Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruktpriser på Gibson


Affen

Anbefalte innlegg

Har hatt stram økonomi etter kona dro fra meg i fjor (er ufør) men har nå litt til overs, og da har jeg lyst å unne meg ny gitar.
Men ser at prisene på Gibson har økt betraktelig, det samme har bruktprisene på Finn. Før kunne man lett få en SG (faded etc.) helt nedi 4-4500,- brukt og Les Paul Studios fra 4500,- og oppover.
Er mye på Finn og kikker, og finner ikke noe under 6500,- ish. Hvor mye må jeg forvente å betale for en Gibson SG (Faded, Tribute) eller Les Paul (Studio, Tribute) ?
Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Affen skrev:

Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-

Da kan du jo by 5000,- for en du liker.
Det er dessverre ingen sammenheng MELLOM hva folk her inne mener hva prisen BØR være, og hva selger faktisk vil ha FØR han selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bidra positivt og konstruktivt: Gibson SGJ og LPJ (de ligger et hakk under Faded igjen) burde være mulig å finne til under 5000,-. Jeg betalte 3000,- for en SGJ i god stand hos en lokal musikkforretning for noen år siden. De dukker ikke opp så ofte, men de ligger vanligvis lavt i pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Jester said:

(Just for the records.
Mitt innlegg var ikke negativt tenkt, heller i retning realistisk.)
 

Ikke tenk på det :) Tenkte bare om det var noen her som fulgte litt mer på prisnivåer og hva dere mener er "for mye" å betale evt . 
Også har jeg dårlig erfaring med pruting på Finn, blir fort en gretten mine fra selger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Skullkrusher said:

Kan være heldig med pruting noen få ganger, men ender ofte med sure meldinger tilbake, ja. 

Savner tiden hvor SG Standard regelmessig lå ute til 6000,- 😬

Ja det var tider. Og jeg er blitt for godt vant, er dessverre blitt litt merkehore, og har mer lyst på Gibson enn Epiphone. Selv om de nye 2020 modellene til Epi virker lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Skullkrusher skrev:

Kan være heldig med pruting noen få ganger, men ender ofte med sure meldinger tilbake, ja. 

Savner tiden hvor SG Standard regelmessig lå ute til 6000,- 😬

Ja, en standard kunne kjøpes enkelt for 10 000,-😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du kan vente, er dollarkursen temmelig høy akkurat nå, noe som gjør at mange prøver å selge brukt for mer enn man gjorde da kursen var lavere. forståelig at man prøver på det, men om du har litt is i magen, kan det kanskje bli litt billigere når kursen normaliserer seg.

generelt er det fornuftig å bruke mye tid på å kjøpe, da selger ofte har det mer travelt enn kjøper. det er lett å tro at om man lar en spesifikk gitar gå fra seg, får man aldri muligheten til å kjøpe noe like bra senere. men det dukker alltid opp noe fett med jevne mellomrom. med mer eller mindre realistiske priser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgt en 2017 SG standard (gloss Cherry) for 7600 for et halvt års tid siden. Helt strøken. Jeg kjøpte den selv en sen lørdagskveld for 6000 - via Finmn. Mange la den som favoritt, men det var kun en av disse som sendte mail og endte opp med den etter 2-3 uker på Finn.

Jeg kjøpte en 2012 Flying V for 6000 (gloss Cherry)( for noen måneder siden. Svært lite brukt - ingen dinger. Jeg telte på knappene på den i over et halvt år før jeg kjøpte den. Ble solgt via Facebook.

Endel/mange av gitarprisene på Finn er helt elleville for tida. Det finnes absolutt ingen grunn til at norske gitarpriser skulle vandre opp og ned etter dollarens verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå en Gibson ES 175 på finn til 20000 en av de siste dagene. Den gikk riktignok fort, men den prisen er lav nesten uansett de siste års svingninger i dollarkurs. De har de ligget ganske stabilt rundt kr 25000, med noen unntak (og med forbehold om at jeg ikke har sett alle annonsene - selv om det ikke er veldig sannsynlig😊).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en SG Faded. Betalte 4500kr for den og solgte den for 4200 i ettertid. Bare ett år siden.

For min del så var de ikke verdt noe mer en det. Kvaliteten var grei, den låt greit , veide mye og jeg syns at halsen var veldig "skarp" i kantene. Tror faktisk jeg ville vurdert en Epiphone neste gang. En G400 eller Standard. 

Jeg er veldig glad i Gibson og har både Les Paul og SG 61RI. Synd å si det, men jeg syns ikke Faded holdt mål for min del. Kanskje verdt under 5k, men ville ikke betalt 7k for den som mange skal ha på finn. Er du litt tålmodighet så finner du en brukt svart LP Studio til 5-6k. Jeg hadde en slik, og den var noe tungsolg pga fargen. Studio var en del kvassere enn Faded på både kvalitet og spillbarhet. 

Kanskje ikke svar på spørsmålet ditt, men deler min erfaring. Mulig det er smak og behag. 

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.