Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til innspilling


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg håper det er noen her som kan hjelpe meg, har forsøkt å finne et forum med folk som har peiling og fikk tips om dette forumet. 

Jeg kjøpte utstyr til innspilling av musikk i 2006 og har egentlig aldri fått dette til å fungere som forventet. Problemet har vært lydkvaliteten på vokal , til tross for at jeg kjøpe en mikrofon som skulle være relativt bra.  I tillegg kjøpte jeg line 6 toneport UX2 lydkort og steinberg cubase education.  Pcèn var billig og jeg hadde ikke lagt noe ekstra i lydkort. 

Jeg ga til slutt opp hele innspillingsprosjektet, men ønsker nå å ta det opp igjen. Jeg lurer på hvilke muligheter jeg har med det jeg har kjøpt og evnt hva jeg bør investere. Det skal sies at jeg driver med dette på fritiden, men ønsker å ha noe av god kvalitet. 

-Når lydkvaliteten har vært et problem hele veien- er det sannsynlig at det er pcèn som er det svake leddet? Og hvis ja; vil dere anbefale å kjøpe mac eller pc, og hvor mye bør man investere i et lydkort?

-Kan man oppdatere cubase til nyere versjoner eller har man bare tilgang til den versjonen man kjøpte?

-Jeg opplevde cubase som noe tungvindt, men det skal også sies at jeg ikke er en stor teknisk begavelse. Er det andre software som bør vurderes evnt andre versjoner?

Håper noen fortsatt henger med og kan gi meg noen tips :)

 

Endret av Åshild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet!

Jeg har hatt det samme lydkortet som deg for en del år tilbake, og det fungerte fint til det bruket jeg hadde. Det var først og fremst til låtskriving med opptak av gitar og bass, men også til vokal ved enkelte anledninger.

For noen år tilbake brukte jeg også Cubase og er enig i at det kunne være ganske kronglete å sette seg inn i, spesielt fordi det er mange kataloger å rote seg bort i. Jeg brukte mye tid på å sjekke nettet for tutorials og ble etterhvert mer fortrolig med hvordan jeg fikk tilgang til de funksjonene som jeg brukte mest.

Jeg opplevde ikke å få dårlig lyd i dette oppsettet.

Kan du beskrive hvordan du kobler opp lydkortet til PC og hvordan du setter det opp med Cubase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det begynner å bli alvorlig lenge siden jeg brukte dette, så husker ikke detaljene for hvordan jeg koblet dette opp. Men, når jeg tenker meg om var lyden på el piano bra, men ikke lyd fra mikrofonen (selv om mikrofon ble koblet opp til lydkort- lydkort til pc). Er det noen klassiske feil man kan gjøre her på selve oppsettet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Åshild said:

-Kan man oppdatere cubase til nyere versjoner eller har man bare tilgang til den versjonen man kjøpte?

Du får rabatt på oppdatering til nye versjoner, men de koster fortsatt penger ja. Tror det er et veldig lite fåtall (om noen) innspillingsprogrammer som tilbyr gratis oppgraderinger.

Vanskelig å si akkurat hva som gjorde at du fikk dårlig lyd i mikrofonen din. Det kan ha vært at du rett og slett valgte feil input i Cubase slik at du tok opp den innebygde mikrofonen i stedet, eller det kan ha vært noe med oppsettet ditt. Umulig å si uten flere detaljer og eventuelt lydklipp. Generelt vil selv de billigste lydkortene og mikrofonene gi ekstremt mye bedre kvalitet enn en vanlig innebygget PC-mikrofon, selv uten noen form for innstilling og prosessering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha et meget bra innspillingsprogram (DAW) er Cakewalk gratis nå.

https://www.bandlab.com/products/cakewalk

Innstruksjon finner du på youtube. jeg anbefaler denne serien fra Creative sauce (anbefales også for brukere av andre daw)

anng. dårlig lyd på mikk: Jeg vil tro at du brukte en studiomikk (kondensatormikrofon) som trenger strøm (fantompower) fra lydkortet, brukte du det?

Og du stillte vel innput gain på lydkortet sånn nogenlunde?

Endret av jonta
  • Liker 1
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Her kommer div bilder av det jeg har koblet opp. Når jeg spiller inn vokal er det enormt mye støy og lyd i bakgrunnen, til tross for at det er ganske så stille her. Kvaliteten er heller ikke den beste. 

s6.jpg

s4.jpg

s5.jpg

s3.jpg

s2.jpg

s1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for innspill! Nå har jeg forsøkt å gjøre de korrigeringene dere anbefalte meg, men får opp feilemelding når jeg velger Asio driver. Og lyden blir ikke bedre av at jeg endrer input device. Forsøker å sende en lydfil, men får det ikke til. Hvilket format skal jeg sende den i?

mm1.jpg

mm2.jpg

mm3.jpg

Endret av Åshild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lastet ned cakewalk og alt fungerer bra! Det må ha vært noe med oppsettet som ikke fungerte på cubase, gudene vet hva. Men nå kan jeg endelig få spilt inn musikk igjen. Takk for alle innspill! 

:)

Endret av Åshild
  • Liker 4
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.