Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydkort


Anbefalte innlegg

Hei, jeg titter på brukte lydkort på Finn. Jeg ser etter noe bra med, gjerne 4 innputs? Pris ca 800-1500. USB eller firewire, jeg vet ikke hva som er best...

Har du en anbefaling? Noe jeg bør styre unna?

Edit: Her er et Steinberg 816 med 8 innganger (tenkte jeg ikke hadde råd til mer en fire..) til 1200,- Er ikke det rasende billig da?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=172481979

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, nikotro skrev:

Jeg har ikke tips til lydkort i den prisklassen, men når det gjelder midi, kjører jeg det via USB i iMac. Det funker fint hos meg.

Du har vel en overgangskabel eller noe da?

Kan man det med pc også?

 

Jeg skal bruke kortet på 2 forskjellige pc'r.

En ekldre win7 maskin med intel E8400 3Ghz CPU og 8 GB Ram. Rating 4.5

Og en win10 maskin med intel core i3-6100 3.70Ghz CPU og 8 GB ram. Denne har også USB3 (blå)

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, jonta skrev:

Ok, jeg trenger vel også midi tilkobling. Er det ikke gjennom lydkort man kjører midikeyboard? for å kontrollere f.eks. tromme plugins.

Jo, men du må ikke bruke et midikeyboard til å programmere trommer i en plugin, men skal man bruke synther, orgel elller piano og slikt, er det jo mer naturlig å bruke et midikeyboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Audun skrev:

Jo, men du må ikke bruke et midikeyboard til å programmere trommer i en plugin, men skal man bruke synther, orgel elller piano og slikt, er det jo mer naturlig å bruke et midikeyboard.

Men jeg syntes det er veldig tungvindt å sitte med musa å tegne midi streker for trommene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Audun skrev:

Her har du et veldig greit lydkort:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=173329249

Har et slikt selv, og er veldig godt fornøyd med det. Riktignok ikke fire innganger, men.

Takk for tips! Det har midi også. Virker det på både usb 2 og 3?

Men jeg skal se om jeg kanskje finner et med flere innganger.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jonta skrev:

Takk for tips! Det har midi også. Virker det på både usb 2 og 3?

Men jeg skal se om jeg kanskje finner et med flere innganger.

Ja, det er vel slik at det som funker på usb 2 også funker på usb 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jonta skrev:

Trenger man da bare en kabel overgang og en driver?

Kabel og driver følger med om du kjøper nytt. Midi-portene brukes vel stort sett om man skal koble på en hardware, feks modul. 

Vær også obs på at de fleste litt større keyboards (også lydkort for den saks skyld) følger det med DAW om du ikke har det. En eller annen light-variant men ofte nok til å komme igang kjapt og billig. Varierer fra produsent til produsent. Jeg kjøpte nettopp et Arturia Keylab 49 som også har pads du kan assigne til trommer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo greit å ha MIDI på lydkortet, men har kortet ikke det, så får man MIDI- kabler på nettet for noen få kroner. Maskinen din kjenner igjen kabelen og legger inn drivere selv.
Denne er bare ment som et eksempel, tror jeg har en lignende liggende selv.
https://www.ebay.com/itm/New-USB-IN-OUT-MIDI-Interface-Cable-Converter-PC-to-Music-Keyboard-Cord/192057588005?hash=item2cb7863925:g:LcAAAOSwaaJa5Z51

Det som egentlig er viktigere, er at det finnes drivere til ditt OS. Har opplevd det selv flere ganger at jeg har måttet parkere ganske dyrt og vellydende lydkort, bare fordi det ikke finnes driver. Ting varer mye lenger fysisk enn drivere blir oppdatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.