Web Analytics
GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei! Lenge siden 🙂
MÄ fÞrst si at jeg er glad for at forumet overlevde med ny eier. Jeg funderer pÄ stÞttemedlemskap, selv om jeg ikke poster sÄ mye.

Jeg har laget en Elefant og en Kolibri, og etter at sistnevnte var ferdig var planen Ă„ lage et nytt dyr med en lang kroppsdel. Jeg kjĂžpte to to toms lĂžnneplanker fra hyggelig mann i Lommedalen sommeren 2018. Den ene var nesten kvartskĂ„ret og den andre nesten planskĂ„ret, 3-4 meter lange og nĂŠrmere 40 cm pĂ„ det bredeste. De hadde ligget ute ett halvt Ă„r og kom opprinnelig fra Asker. EtterpĂ„ har jeg hatt dem under tak i garasjen. Det er flere gitarer i disse plankene enn jeg for Ăžyeblikket har planer om Ă„ bygge 🙂

Planen er en kompakt Fender Bass VI- type gitar. Det er flere pÄ nett som har bygget om Mustanger eller Bronco-basser til denne typen basser. Noe av det fÞrste jeg gjorde var Ä kjÞpe slipte bass VI-strenger i Oslo (fanken de er dyre...). Begynte sÄ vidt Ä sage ut emner i kjelleren i fjor hÞst, men det var for tidlig og treet fortsatte Ä bevege seg ut over vinteren. NÄ ser det ut som det har roet seg.

Jeg har valgt ett stykke av den (nesten) kvartskÄrne nÊrmest roten. Treet er ikke helt rett, men det er antydninger til litt flammer i buen som jeg er spent pÄ om kommer frem i hodet pÄ dyret. For Ä fÄ Äringene mest mulig normalt pÄ halsen har jeg valgt emne ytterst ved barken (i den planskÄrne planken blir det mottatt -emnene i midten av stokken gir mest symmetriske halsemner. SÄ kanskje det ikke er sÄ mange emner i plankene allikevel).

1195551108_sjiraffII.thumb.JPG.ce0492d2a06ed229702b53bd356299b4.JPG

Bildene viser hvor langt jeg har kommet med "hjemmekontor" og pÄskefri. Planen var 29 tommer skala, liten Mustang-kropp, Sonic-blue og ett stykke gjennomgÄende lÞnnehals. Resten av kroppen tenker jeg i gran for lavere vekt. Har fintegnet hodet pÄ dataen, men overfÞrer til treverket med blyant og linjal.sraff1.thumb.jpg.8949bea8250e42698cdecc3acf9facd2.jpgsraff2.thumb.jpg.d11041f5483967b49012cbbedb17ad11.jpg

For Ä lage bassen kort - og strengene er sÄ lange - mÄ strengene over brua og festes pÄ baksiden av kroppen.  Stolen er frest i aluminium med sÞylebormaskin og ett litt slitent fresestÄl til treverk. Seks mindre biter flat aluminium er frest pÄ samme mÄte til hver streng. Det var skikkelig gÞy Ä gjenge opp til 3 mm skruer for Ä feste stolene. Den er grovslipt til 12" radius, sÄ tenker jeg Ä legge pÄ vinkler for strengene etter at halsen er ferdig med bÄnd. slik at jeg kan grovintonere.

sraff3.thumb.jpg.9c1f1f829ebcbef28f383b28928a9a83.jpg

I gÄr saget jeg ut hodet med bÄndsag og boret opp for stemmeskruene. MÄtte teste med strenger og lagde grov radius pÄ gripebrettet. Strengene er festet  midlertidig med stift pÄ baksiden. Midlertidig bru (kloss) og oversadel i lÞnn.

sraff4.thumb.jpg.7852f39a66ce01d53577435375b1f79b.jpgsraff5.thumb.jpg.9a7f03405f1702489e328e3b9e1374c7.jpg

PÄ siste bildet kan man sÄ vidt se merket for 29 tommer skala - noen cm mot hodet fra den midlertidige brua. SÄ skalaen her er ca 30 tommer. Jeg forstÄr ikke helt hvordan jeg skal klare Ä stemme denne i E uten at den tykkeste strengen kjennes som en vÄt hyssing....

Kommer mer etterhvert :-) (jeg holder pÄ med Kolibri II parallelt - den skal fÄ enda kortere 21" skala)
God pÄske til alle!

ps. bredden pÄ sadel er planlagt 45mm (liker tykke halser og tenkte jeg trenger plass til de tykke strengene). Brua var i utgangspunktet tenkt med 58mm bredde pÄ strengene, men kan pines ned i ca 55/56. Mulig jeg mÄ forsÞke Ä lage egen bredere pick-up ogsÄ -om den ikke skal sitte helt opp mot halsen)

Endret av bĂžrd
ps
  • Liker 7
  • Takker 3
Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
  • 3 months later...

Hei! PĂ„ tide med oppdatering her? Jeg har brukt mye tid pĂ„ Kolibrien i det siste, men har kommet langt med sjiraffen siden sist. Siden halsen er ett stykke uten gripebrett mĂ„ jeg legge inn trussrodd fra baksiden. Jeg har fĂ„tt tak i rosewood som visstnok kom fra ett gammelt trelastlager i StavangeromrĂ„det (fĂžr det fra Brasil mente selger, men hugget fryktelig lenge fĂžr de fleste tenkte pĂ„ avskoging og Cites 😞 ), som jeg skal legge inn i sporet. Jeg laget en fresebru av rester av byggeplater jeg fikk gratis hos den lokale trelasthandelen. 

IMG_1445.thumb.jpg.9dee2874d933d7bdaf7b90a8e0b09138.jpg

Etter fresing og tilpassing av trussrod, mutter og palisanderstripe (Ä jobbe med palisander er fint - det lukter lukter fantastisk og fÄr en nydelig overflate. Etter en runde i bÄndsagen er kjelleren fylt av duftende rÞyk av all oljen) saget jeg halsformen grovt av emnet.

IMG_1447.thumb.jpg.78fd3f1faa06eb00baec8c4ee5b18b12.jpg

Her er utfrest hull til mutteren pÄ forsiden av emnet. Dette blir skjult av plekterbrettet etterhvert.

IMG_1450.thumb.jpg.a23d2690129a61f02f5c0ffd40263b6b.jpg

BĂ„ndmarkĂžrer er saget ut av kubein og "dreid" i drillen med en metallfil.IMG_1491.thumb.jpg.2ac224bec6d35e67cff89cc6d5808f6d.jpg

IMG_1492.thumb.jpg.0a7d77bbab578ee0aeaabc1bc7b979cf.jpg

Kropp av gran fra byggevarehandelen. Limt i lammeller og ikke spesielt godt treverk, men det blir malt med Bengalakk til slutt og regner med at det blir en del sparkel.

IMG_1432.thumb.jpg.bbf39a710afbea4c18553efe889dd307.jpg

Etter Ă„ ha saget ut kroppen grovt og frest plass for halsemnet, forsĂžkte jeg Ă„ lage strengfeste av aluminium pĂ„ baksiden av kroppen. Det viste seg at aluminiumsplaten jeg hadde liggende var for sprĂž til Ă„ tĂ„le Ă„ bli bĂžyd 90 grader - den sprakk pĂ„ den ene biten. Kjipt, men sprekken er fylt med aralditt og metallspon og vil ikke bli synlig ved vanlig bruk. Strengefestet blir skrudd i halsemnet fra baksiden og jeg regner med at kreftene fra strengene gĂ„r til treverket. Men er litt spent pĂ„ den tynne "bruen" med gran i enden av kroppen... Den kan fort sprekke om man setter fra seg instrumentet uforsiktig. Har begynt med sparkel allerede 🙂

IMG_1486.thumb.jpg.c764b890663e5348e438dcf5d7df26ce.jpg

I og med at sidene pÄ halsen ikke lengre er parallelle, mÄtte jeg lage en gjerdekasse tilpasset til sidene pÄ halsen nÄr jeg skulle sage ut spor til bÄndene. Pussekloss fra Stewmac er vinkellinjal for Ä tegne opp plassering av bÄnd. Beinbitenei i bÄndene har jeg forÞkt felt inn 45 grader pÄ kanten av halsen slik at halve sirkelen ligger pÄ gripebrettet og halve pÄ siden av halsen, men i bildet under ligger de fremdeles ved siden av. Det er fryktelig nervepirrende Ä jobbe med hals i ett stykke pÄ denne mÄten.

IMG_1493.thumb.jpg.52ecbd11d07be1173e8fc9e7979a9537.jpg

Til slutt familiebilde med Kolibrien pr i dag 🙂 Kolibrien er laget som forrige gang, men med hals i ett lĂžnnestykke. Den har fĂ„tt "skunk-stripe" som Sjiraffen og enklere bĂ„ndmarkĂžrer i palisander.

IMG_1522.thumb.jpg.b5a47c26f015f0bb0cd144583636c013.jpg

God sommer!

• Liker 5
  • Takker 2
Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider
  • 2 weeks later...

Hopp! Litt nytt:

8BCFC0DC-4DC7-4E7D-9E26-F5FC0BB8F9E7.jpeg.187d31b2dd25d1cabbab28b2391b4a5a.jpeg9919A620-C9DF-497E-852F-CB7CB0A22B0B.jpeg.b615039b04258bf5729218d869b8eda0.jpegSlik ser strengefestet ut inne i kroppen og fra baksiden med deksel over. Kommet sÄ langt mÄtte selvfÞlgelig forsÞke Ä strenge opp pÄ nytt. Gitaren sitter sammen med friksjon enn sÄ lenge.130DBE84-BC3E-4B6E-A372-576A6FB5514D.jpeg.48ff941c53a63d31a41c93f8b70cae19.jpeg

Jeg tok helt feil med hensyn til spenningen i strengene ;med skala 29,75 ble det er fin «sprett» i alle stemt i E til E (det var selvfÞlgelig ikke sÄ lett Ä stemme og intonere «stokken» sist - stemmemaskinen har problemer med de lave frekvensene uten forsterkning). Men mÄ nok lage halsen en god del tynnere og samle strengene sÄ tett som mulig i hver ende. Jeg tenker Ä lage en Jazzmaster rytmesterk som kan kobles til og fra med en bryter for tone og volum og funderer pÄ om det kunne vÊre lurt med en egen «bass-bryter» (high-pass filter for Ä fjerne de dypeste frekvensen) i tillegg om gitaren skal brukes pÄ en gitarforsterker.

Jeg brukte den midlertidige brua og fyrstikker for Ă„ intonere og finne riktig lengde pĂ„ den den dypeste og lyseste strengen. Dette ga vinkel normalt pĂ„ strengene over brua som jeg brukte for Ă„ forme den endelige stolen. Den nĂŠrmer seg ferdig i dag, filt til, pusset med sandpapir/ stĂ„lull og polert lett med en fille og Stahldur. Gitarer er brukskunst, sĂ„ det er ikke sĂ„ farlig om den ikke er plettfri, tenker jeg 🙂3B0340DD-2030-4696-9D3D-A5EB84545CA7.thumb.jpeg.2556e4291d3cc24ca014d0c3e0786b74.jpeg

(beklager at bilde havnet pÄ tvers)

• Liker 9
  • Takker 1
Lenke til innlegg
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive trĂ„der

• http://www.BILDELERstore.co.no

• StĂžtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for Ä gi deg en best mulig brukeropplevelse BruksvilkÄr.