiellmessig som en ibanez til 15000 finnes ikke, s en skikkelig sammenligning blir vanskelig. en ibanez til 15000 er nok en skikkelig god gitar, om den dekker behovene dine, og er bygd slik du vil ha den. vær klar over at ibanez veldig ofte har floyd rose eller lignende tremolo, noe som gjør den en del vanskeligere å vedlikeholde på egen hånd.

er du låst til nye gitarer? ellers har man jo eldre japanske yamaha (sg2000, sa), gibson les paul/sg custom, tidlig 80-talls esp navigator,

 

en annen ting er jo forsterkern din. hva bruker du, og skal den eventuelt oppgraderes/skiftes ut?

Hei, og tusen takk for respons !

Det er klart relevant ha med kanskje ja :)

Jeg har tenkt gå for Neural DSP quad cortex og kjøpe en amp. Det er vel Diesel jeg har blinket ut til nå, da jeg har hørt mye bra om den.

Jeg skal bruke gitaren til så mye forskjellig da jeg er innom flere sjangre. Derfor jeg også lurer på om  det er lurt gå for 2 også, f eks en Les Paul og en mer lettspilt "shred-gitar"...

De tingene som er litt viktige faktorer for meg er at man ikke trenger være ingeniør for å vedlikholde, så takk for påminnelsen om Ibanez der:) ,at signalet ut ikke støyer og den er relativt lettspilt.

håper det gir litt mer info .

Og tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til svare, setter pris på det :

Ha en god dag videre vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 19.27, Griffin skrev:

Heller en skikkelig god og «riktig» gitar enn to gode gitarer i min bok...

Litt enig med mislykketmusikant her over, men basert på hva du skriver og drar fram Ibanez og PRS så har jeg litt feeling med at du ikke vet helt hvor du skal for det er trekkspill vs piano altså... om jeg får være litt flåsete 😁

Låte klokkerent og tåle litt juling med vib-arm... om du vil unngå alt styret rundt Floyd Rose så vil jeg da anbefalt deg å se på PRS DGT jeg... helt fantastisk gode gitarer med fantastisk god vib-arm. Låter fantastisk cleant som med vreng og behagelig å spille på... men må nok se etter brukt. Med krona i dårlig forfatning så tror jeg kanskje ikke 35k holder. De kosta 36k ny for noen år siden.

Nei, du har helt rett i at jeg ikke helt vet , for jeg er på ingen måte proffesor Gitar :)

Men det du nevner gir jo veldig mening i forhold til hva jeg er på utkikk etter, så den skal jeg sjekke grundig ut.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare og ha en brillefin dag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 20.57, Troll skrev:

Det spør jo veldig hva du er ute etter. Er det cleans, blues, metal. Jeg har ikke prøvd PRS, men ville vurdert en PRS DGT eller tilsvarende jeg også, liker godt at de er så simple og bare gode reviews å finne. 

Eventuelt en Ernie Ball Music Man JP av den "forrige generasjonen" før Majesty serien - med mindre du liker utseende på de nye da. Burde matche kriteriene dine ganske godt - lettspilt og vibarm. Kan ofte finne gode eksemplarer med piezo på finn til under 20k. 

Er du ute etter en øks til metal - ESP Horizon, Mayones, Caparison hvis du kommer over en. 

Personlig ville jeg kjøpt to gitarer til den prisen, en i 20k klassen og en litt rimeligere. Men man vet aldri! 

Takk for at du tok deg tid :)

Flere som nevner PRS her, så det er veldig interressant.

litt mer uenighet om en eller to gitarer er veien og gå dog.

Men siden den skal innom så forskjellige sjangre tenker jeg det kunne vært lurt med en "traktor ala Les Paul" og en mer "shred.vennlig" sak.

Men veldig lyst på enskikkelig kvalitetsgitar, men det er jo ikke synonymt med mange penger...så får se. Men takk for innspill, og god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 21.16, Brekkvasselven skrev:

Tenker at for så mye penger har du mulighet til å utforske bruktmarkedet en god stund og trenger ikke tape penger heller om du gjør litt forundrsøkelser. Dyr og bra gitar trenger ikke nødvendigvis bety at den passer deg. Smaken er så forskjellig, og gitarer også. Selv har jeg prs ,fender,Gibson, Ibanez,Blade,hohner,fernandes,tokai og mye mer.for min del har de ulike kvaliteter som funker til forskjellige ting.bruk heller litt tid til å utforske og finne ut hva du liker

 Ja,skulle gjerne hatt 30 gitarer til forskjellige ting,men blir nok å prøve finne en eller to som skal dekke det meste av sjangre.

Ser mange snakker varmt om PRS her,så det må sjekkes ut...Takk for tidewn din og ha en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 21.57, Hanspanzer skrev:

Hvilke type musikk spiller du? 

Henger meg litt opp i "låte klokkerent". Hva legger du i det? For meg høres det ut som single coils gjennom Fender Twin Reverb, men du kan jo selvsagt legge andre ting i det en meg ;) 

 

Heia , takk for tiden din !

Jeg skal bruke den i mange sjangre, derfor jeg ønsker en allsidig sak, eventuelt to,. f.eks en les paul til mer riff baserte ting og en "shred-sak"til mer tekniske ting.

Med klokkerent mener jeg at ikke lyden farges for mye,og at den kan brukes "rett inn " i miksebord, hvis det gir mening? :)

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 22.01, CaptainSexy skrev:

Jeg er enig med han godeste @Truckstop Chuckie 

Man skal virkelig ikke kimse av kvalitet og generell *feel* som et kvalitets instrument gir deg. Men, dette kan man finne ved et billigere instrument sier du? Ja, det har du helt rett i. Men det at en gitar f.eks har PLEK-behandling, gjør så vanvittig mye. Ihvertfall for meg personlig, som liker tullete lav action og tynne strenger. PRS har meget bra gitarer, så jeg anbefaler deg å teste et par stykker. Så finner du fort ut om den passer deg eller ei :) 

Så når Terje forteller deg at hans Epiphone låter og spiller minst like bra som din PRS, så spark han i leggen, for det er virkelig forskjell. Uansett hva folk sier 😎

Tusen takk for at du tok deg tid :)

Ser PRS gå igjen i mange av postene, så det er øverst på testplanen.

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2020 den 22.43, Kossoff skrev:

Jeg har kanskje ikke så mye å tilføre diskusjonen, men det er jo gøy å si hva en mener - i alle fall når det er prokrastinering! 

De fleste gitarer i dag, over 5000kr, låter "klokkereint" med godt setup. Jeg har ikke så mye til overs for YouTuber-en Rhett Shull, men han har et godt poeng når han sier at vi lever i "the golden age of gear". Det er rett og slett mulig å få veldig godt utstyr til ikke alt for mye penger. Selvfølgelig er en gitar til 30K "bedre" enn en til 5K, men jeg synes ikke nødvendigvis alltid at en gitar til 30K er bedre enn en til feks 10K. 

Hvis jeg skal være helt ærlig så virker det ikke som om du vet hva du leter etter. Det må du finne ut av først av alt. Skal du ha en metall-øks, super strat, bluesmaskin eller en rock n´roll-gitar? Det må du finne ut av. Nå blir det litt som når fruen spør meg om hvilke planter jeg liker best... 

30K er mye (!) penger... Jeg kan bare drømme. Med de summene kan du kanskje få deg en halvkurrant vintage-gitar også. Hvis du klarer å se bort fra finish, uoriginale pickuper, osv. så skal det gå an å gjøre en god deal. 

Selv om jeg ikke aner hva du er ute etter, så kommer jeg med noen forslag. Til og med i kategorier.

Allrounder: PRS DGT
Super strat: Suhr Guthrie Govan
Bluesmaskin: Hvilken som helst dyr stratocaster-type.
Rock n´roll-maskin, ev. Nashville: En dyr telecaster.

Dyre gitarer er litt som pølser. De fleste er gode (men Finnbråten er best...).
 

Hei, og takk for at du tok deg tid:)

Nei, vet jo ikke helt hva som er best, for jeg skal innom flere sjangre, så det er egentlig første-pri, at den er allsidig.

Men supert med lista di, Ser mange nevner PRS dgt, så den må testes først...

Ha en strålende dag videre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 7.50, shv skrev:

Henger meg på det Kossoff sier her. Til å bruke 30000 virker det som om du ikke har behovet helt klart for deg. Risikoen er at du kjøper en dyr gitar, og finner ut etter en stund at det ikke ble helt optimalt og vil selge igjen, og må ta smellen med et verditap dersom du kjøpte nytt. I det perspektivet er det mindre risiko ved å kjøpe brukt der du kan selge for nogenlunde samme pris dersom det ikke falt i smak. 
 

 

Godt poeng! Takk for innspill.

Nei, vet ikke helt, derfor jeg spør dere flinke gode folk!

Det viktigste er allsidighet, skal innom flere sjangre.

Den MÅ ikke koste 30000, og det virket litt flåsete ser jeg, men det jeg mente er at det er budsjettet.

Vurderer sterkt om kanskje 2 gitarer er svaret også. 1 Riff-basert og en "shredder"...

Men ha en god dag videre vel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 10.20, WelhavenT skrev:

Som nevnt over her; god set-up er viktig uansett pris! 
Halsprofil betyr VELDIG mye for meg (mange high-end gitarer har røket pga at jeg ikke fant meg til rette).

Ellers så er det jo «the law of diminishing return» (se video). 

Mitt tips er å sjekke en brukt Ernie Ball Music Man; nydelige høykvalitetsgitarer med gode halser. Dyre gitarer nye, men ok priser brukt (Axis, Cutlass, Majesty, Valentine osv). 
 

 

TUsen takk for at du tok deg tid.

Nydelig liste og link: )

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 13.03, Slashaxl skrev:

Kommer jo alikevel ganske godt frem i den videoen hvorfor man velger en Gibson LP std over en Epiphone LP std. Til og med youtubelyden ga et godt inntrykk der. Men det er nok spot on.. kvalitet følger ikke pris når men bekker over en viss sum. 
Men for trådstarter her, så kan jo fort et budsjett på 30k være like greit å spre på to gode gitarere... F.eks en Gibson LP standard og en Fender Strat std. Kommer jo godt ut med det i så måte om man ikke er godt dekket på alle områder fra før. 

Takk for at du tok deg tid.

Jeg heller mer og mer mot 2 stk-løsningen ja.

Da blir det lettere dekke alle sjangre.

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 15.45, Alfi27 skrev:

Før jeg ytrer min mening må jeg avklare at jeg ikke er av den oppfatning at man nødvendigvis må cashe ut mye penger for å få et bra instrument. Delvis av grunner som er tidligere nevnt her, går du for Guns N' Roses type sound så nytter det ikke med en SSS Strat om den er aldri så god, men det gjelder også om man er litt småsær på diverse specs som f eks halsprofil (som er tilfelle med undertegnede). Kjøpte og solgte en Suhr Standard Pro ganske nylig som var en helt eksepsjonelt bra gitar, men halsen var altfor tynn for meg. Nå har jeg en meksikansk Fender jeg ga en tredjedel av prisen for, og er betraktelig mer fornøyd med da halsen passer meg mye bedre. 

Sier ikke at du ikke burde bruke 30k på en gitar, men vil anbefale å sette deg grundig inn i ting som halsprofil, pickups, treverk osv sånn at du virkelig ender opp med drømmegitaren og ikke bare casher ut blindt i håp om å få en bedre gitar :)

Hei, takk  for gode poeng og at du tok deg tid:)

Heller mer og mer mot 2 gitarer,da de fleste ser ut til å mene at det er kvalitet å få uten å bruke altfor mye penger.

Enig i at hals er viktig. Jeg har ikke blitt velsignet med "shredders hands" heller, så for tynn hals er helt uaktuelt

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 17.03, Gitarcowboy skrev:

Gjør som meg.

Kless til og kjøp en Telecaster til 19 000 som førstegitar :)

Jeg kjøpte en Thinline med single coil + humbucker (Shawbucker).

Shawbuckeren har jeg aldri likt, så det var en bom, men ellers så er jeg kjempefornøyd.

Det er den beste gitaren jeg har spilt på så langt.

Men, når sant skal sies så får du mange glimrende gitarer i 3000-5000 kronersklassen.

Det er bare ofte litt verre å finne en skikkelig god en.

 

Jeg kjøpte en Harley Benton TE-20MN BM Standard Series senere (fra Thomann).

Det er den billigste Telecastermodellen fra Harley Benton.

Den er veldig god å spille på, men min er altfor tung.

Det var en på jazzguitar.be forumet som hadde kjøpt samme gitar, men hans var lett og god.

Så det er litt på lykke og fromme.

461106.jpg

 

Takk for innspill og tiden din :)

Jada, det er bra ting å få for mindre penger også.

Men skal innom flere sjangre, så heller mer mot 2 forskjellig gitarer nå..

Men mange anbefgaler PRS DGT , så den må jo testes hardt...

Ha en god dag videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.