Web Analytics
Jump to content

Bytte pickuper eller en gitar til?

BobbyBay

Recommended Posts

Jeg har en Ibanez Talman TM303M, dvs en billig T-gitar som er helt fantastisk å spille på. Den har 3 pickuper (Nashville-aktig), som gjør at jeg har både tele og strat-lyd etter behov. Lyden er god på lavt nivå, men det er mye støy og veldig lav lyd mot AS73-en som har to humbuckere. Så i regnestykket er det med at jeg bør / må ha nye pickuper i den uansett (f.eks. DiMarzio Twang King etc)

https://www.youtube.com/watch?v=TFncR270Fmg

Spiller mest blues, Tom Petty, Rolling Stones, CCR osv for tiden. Men så er det mulig at jeg nå etterhvert skal jamme, kanskje også spille inn, litt hardere musikk. Sånn rock'n roll Deep Purple, Ozzy, Dio, Iron Maiden-ish... (Full av penger hadde det blitt en Ibanez S-serie eller RG.)

Går det da an å bytte pickuper, og ha noenlunde lyd i begge genre? Eller må man kompromisse så mye begge veier at ny gitar er smartest.

Bridge: https://www.dimarzio.com/pickups/hum-canceling/fast-track-t
Middle: https://www.dimarzio.com/pickups/hum-canceling-strat/cruiser-neck
Neck: https://www.dimarzio.com/pickups/hum-canceling-strat/fast-track-1

Erfaringer, råd, idéer?

Kommer nok langt med en fast track eller Seymour Duncan Lille 59 i bro. 

Syns du gitaren er helt knall og du trenger bedre lyd, ja til nye pickups. Min erfaring er at nye pickups ofte gjør underverker i en gitar. Pickupene kommer jo fort på 3, til den prisen (pluss litt til) kan du være heldig og få tak i en god gitar med humbuckere for å dekke sjangeren du forespeiler. En RG570, RG550 eller en premium av noe slag. S-serien er veldig lite ettertraktet, og går billig. Da får du mye for pengene. 

Edited by Troll
Skrev 59 i hals, mente bro!
  • Like 3

Det ble selvfølgelig en "ny" gitar, som er på vei i posten akkurat nå. Får den nok ikke før om en uke pga helligdager.. En 2010-mod Ibanez RGA72TQM med EMG 81/85 pickuper. Og en Nux Metal Core distortion-pedal er også på vei samtidig.
Sa jeg aldri skulle ha billig-tremolo mer, men det finnes vel bedre utgaver å få kjøpt dyrt om den ikke holder stemminga.
https://ibanez.fandom.com/wiki/RGA72TQM

Husker min første Ibanez - kjøpt for konfirmasjonspengene sammen med en Marshall Valvestate 8080-, en EX360, den hadde Lo-TRS tremolo, og holdt seg stemt i over 1,5 år uten at jeg trengte å åpne nut-lockene (og ja, da var strengene døde!)
https://ibanez.fandom.com/wiki/EX360

• Like 4

• 2 weeks later...

Da har jeg gjort et "kupp" igjen.

Gitaren kom den. Pene potmeterknotter hadde den også, men ikke rett type, men det er en bagatell.

Vibarma var borte (det så jeg på bildene) men også batteriboksen og cavityplata på baksida. Bobleplast og gaffateip... 

3-way switchen oppover gir lyd i neck pickup, i midten og nedover gir kun lyd i bridge pickup. Så loddebolten må fram.

Så testa jeg tremoloen jeg var litt skeptisk til (det ble sagt at den holdt stemninga - men det er nok uten vibarm) . Ved diving holder den noenlunde stem(n)inga, men så trakk jeg den opp og slapp igjen. Da er visse strenger en kvarttone høyere. Så tremoloen er av dårlig kvalitet og helt utslitt. Men det hadde jeg i bakhodet. 

Bestilte vibarm, knotter av rett type, cavitydeksel og en batteriboks som må modifiseres nå, så blir det salg igjen (med mye tap) eller oppgradering av tremolo, vi får se.

I tillegg er den litt tung, 3,8 kg

Positivt:

Wizardhals, fikk også justert ned action

EMG pickuper

Fargen/finishen er i nydelig.

Grattis med ny gitar, håper issues lar seg løse uten alt for mye pes. Du kan jo prøve å ta bilde av hals fra hodet og nedover, så ser sannsynligvis om halsen er vridd. Ser det kanskje best om strengelåsene på oversadel/nut er fjernet. Ellers bør det være mulig å finne kurrante FR-system relativt billig nå? 

Hvordan er trussrod? 

7 timer siden, larseko skrev:

Grattis med ny gitar, håper issues lar seg løse uten alt for mye pes. Du kan jo prøve å ta bilde av hals fra hodet og nedover, så ser sannsynligvis om halsen er vridd. Ser det kanskje best om strengelåsene på oversadel/nut er fjernet. Ellers bør det være mulig å finne kurrante FR-system relativt billig nå? 

Hvordan er trussrod? 

Takk for det :-)

Har noen strengesett på tur samtidig med deksel, vibarm, knotter osv fra Evenstad (blir sendt tidligst 27.04), så jeg har ikke sett på trussrod så nøye enda, tenkte ta det ved strengebytte.

Det ser ut som halsen er rett, men at bridgen er montert skeivt i forhold til halsen. Skal se på det mer når jeg setter opp den.

Har fått lodda om pickupswitch, så den funker rett nå ihvertfall. Og fant ut jeg har innebygd reverb - jäklar som det synger i fjærene. Så det må jeg få gjort noe med :-)

Blir å sette inn en Edge Pro eller en original Floyd Rose (OFR) på sikt (kommer seg vel på minimum samme pris som gitaren - 3000,-). Ellers blir det nok å sette inn en sånn vinkel med skrue i mot tremoloblokka (tremolostopper etc) først.
Brass-Trem-Stop-600x368.jpg.ba1390d247b1234607de4f51787714ef.jpg

• Like 1