Web Analytics
Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Takk for tips!

Tror kanskje jeg går for PreSonius kortet Audun tipsa om, selv om det bare har to innganger.

Så, skal man tørre å liste seg ut og sette seg på båten, for en handletur da...

Forøvrig bruker jeg Cakewalk daw og Toontrack Superior 2 tromme software.

Endret av jonta
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hej, som folket redan har sagt, MIDI in/ut är som tur är bytt ut med USB nu för tiden så inte tänk på det. Jag vet inte hur stor pride du sätter i att programmera dina trummor från scratch, men om det bara är något du är tvungen till att göra så finns det folk som Groove Monkee och Ugritone (om du är ute efter en mer underground, ett litet finsk företag som är fint att stötta, UG15 brukar funka för att slå av 15% extra på priset) som säljer MIDI-filer som kan användas som utgångspunkt. Jag har lite erfaring med Toontrack men med Steven Slates trummor så är i alla fall Groove Monkee plug and play, sätt tempot, välj trumset och ett passande groove och så är det bara att börja riffa. Drag and drop in i DAW och så kan allt justeras hur mycket du vill senare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Ok, midi problemet er løst da i allefall.

Det er ferdige grooves i toontrack, og jeg bruker som regel de som utgangspunkt når jeg jobber med trommer. Men takk for tips!

EDIT: Ser nå at det går an å "spille" trommer med pc keyboardet, mye å lære fortsatt alltså...

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, jonta said:

Ingen som har tro på AKAI eie pro?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173399819

Bør jeg heller velge Presonius kortet hvis jeg egentlig ikke trenger mer en 2 innputs?

Vet absolutt ingenting om kortet, men det ser ut til å være ganske gammelt. Alltid en fare for a drivere er ganske utdaterte i slike tilfeller, så du kan potensielt få problemer med å bruke det på nyere operativsystemer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, jonta skrev:

Gammelt, tror du det? Det er gammelt design, de selges fortsatt:

https://www.sound1.com/products/akai-eie-pro-usb-lydkort

Det er vel designet for å se litt "old-school" ut. Tipper det er helt greit. Ser det er mixed reviews på dette, men det er det på Presonus-kortet også. Jeg vil tro at de som slakter ikke har skjønt hvordan man bruker dem.

Ang. dette ser jeg at det er en del M-Audio Fast Track Pro ute. De må du styre unna, for der er ikke drivere oppdatert siden 2014, og vil ikke bli det heller. Jeg kastet et par slike for noen år siden pga. det. De var i utgangespunktet fine lydkort, men kunne altså ikke brukes når man oppdaterte OS etter hvert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
9 minutes ago, jonta said:

Gammelt, tror du det? Det er gammelt design, de er i salg fortsatt:

https://www.sound1.com/products/akai-eie-pro-usb-lydkort

Ah ok, da bør det jo være ok, antar jeg? På Akai sine sider står det listet under "Legacy", altså ting de ikke produserer lengre, og da pleier driverstøtten å falle vekk ganske fort.

https://www.akaipro.com/products/legacy

Endret av Naigewron

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Naigewron skrev:

Ah ok, da bør det jo være ok, antar jeg? På Akai sine sider står det listet under "Legacy", altså ting de ikke produserer lengre. 

https://www.akaipro.com/products/legacy

Ser at det er en stund siden de har oppdatert driver på den også, og det er et gammelt kort, så det kan jo være grunn til å velge noe annet? Det samme gjelder forsåvidt Presonus Audiobox 22vsl, men der fikk jeg faktisk en oppdatering for ikke lenge siden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Presonius kortet er også fortsatt i salg.

Og takk for støtte folkens!

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, jonta skrev:

Presonius kortet er også fortsatt i salg.

Og takk for støtte folkens!

Det er i hvert fall fall gode preamper i Presonus-kortet, og det har fungert knirkefritt for meg i flere år. :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)
På 21.3.2020 den 20.42, CastorFiber skrev:

Det er jo greit å ha MIDI på lydkortet, men har kortet ikke det, så får man MIDI- kabler på nettet for noen få kroner. Maskinen din kjenner igjen kabelen og legger inn drivere selv.
Denne er bare ment som et eksempel, tror jeg har en lignende liggende selv.
https://www.ebay.com/itm/New-USB-IN-OUT-MIDI-Interface-Cable-Converter-PC-to-Music-Keyboard-Cord/192057588005?hash=item2cb7863925:g:LcAAAOSwaaJa5Z51

Denne koster jo "ingen ting".  Askret selger en slik overgang, Yamaha, brukt for 500 kr. Kan det være så himla forskjell da?

Endret av jonta

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, jonta skrev:

Denne koster jo "ingen ting".  Askret selger en slik overgang, Yamaha, brukt for 500 kr. Kan det være så himla forskjell da?

Det er jo ganske fantastisk at den jeg har koster over 900 hos Evenstad og man får noe som ligner på ebay for tredve kroner! Tipper den eneste forskjellen er at det står Yamaha på min.... Da kjøper man kanskje ikke lokalt... Det ble vel mer dagens hjertesukk enn et fornuftig bidrag i tråden!

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

Ja, du sier noe, og sånn er det vel med det meste. Enten handler man grisebillig fra kina, og støtter egentlig bare tull og tøys, innkl. ulovlig kopiering. Ellers så støtter man store milliard konsern, ved å kjøpe et skikklig overprisa produkt.

Nå fandt jeg en eldre slik sak i skuffen i studioet, Esi Ramio, med tre mid kontakter (to ut) ,og fikk faktisk lasta ned en driver på win7, men jeg har ikke fått det til å funke enda...

Men kjøper jeg et lydkort med midi, er det vel ikke noe i veien for at jeg kan bare bruke det for midi kontroll?

Endret av jonta
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå var det jo ikke meningen å "nappe teppet under føttene" på Askrets salgsframstøt. Beklager.
Leser man mitt innlegg, håper jeg at det oppfattes slik at MIDI- delen er det greit å fikse, uansett om man betaler 40 kroner eller 500, men det er litt viktig å sjekke det der med drivere når man kjøper lydkort. Produsentene bruker ikke mange penger på å oppdatere drivere når det kommer nye versjoner av OS. For å skrive noe om Veslemjuk, så er det vel håp i den leiren siden de ser for seg at de ikke skal oppdatere driverteknologien på lenge, men før eller siden blir vel det nødvendig det også.
Husker enda jeg måtte kaste mitt kjære Ensoniq Soundscape Elite lydkort, fordi det ble for gammelt. Det var tungt.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.