Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Helt fersk(nesten). Må man ha en whammy bar??


DirkDiggler

Anbefalte innlegg

(Hei, helt fersk. Spilt andre instrumenter og kan noter og alt det der... Men gitar har jeg aldri helt finni ut av... MEN NÅÅÅÅ!!)

 

Har egentlig ikke et fast budsjett å holde meg til , selv om madammen ikke er helt enig. Har googlet og "youtubet" ved alle mulige ledige stunder og tror jeg ender opp med en Ibanez s521 + en VOX amp til ca 2000(VT 20 ett eller annet). Har "aldri" spilt gitar før, men vil ha noe som duger når jeg nå er såpass bestemt på å endelig komme igang. Prøvde meg så vidt på en akustisk for maaange år siden men den ble for stor og ukomfortabel å lære å spille på + jeg hadde aldri ro i ræva til å sette meg ned å øve. Nå derimot er det tre kids inne i bildet og jeg har ikke annet enn ro igjen når de har blitt "sendt i seng". Når feriepengene tikker inn, bestiller jeg. Nå skjer det! Og jeg gleder meg som en unge.. 

 

MEN; Vurderer også en gitar med "whammy-bar" eller hva det heter. Vil det lønne seg å starte med en gitar som har en, eller ikke? Går jo ann å investere i en ekstra gitar som faktisk har det om jeg kjenner at jeg nærmer meg Gilmour-nivå etterhvert? Eller? Finnes det noen glupe individer med gode tips? Burde jeg ikke starte med en Ibanez S-521? 

 

Vurderte lenge PRS SE Standard, men den koster noen tusen mer og finner ingen blå på noen nettbutikker... 

 

Samme gjelder Ibanez RG350... Ville ha en i lilla, men den finnes ikke å få tak i(ny :( ).

Ja, også en ting til. Bør man kjøpe nye strenger med en gang, eller funker de som følger med på en ny gitar i 5000,- + klassen?

Innspill mottas med overlegen takknemlighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, velkommen til forumet! S521 virker som en ypperlig gitar å starte med. Lettspilt, superkomfortabel (mtp. fasong, vekt og access), ukomplisert og med mange lydmuligheter. Om du kan finne en brukt kan du spare en del kroner. Bruker å være mulig å finne PRS SE brukt til fine priser også.

Vanskelig å si om det lønner seg å starte med vibarm. Det krever jo en god del mer vedlikehold, men om du har et snev av teknisk innsikt og mekanisk sympati så er det ikke så vanskelig å holde styr på. 

Når det kommer til forsterker er det verdt å sjekke ut Boss Katana også! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez'en du nevner er nok veldig kurant, for nei, du trenger ikke whammy. 

Strengskift, tja, sikkert ikke med en gang, men nå vet jeg ikke hva Ibanez blir levert med. 

Skulle du bo i Oslo-området og vært interessert i en fair deal på en RG550 så send meg en PM. De fleste RG'er har riktig nok Floyd Rose som kan være litt styr for en nybegynner, men uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, først og fremst ! 

 

Ja, tror jeg havner på S521, virket som den perfekte gitar for meg, men som sagt så var det det der med vibarm(takk for oppgradering av vokabularet). Har en følelse av at jeg kommer til å iritere meg over den eller at jeg ikke får dreisen på den og mister fokus ... I dont know.. 

Boss Katana, ja. De hadde også fått mye bra omtale så jeg. Vurderte lenge, og nå skal jeg gi de en ny vurdering :) Trenger ikke store greia enda, for jeg kommer nok ikke til å stå på Sentrum Scene med det første. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, MartheyG skrev:

Ibanez'en du nevner er nok veldig kurant, for nei, du trenger ikke whammy. 

Strengskift, tja, sikkert ikke med en gang, men nå vet jeg ikke hva Ibanez blir levert med. 

Skulle du bo i Oslo-området og vært interessert i en fair deal på en RG550 så send meg en PM. De fleste RG'er har riktig nok Floyd Rose som kan være litt styr for en nybegynner, men uansett. 

["Siter"]-> Den var kjekk :)

 

Måtte inn å google Floyd Rose. hehe. Det virket jo som et veldig smart system og det var tydeligvis revolusjonerende når det dukket opp. Har sett det bli nevnt i uttallige kommentarer på youtube(På godt og vondt), nå vet jeg endelig hva det er!

RG550 blir kanskje litt for "flashy" for en nybegynner, kanskje? Veldig kul gitar, men føler jeg må spille ræva av naboen i det minste, før jeg kan være stolt nok eier av en slik feit en. Det samme gjelder vel egentlig RG350, MEN; Den lilla versjonen jeg så i en video, var sykt feit.

Bor i tillegg på det sindige sørlandet, så blir en lang tur for å kikke. 

Takk for tilbud, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mislykketmusikant skrev:

hadde unngått floyd rose, om du kan. en gitar uten whammy bar (eller flytende tremolo) er enklere å holde i stand enn en med. så den du ser på, er nok midt i blinken for deg, vil jeg tro. lykke til med spillingen.

Tusen takk for det.

 

Ja, tror jeg har valgt riktig. Kjenner jeg nærmest har bestemt meg, så det er en god følelse allerede. Kjenner jeg meg selv rett, får jeg sikkert lyst på en gitar med vibarm etterhvert, så; den tid den sorg(eller glede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez S520 har vibarm, og S521 er med fast bridge ikke sant? Jeg hadde gått for S521 uten vibarm pga de er mye enklere å holde stemt og enklere å bytte strenger på.

Og Vox-forsterkeren du nevner er en knallforsterker. Og for noen hundrelapper til er Vox VT40X med 10" element enda bedre (VT20X har 8-tommer).
https://voxamps.com/product/vt20x/
https://voxamps.com/product/vt40x/

Strengene som kommer med Ibanez S521 er standard D'Addario EXL110 og absolutt ikke nødvendig å bytte - gode kvalitetsstrenger. Noen foretrekker tynnere strenger på en sånn gitar og bytter av den grunn.
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/s521_1p_04.html

Kjøp gjerne med et lite stemmeapparat samtidig. Vox-forsterkeren kan brukes til dette, men er litt for "enkel."
https://www.ibanez.com/eu/products/detail/pu3_99.html (koster oftest en 100-lapp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både S-serien og RG550 er gode valg. Spørs litt hva du er ute etter. Halsene er nokså like, kroppen er nokså forskjellig - de låter også temmelig ulikt. S serien jeg hadde var litt mørkere og varmere i tonen, mens RG550 litt mer motsatt. 

Ville kjøpt en gitar uavhengig om den har whammy eller ikke. Kjekt å ha, men ikke et must. Ikke baser valget på det. Jeg ville kanskje valgt en RG550 fremfor S serien, hakket kvassere kvalitet og lettere å videreselge senere. 

Sammen med en Boss Katana 50 eller Blackstar HT5R så har du et godt oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en S470 liggende. Det er flere år siden jeg brukte den, og den er brukt i bare noen få timer. Den har en ZR- trem som er mye enklere å forholde seg til en en Floyd. Den er faktisk så stabil at den knapt nok blir ustemt hvis en av de tynne strengene ryker. Som flere er inne på her, så kan det være forduftig å handle noe uten tremolo. Vil man ha det, hadde jeg gått for en Ibanez med Zero- returnsystem. Det er ikke helt den samme følelsen som en "ekte" flytende, men det fungerer aldeles utmerket.
Kan forresten kvitte meg med den gitaren, trådstarter kan jo sende meg en PM hvis det er noe han kan tenke seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, CastorFiber skrev:

Jeg har en S470 liggende. Det er flere år siden jeg brukte den, og den er brukt i bare noen få timer. Den har en ZR- trem som er mye enklere å forholde seg til en en Floyd. Den er faktisk så stabil at den knapt nok blir ustemt hvis en av de tynne strengene ryker. Som flere er inne på her, så kan det være forduftig å handle noe uten tremolo. Vil man ha det, hadde jeg gått for en Ibanez med Zero- returnsystem. Det er ikke helt den samme følelsen som en "ekte" flytende, men det fungerer aldeles utmerket.
Kan forresten kvitte meg med den gitaren, trådstarter kan jo sende meg en PM hvis det er noe han kan tenke seg.

Beste annonsen jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.