Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker å kjøpe El gitar, men vet ingenting om El


PickBoy

Anbefalte innlegg

19 timer siden, Troll skrev:

Det er umulig. Dønn umulig. Har prøvd i over 15 år nå 😊 Når en endelig tror at man kan det, så kommer Esquire på bannen og tar deg. 

Huskeregel:

E-squir-E. Starter og slutter med bokstaven E. Uttale med trykk på E. 
FendeR SquieR. Slutter med bokstaven R. Uttale med trykk på R.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skissert prisklasse er det 2 alternativer. Enten å gå for en ny av de aller billigste gitarene, eller å gå for en brukt.

Er man helt ukjent med el.gitar så er det trygt å kjøpe en ny. Da får man evt hjelp fra butikken om det skulle være noe.

Kjøper man en nyere brukt vil man kunne får en mye bedre gitar til samme pris, men det kan være noen "fallgruver" å gå i, og det kan derfor være greit å konferere med noen i forkant av kjøp.

Således en liten "advarsel" mht en Stratocaster-type gitar (andre typer også for såvidt). Om noen ukyndige har forsøkt å skru/justere (tremolo, trussrod, action osv) på en slik uten noe peiling, så kan det være litt utfordring for en ukyndig å sette den opp riktig igjen. Nå finnes det riktig nok gode instruksjonsvideoer på YouTube for riktig oppsett.

Som nybegynner - lite er værre en å forsøke å lære seg å spille på en helt feil oppsatt gitar.  

Endret av ptb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 12.4.2020 den 13.23, PickBoy skrev:

Det jeg lurer på er lyden.... er det forsjellige gitarer for forsjellige lyder, eller er dette noe man stiller på gitaren ?

Og i såfall, hva slags lyder har de forjellige gitarene?...

 

På selve gitaren stiller du kun volum og tone (bass/diskant)

Det aller meste av lyden stiller du på forsterkeren. Man skal ha holdt på ei stund før man hører forskjell på gitarene, og mange "trente ører" hører også feil (https://www.youtube.com/watch?v=a176jIpZRsM) Så i begynnelsen har gitartypen lite å si for hvilken lyd man får - mener nå jeg.

Noen forsterkere har innebygde effekter (romklang, ekko, "vreng," "fuzz" osv.) Dette er også lyder man kan få kjøpt i pedaler som man plugger mellom gitar og forsterker. Noen spiller bare gjennom PC, og da forandrer man på lyden i programmet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt satset på en Telecaster som første gitar. De fleste gitarer med vibratosystem, særlig av Stratocaster-type, er vanskelige og frustrerende å stemme og å holde stemt for nybegynnere. En Telecaster er nesten like enkel i bruk som en kassegitar, låter alltid tøft, og de tre pickup-posisjonene gir tre distinkt forskjellige lyder. Stolpickup for rocke- og countrylyd, halspickup for jazzlyd, mellomposisjon for pop- og funklyd, for å si det enkelt. Volum og tonekontrollene er felles for alle posisjonene. Telecastere holder stemmingen godt, og er lett å skifte strenger på. (Som andre har pekt på, er dårlig oppsatte Stratocastere vrange greier, av og til på eller over grensen til ubrukelig. Billig-Stratocastere kommer ikke sjelden med dårlig oppsett rett fra fabrikken, og det er ikke lett for en nybegynner å få skikk på sakene.)

Jeg ville spart opp til en Squier 50s Telecaster Classic Vibe. Den har greie pickuper og kan konkurrere med de billigste Fenderne. Dessuten ser den bra ut og mister ikke verdien i det du kjøper den.

Endret av Arkadian
Utdyping
  • Liker 2
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aphelion skrev:

Tja, alt mister vel verdi så fort man tar det ut døra hos (sin lokale) 4sound men :P 

Det er sant, men en skikkelig gitar, som Classic Vibe-Squierene faktisk er, er det mulig å få litt igjen for. I motsetning til skrotpakkene med gitar, forsterker, kabel, plekter og skulderreim til 1995 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2020 den 8.23, BobbyBay skrev:

På selve gitaren stiller du kun volum og tone (bass/diskant)

Det aller meste av lyden stiller du på forsterkeren. Man skal ha holdt på ei stund før man hører forskjell på gitarene, og mange "trente ører" hører også feil (https://www.youtube.com/watch?v=a176jIpZRsM) Så i begynnelsen har gitartypen lite å si for hvilken lyd man får - mener nå jeg.

Noen forsterkere har innebygde effekter (romklang, ekko, "vreng," "fuzz" osv.) Dette er også lyder man kan få kjøpt i pedaler som man plugger mellom gitar og forsterker. Noen spiller bare gjennom PC, og da forandrer man på lyden i programmet der.

Det kan jo være greit å finne ut om man vil ha en gitar med singelcoil eller humbucker. Her er det vesentlig forskjell i lyd og "output gain" (styrke nivå på ut-signalet). Skal man f.eks. satse på country og blues, vil singel være mer riktig. Og humbucker til metal og en viss grad rock. Men, også personlig smak og behag. Det er også noe mer støy i singelcoils.

Selv bruker jeg humbuckers til allt, men lurer på om jeg en dag skal låne stratocastern til broder'n....

Endret av jonta
Tileggsinnfo/skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2020 den 15.35, jonta skrev:

Det kan jo være greit å finne ut om man vil ha en gitar med singelcoil eller humbucker. Her er det vesentlig forskjell i lyd og "output gain" (styrke nivå på ut-signalet). Skal man f.eks. satse på country og blues, vil singel være mer riktig. Og humbucker til metal og en viss grad rock. Men, også personlig smak og behag. Det er også noe mer støy i singelcoils.

Selv bruker jeg humbuckers til allt, men lurer på om jeg en dag skal låne stratocastern til broder'n....

Joda, så absolutt, det er en vesentlig forskjell der. Og det er vel både øret og interessen som hører disse forskjellene tidlig.

Humbuckers er nok sikkerstikket for en nybegynner generelt sett, sammen med fast bridge. Les Paul, SG-ish. Kan brukes til det aller meste, og er rett frem. Med 0095-strenger - perfekt for den halslengden, lettspilt og holder seg stemt ;-)

OG: Det tar ikke lang tid før man ledes inn på et eget spor og får (sterke) egne meninger om hvilken gitartype man vil ha.

Og senere vet man hvilken gitar man vil ha etter den, og kanskje man skulle hatt en sånn, og den kjentes utrolig god ut, og skulle ikke jeg også egentlig ha hatt en sånn en, i tilfelle jeg skal begynne med jazz, og hvis jeg skal spille den Stones-låta må jeg ha en sånn, og hadde ikke Eddie Ojeda en sånn og kanskje en hvis jeg en gang skal lære å spille soloen på den, og da skulle jeg hatt sånne pickups, og den er sååå stilig med det plekterbrettet.... Innimellom amper og pedaler... Og der går sparepengene rett forbi sparekontoen hver måned... ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, mislykketmusikant skrev:

kjøp brukt en billig squier, epi eller yamaha og en billig roland cube, og spander resten av pengene på en skikkelig oppsett av gitaren. om du kjøper en dårlig oppsatt gitar, og ikke får noen til å justere den, kan resultatet for bli at man går lei.

Kan ikke få understreket nok hvor viktig en god set-up er. Sikker på at mange av gitarene jeg har kjøpt brukt på Finn, selges fordi eieren har hatt rævva oppsett og dermed tror gitaren er kjip. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.