Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGPD - New Grand Piano Day


Anbefalte innlegg

For en liten uke siden kom flyglet. Musikk har lenge vært sentralt i mitt liv, så nå var det på tide å gi det større fysisk plass. Etter at ideen om å skaffe et startet i det spe for en stund siden, åpnet muligheten seg etter salg av en gitar.

En pianist jeg spiller med og jeg dro på road-trip og testet til sammen
13 flygler, og landet på et tsjekkisk et. Merket er Bohemia Janacek 185 cm 2007 modell i strøken stand med 10 års garanti. Det ble kjøpt hos Hellstrøm Flygel og  Piano AS i Oslo. 
C7280EA0-32A5-4B3E-8668-4E5614A33542.thumb.jpeg.48ae52698f0a3e7891722b9d9812d25e.jpegSpisestua måtte vike😊

  • Liker 6
  • Takker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Pledrik skrev:

Feeett! Har så lyst på flygel altså.

Det er så bra og noe helt annet enn det meste jeg har spilt på av tangentinstrumenter.

Jeg har spilt gitar og flygel med et par pianister og det føles og ser riktig ut.
 

Jeg gleder meg til å prøve opptak av flyglet. Har hørt at det er krevende, så det skal bli morsomt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Jeg har blitt så glad i jazz at det konker ut musikken fra ungdomstiden (på 80-90-tallet). Forleden kom jeg til å tenke på at jeg aldri setter på radiokanaler som spiller noe annet enn jazz og klassisk. De platene som spilles og musikken som strømmes, er stort sett innenfor jazz. Og det beste er at jeg synes at variasjonen er stor nok. Mulig at dette går over, men det har vart noen år😊

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 6 months later...

Flygelet har blitt brukt i noen prøveopptak med en habil jazzpianist, og det lover godt. Foreløpig har vi brukt to båndmikrofoner plassert ca en halv meter fra flygelet, blant annet for å få litt av lyden i rommet. Lokket har stått åpent. Vi vil forsøke med flere ulike plasseringer og ser for oss å supplere med to kondensatormikker nærmere strengene. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.