Web Analytics
Jump to content

Combo til gitar og bass (fx Peavey VIP vs ...?)

larseko

Recommended Posts

Hei!

Har en tenåring i hus som først begynte med bass, men som nå spiller like mye gitar. Han synger også. (Spiller allerede fletta av meg, men det var ikke noe sjokk). Jeg ser etter en forsterker som både kan brukes på soverom og litt øving, og kan brukes med både gitar og bass. Trodde egentlig ikke den ampen fantes, men så ser jeg at Peavey VYPYR VIP-serien reklamerer med å dekke akkurat dette behovet. 

Spørsmålet er om Peavey er de eneste som leverer noe slikt? Har jo tidligere tenkt at Katana hadde passet bra til hjemmebruk på gitar, men den har sannsynligvis ikke samme mulighet?

Jeg ville kanskje heller gått for en liten modeling-boks (f.eks. Line 6 HX Stomp) og en full range, flat response (FRFR) høyttaler (f.eks. Headrush FRFR-108). En forsterker som skal dekke begge behov vil antakelig ikke høres spesielt bra ut med noen av delene, pluss at du ender opp med å måtte kjøpe en noe som gjerne ikke får frem lyden som han har lyst på uansett.

Slike modeling-bokser har som oftest modeller av både gitar- og bassforsterkere inkludert (og som oftest mange av dem), sammen med tonnevis av innebygde effekter. En ekstremt kraftig og fleksibel løsning som kan dekke stort sett hvert eneste behov som oppstår, og som også er kraftig nok til å bruke i bandsammenheng hvis man kjøper en FRFR med litt effekt eller bandet har en oppegående PA.

Det finnes rimeligere alternativer på både modeling- og FRFR-fronten, og så kan man jo også kjøpe brukt. Jeg vet ikke hva budsjettet er, men en brukt Atomic Amplifire (eller til og med Ampli-Firebox) og en Behringer e.l. FRFR kan du sikkert plukke opp til under 5000.

Edited by Naigewron
  • Thanks 1

Takk for nyttige tips. Jeg tenkte egentlig noe helt enkelt. Mulig det du beskriver er enklere enn det høres ut. Virket som om VIP3 f. eks. er basert på Peaveys ganske vellykka transistorteknologi, og at den er designet for å kunne ta både bass og gitar, med egne simuleringer av både bass- og gitarforsterkere. Antar da at de er ganske alene om dette på forsterkerfronten. Grunnen til at jeg nevner VYPYR VIP3, er at jeg nylig ble tipset om den av en som har rimelig bred erfaring med forskjellige forsterkere (rør og ikkerør). Nå har vi fått et eget spille/-jammerom i et gjestehus hvor stesønnen har plassert bass- og gitarforsterkere han pleier å bruke, så tenkte det kunne være kjekt med en komboløsning som funka bra på soverom, og er egentlig fortsatt usikker på om han ender opp som gitarist eller bassist...

Men skal forske litt på FRFR-greiene du nevner, må ærlig innrømme at det er noe jeg ikke har særlig kjennskap til. Generelt liker jeg løsninger der hvor du bare plugger inn instrumentet og skrur på noen knotter. Virker som Peavey er bra på det, og kan fås veldig rimelig på Finn innimellom 🙂

Det er flere andre merker som også benyttes til både gitar og bass. De jeg nevner nedenfor ar jeg hørt og spilt på innenfor jazz-sjangeren, men det burde holde bra for alt som trenger god klarlyd.

1. AER leverer veldig små kompakte forsterkere som takler både gitar og oppmikket kontrabass. Entrymodellen heter Alpha og dukker av og til rimelig opp på finn. http://aer-the-acoustic-people.de/en/products/acoustic-line/
  2. Polytone brukes av noen jazzgitarister (gjerne i kombinasjon med andre forsterkere, slik George Benson skal ha gjort på 70-tallet). Mini Brute V har et 15" høyttalerelement og passer bra til bass. Denne er kanskje litt for stor til soverommet, men det finnes små topper som kan duge. Dukker opp på finn med jevne mellomrom.
  3. Acoustic Image lager også noen som passer bra til begge deler. Disse dukker sjelden opp på finn.

Alle forslagene over gir etter min mening veldig god klarlyd til gitar og bass. Dersom du er ute etter vreng-lyd, må du ha egen boks ved siden av.

• Thanks 1