Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye akustisk behandling trengs for opptak i et lite rom (vokal og gitar)?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg får kanskje muligheten til å bruke et lite rom der jeg bor, til musikkopptak.
Derfor lurer jeg på hva som skal til for å få decente, men ikke superhifi opptak.

* Rommet er ca. 3m x 2,5m (og ca. 2,3m høyt).
* Tenker å bruke hodetelefoner til monitorering, så jeg tenkte IKKE å optimere rommet
  for bruk av høyttalere. (Vurderer å kjøpe et par Sennheiser HD600 ved evt. rombehandling).
* Vokal og akustisk gitar, kanskje også el-gitar, er det som skal gjøres opptak av.

Jeg så en video på youtube hvor det ble sammenlignet ulike metoder for akustikkbehandling,
Diffusion låt i mine ører en del bedre enn andre metoder, ved opptak av akustisk gitar. 

Hvor lite materialbruk kan jeg komme unna med, til mitt formål?

 

 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert du trenger å gjøre noe som helst... Selv synes jeg "romfølelse" på et opptak er bare fint, men hvis målet ditt er et 100% tørt opptak, blir det noe annet, men i og med at du selv skriver at det ikke er et mål med "superhifi" lyd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et rom på ca 3 x 4 meter og høyde ca 2,25. Med laminatgulv og gipsplater på parallelle flater, ble jeg nødt til å dempe den lyse romklangen (diskanten) ved å kle taket med tøystoff. Stoffet er lagt i folder over hamptau som er strekt fra vegg til vegg. I tillegg satt jeg opp to ca 1,5 meter høye skillevegger; en bak og en foran trommesettet, samt la et trommeteppe under trommene. Det gjorde stort utslag.

Den lyse diskanten var vanskelig/umulig å få vekk i miksen, så det var nødvendig å gjøre dette hos meg.

Det er ikke sikkert du trenger å gjøre det. Dersom det ikke er sjenerende lyd, kan du bare beholde rommet som det er😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.