Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjiraff


Anbefalte innlegg

Hei! Lenge siden 🙂
Må først si at jeg er glad for at forumet overlevde med ny eier. Jeg funderer på støttemedlemskap, selv om jeg ikke poster så mye.

Jeg har laget en Elefant og en Kolibri, og etter at sistnevnte var ferdig var planen å lage et nytt dyr med en lang kroppsdel. Jeg kjøpte to to toms lønneplanker fra hyggelig mann i Lommedalen sommeren 2018. Den ene var nesten kvartskåret og den andre nesten planskåret, 3-4 meter lange og nærmere 40 cm på det bredeste. De hadde ligget ute ett halvt år og kom opprinnelig fra Asker. Etterpå har jeg hatt dem under tak i garasjen. Det er flere gitarer i disse plankene enn jeg for øyeblikket har planer om å bygge 🙂

Planen er en kompakt Fender Bass VI- type gitar. Det er flere på nett som har bygget om Mustanger eller Bronco-basser til denne typen basser. Noe av det første jeg gjorde var å kjøpe slipte bass VI-strenger i Oslo (fanken de er dyre...). Begynte så vidt å sage ut emner i kjelleren i fjor høst, men det var for tidlig og treet fortsatte å bevege seg ut over vinteren. Nå ser det ut som det har roet seg.

Jeg har valgt ett stykke av den (nesten) kvartskårne nærmest roten. Treet er ikke helt rett, men det er antydninger til litt flammer i buen som jeg er spent på om kommer frem i hodet på dyret. For å få åringene mest mulig normalt på halsen har jeg valgt emne ytterst ved barken (i den planskårne planken blir det mottatt -emnene i midten av stokken gir mest symmetriske halsemner. Så kanskje det ikke er så mange emner i plankene allikevel).

1195551108_sjiraffII.thumb.JPG.ce0492d2a06ed229702b53bd356299b4.JPG

Bildene viser hvor langt jeg har kommet med "hjemmekontor" og påskefri. Planen var 29 tommer skala, liten Mustang-kropp, Sonic-blue og ett stykke gjennomgående lønnehals. Resten av kroppen tenker jeg i gran for lavere vekt. Har fintegnet hodet på dataen, men overfører til treverket med blyant og linjal.sraff1.thumb.jpg.8949bea8250e42698cdecc3acf9facd2.jpgsraff2.thumb.jpg.d11041f5483967b49012cbbedb17ad11.jpg

For å lage bassen kort - og strengene er så lange - må strengene over brua og festes på baksiden av kroppen.  Stolen er frest i aluminium med søylebormaskin og ett litt slitent fresestål til treverk. Seks mindre biter flat aluminium er frest på samme måte til hver streng. Det var skikkelig gøy å gjenge opp til 3 mm skruer for å feste stolene. Den er grovslipt til 12" radius, så tenker jeg å legge på vinkler for strengene etter at halsen er ferdig med bånd. slik at jeg kan grovintonere.

sraff3.thumb.jpg.9c1f1f829ebcbef28f383b28928a9a83.jpg

I går saget jeg ut hodet med båndsag og boret opp for stemmeskruene. Måtte teste med strenger og lagde grov radius på gripebrettet. Strengene er festet  midlertidig med stift på baksiden. Midlertidig bru (kloss) og oversadel i lønn.

sraff4.thumb.jpg.7852f39a66ce01d53577435375b1f79b.jpgsraff5.thumb.jpg.9a7f03405f1702489e328e3b9e1374c7.jpg

På siste bildet kan man så vidt se merket for 29 tommer skala - noen cm mot hodet fra den midlertidige brua. Så skalaen her er ca 30 tommer. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal klare å stemme denne i E uten at den tykkeste strengen kjennes som en våt hyssing....

Kommer mer etterhvert :-) (jeg holder på med Kolibri II parallelt - den skal få enda kortere 21" skala)
God påske til alle!

ps. bredden på sadel er planlagt 45mm (liker tykke halser og tenkte jeg trenger plass til de tykke strengene). Brua var i utgangspunktet tenkt med 58mm bredde på strengene, men kan pines ned i ca 55/56. Mulig jeg må forsøke å lage egen bredere pick-up også -om den ikke skal sitte helt opp mot halsen)

Endret av børd
ps
  • Liker 7
  • Takker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei! På tide med oppdatering her? Jeg har brukt mye tid på Kolibrien i det siste, men har kommet langt med sjiraffen siden sist. Siden halsen er ett stykke uten gripebrett må jeg legge inn trussrodd fra baksiden. Jeg har fått tak i rosewood som visstnok kom fra ett gammelt trelastlager i Stavangerområdet (før det fra Brasil mente selger, men hugget fryktelig lenge før de fleste tenkte på avskoging og Cites 😞 ), som jeg skal legge inn i sporet. Jeg laget en fresebru av rester av byggeplater jeg fikk gratis hos den lokale trelasthandelen. 

 IMG_1445.thumb.jpg.9dee2874d933d7bdaf7b90a8e0b09138.jpg

Etter fresing og tilpassing av trussrod, mutter og palisanderstripe (å jobbe med palisander er fint - det lukter lukter fantastisk og får en nydelig overflate. Etter en runde i båndsagen er kjelleren fylt av duftende røyk av all oljen) saget jeg halsformen grovt av emnet.


IMG_1447.thumb.jpg.78fd3f1faa06eb00baec8c4ee5b18b12.jpg

Her er utfrest hull til mutteren på forsiden av emnet. Dette blir skjult av plekterbrettet etterhvert.

IMG_1450.thumb.jpg.a23d2690129a61f02f5c0ffd40263b6b.jpg
 

Båndmarkører er saget ut av kubein og "dreid" i drillen med en metallfil.IMG_1491.thumb.jpg.2ac224bec6d35e67cff89cc6d5808f6d.jpg

IMG_1492.thumb.jpg.0a7d77bbab578ee0aeaabc1bc7b979cf.jpg

Kropp av gran fra byggevarehandelen. Limt i lammeller og ikke spesielt godt treverk, men det blir malt med Bengalakk til slutt og regner med at det blir en del sparkel.

IMG_1432.thumb.jpg.bbf39a710afbea4c18553efe889dd307.jpg

Etter å ha saget ut kroppen grovt og frest plass for halsemnet, forsøkte jeg å lage strengfeste av aluminium på baksiden av kroppen. Det viste seg at aluminiumsplaten jeg hadde liggende var for sprø til å tåle å bli bøyd 90 grader - den sprakk på den ene biten. Kjipt, men sprekken er fylt med aralditt og metallspon og vil ikke bli synlig ved vanlig bruk. Strengefestet blir skrudd i halsemnet fra baksiden og jeg regner med at kreftene fra strengene går til treverket. Men er litt spent på den tynne "bruen" med gran i enden av kroppen... Den kan fort sprekke om man setter fra seg instrumentet uforsiktig. Har begynt med sparkel allerede 🙂

IMG_1486.thumb.jpg.c764b890663e5348e438dcf5d7df26ce.jpg

I og med at sidene på halsen ikke lengre er parallelle, måtte jeg lage en gjerdekasse tilpasset til sidene på halsen når jeg skulle sage ut spor til båndene. Pussekloss fra Stewmac er vinkellinjal for å tegne opp plassering av bånd. Beinbitenei i båndene har jeg forøkt felt inn 45 grader på kanten av halsen slik at halve sirkelen ligger på gripebrettet og halve på siden av halsen, men i bildet under ligger de fremdeles ved siden av. Det er fryktelig nervepirrende å jobbe med hals i ett stykke på denne måten.

IMG_1493.thumb.jpg.52ecbd11d07be1173e8fc9e7979a9537.jpg

Til slutt familiebilde med Kolibrien pr i dag 🙂 Kolibrien er laget som forrige gang, men med hals i ett lønnestykke. Den har fått "skunk-stripe" som Sjiraffen og enklere båndmarkører i palisander.

 IMG_1522.thumb.jpg.b5a47c26f015f0bb0cd144583636c013.jpg

God sommer!

  • Liker 6
  • Takker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hopp! Litt nytt:

8BCFC0DC-4DC7-4E7D-9E26-F5FC0BB8F9E7.jpeg.187d31b2dd25d1cabbab28b2391b4a5a.jpeg9919A620-C9DF-497E-852F-CB7CB0A22B0B.jpeg.b615039b04258bf5729218d869b8eda0.jpegSlik ser strengefestet ut inne i kroppen og fra baksiden med deksel over. Kommet så langt måtte selvfølgelig forsøke å strenge opp på nytt. Gitaren sitter sammen med friksjon enn så lenge.130DBE84-BC3E-4B6E-A372-576A6FB5514D.jpeg.48ff941c53a63d31a41c93f8b70cae19.jpeg

Jeg tok helt feil med hensyn til spenningen i strengene ;med skala 29,75 ble det er fin «sprett» i alle stemt i E til E (det var selvfølgelig ikke så lett å stemme og intonere «stokken» sist - stemmemaskinen har problemer med de lave frekvensene uten forsterkning). Men må nok lage halsen en god del tynnere og samle strengene så tett som mulig i hver ende. Jeg tenker å lage en Jazzmaster rytmesterk som kan kobles til og fra med en bryter for tone og volum og funderer på om det kunne være lurt med en egen «bass-bryter» (high-pass filter for å fjerne de dypeste frekvensen) i tillegg om gitaren skal brukes på en gitarforsterker.

Jeg brukte den midlertidige brua og fyrstikker for å intonere og finne riktig lengde på den den dypeste og lyseste strengen. Dette ga vinkel normalt på strengene over brua som jeg brukte for å forme den endelige stolen. Den nærmer seg ferdig i dag, filt til, pusset med sandpapir/ stålull og polert lett med en fille og Stahldur. Gitarer er brukskunst, så det er ikke så farlig om den ikke er plettfri, tenker jeg 🙂3B0340DD-2030-4696-9D3D-A5EB84545CA7.thumb.jpeg.2556e4291d3cc24ca014d0c3e0786b74.jpeg

(beklager at bilde havnet på tvers)

  • Liker 9
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ...
Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere?

Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂

Takk for alt og alle her inne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.