Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving i sanntid over nett


Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert blitt ganske klar for å spille med andre, men det er jo ikke mulig å gjøre i hjemmestudioet nå som pandemien setter en del klare begrensinger. 

I et forsøk på å sette meg inn i hva som finnes av løsninger for å øve nettbasert med de andre jeg vanligvis spiller med, har jeg kommet over Jamulus (https://sourceforge.net/projects/llcon/). Det ble lastet ned i går og jeg testet litt sammen med en bassist som bor i nærheten. Førsteinntrykket er at dette kan fungere, selv om det var et par mindre tidsintervaller med støy. I dette tilfellet var vi koblet mot en server i Oslo (den eneste i Norge på det tidspunktet). Det er også mulig å opprette server selv, slik at denne blir tilgjengelig for de som ønsker det. Da vil din server listes opp på en oversikt som hvem som helst kan koble seg til. Fortrinnsvis vil man velge den serveren som har minst forsinkelse, og det er den som er nærmest. Alternativet er å opprette en privat server hvor man deler IP-adresse og port med de som skal delta.

Planen for min del er å teste ut en sanntids-øving med inntil fire deltagere, med egen server satt opp her i hjemmestudioet. (Jeg håper at det fungerer og at det ikke er veldig mange andre som kobler seg til når vi øver.) 

Er det noen andre her på forumet som har brukt Jamulus eller fått testet ut andre løsninger for sanntids-øving med en kompis, band, orkester, e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet noen slike selv, men det virker som at de fleste som har godt rykte på seg bruker peer-to-peer, altså går ikke via en sentral server. Da får man kortest mulig "reisetid" for signalet, og i teorien minst mulig forsinkelse.

I realiteten vil det jo alltid bli en forsinkelse; det er bare spørsmål om hvor lav man kan få den. For enkelte musikkstiler kan forsinkelse ha liten praktisk betydning (f.eks. en sløy blues), mens for andre kan hvert millisekund ødelegge hele øvingen (f.eks. ekstremt synkopert og hurtig metal der alle må være 100% på grid).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, nikotro said:

Vet du hvordan dette gjøres i praksis? Er løsningen med å opprette en egen server i f.eks. Jamulus peer-to-peer, slik du nevner?

Vet ingenting om Jamulus spesifikt, men peer-to-peer er per definisjon serverløst. All kontakt går direkte mellom de involverte maskinene. Så hvis Jamulus er server-basert så er det nok ingenting du kan gjøre for å gjøre den om til peer-to-peer, med mindre det er en eksplisitt innstilling som switcher over applikasjonen.

De fleste slike løsninger bruker en sentral server (eller flere) for å holde oversikten over brukere og aktive sesjoner, men når man kobler seg opp for å jamme så går all lydtrafikk (og eventuelt bildetrafikk) direkte mellom musikerene, ikke via en server. Det er mulig Jamulus fungerer slik, det aner jeg ikke.

Om det fungerer bra så fungerer det jo bra - Ingen grunn til å se etter noe annet hvis det fungerer for deg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøres trommekorpsøving over Zoom - men aldri i livet om det hadde fungert i sanntid. Det er over ett sekund forsinkelse til noen av musikantene fra meg som dirigent. Har også 10-15 elever over Teams og Skype, samspill har ikke fungert der heller. Internetthastighet og stabilitet i samspill med hardware er så varierende at det fungerer middels bra på det beste. 

Løser instruksjonen ved at jeg spiller med metronom, og at elever/korpsmusikanter spiller sammen med meg og har lyden på mute. Da får jeg instruert ved eksempel og de får en følelse av samspill (selv om jeg ikke hører dem). Når jeg har elever 1-til-1 kjører jeg "først spiller jeg, så spiller du"-metoden. Det funker til undervisning, men har ikke invitert til bandøvinger for å si det slik. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.