Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jordingsproblemer - DIY-løsninger?


Anbefalte innlegg

Gamle halogen-lamper som mange fortsatt har gir også mye støy. Men det er også forskjell på hvit støy og brumming.
Har du brumming, så er det sannsynligvis noe i strømmen. Er det generelt hvit støy, kan det være mye annet. 

Som nevnt, er det uansett ikke uvanlig med støy når gitaren står urørt og tilkoblet. Vedkommende beskriver at støyen forsvinner når han tar i strengene. Er det tilfelle, så kan en rimelig noise-gate være et greit utgangspunkt å starte med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/31/2020 at 12:00 AM, asgeiro said:

Støyen blir borte hvis eg tar på noe metall på gitarene, f.eks. ein av stemmeskruene. Og kommer tilbake når eg slippper igjen. Irriterende nok når eg bare spiller

Forstår ikke helt "Irriterende nok når eg bare spiller". Når du spiller er vel du i kontakt med strengene? Strengene er i kontakt med både stemmeskruer og bro som begge skal gå til jord vanligvis via en pot og deretter via output. Når du ikke er borti strengene stenger du av output vha volumknotter, volumpedal el

....jeg har sikkert missforstått fordi jeg ikke ser noe problem i det du skriver 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen løsninger på dette:

Boss NS-2, best på å ta støy fra gitar og drive pedaler.

Furman eller annen power conditioner, til å fitrere dårlig strøm i huset. En ting er jording, men det kan også være dårlig (dritete) strøm i huset.

Ta gitarene til tekniker for å skjerme de. Det lyder som att det kan gøres noe med dine single coil gitarer, kanskje de ikke er grunna riktig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 14.03, blaamann skrev:

Forstår ikke helt "Irriterende nok når eg bare spiller". Når du spiller er vel du i kontakt med strengene? Strengene er i kontakt med både stemmeskruer og bro som begge skal gå til jord vanligvis via en pot og deretter via output. Når du ikke er borti strengene stenger du av output vha volumknotter, volumpedal el

....jeg har sikkert missforstått fordi jeg ikke ser noe problem i det du skriver 🙂

 

This. Gitaren og utstyret ditt oppfører seg akkurat slik som gitarer og utstyr har oppført seg siden bålet ble oppfunnet.

Jording i gitaren din funker som fjell. Du kan jo vurdere å trekke en liten leder fra bro til feks ankel for å unngå støy når du slipper strengene. (tape funker fjell).

Anekdote: jeg spilte inn opptill flere gitarspor med mye løse strenger og lite kontakt med hardware med en gitar som ikke var jorda. Den støyen som oppsto ble faktisk et verdifullt bidrag til sounden. YMMV.

Støy - ønsket/uønsket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.