Web Analytics
Jump to content

Gitar som midi-keyboard?

Recommended Posts

Hej, jag håller på med att göra musik i Cubase med en del softsynthar och bla bla. Som det är nu så använder jag ett sånt mini USB-keyboard och det funkar ju okej. Men problemet är att jag inte kan spela för fem öre så det hade ju varit kanon om jag kunde ha använt gitarren istället för att trycka in tonerna på keyboarden (inte för att jag är så satans bra på gitar, men kanskje lite bättre än på keyboard). Anyway, så jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet med nån slags plugin/device som gör just det, låter mig spela gitar rätt in i softsyntharna. Midi Guitar (Jam origin) ser ju ut att ticka alla boxarna bortsett från att det gärna kunde ha kostat en femhundring istället för 1200:-, men är det det som är the shit så är det väl inget annat att göra. Hade varit kanon att få höra lite om folks erfarenheter. Tack på förhand. 

Har testet/leikt litt med Midi Guitar 2 fra Jam Origin på iPaden her. 
Skikkelig gøy app, go tracking, fine lyder o.s.v ... 

Det jeg syns er vanskeligest er å "spille piano på gitar" ... Er jo så vant til å bende strenger, slide fra 2 til 12 bånd og andre ting som ikke er mulig på et piano ! 

Litt surrete 1-6-2-5 jam :

Edited by juzzizhow
  • Like 1

Ja, där har du ett gott poäng, det är ju inte helt samma att spela gitar som piano. Tusen tack för svar :) . Men funkar det som man tänker att det borde göra, plugg in, välj en kanal med VST och preset och så bara köra på? Utan nämnvärd latency? Känns liksom "teknologin" 100% eller bara halvfärdig?

På 8.3.2020 den 21.25, juzzizhow skrev:

Enklest er vel å laste ned 'Free Trial' og prøve ? 
https://www.jamorigin.com/download/

Jeg får av en eller an grunn ikke lastet ned så jeg kan teste på Mac:en ... Så jeg har kun testet litt på iPad:en so far ... 

Det ska jag göra, ja :) . Migic verkar också intressant..

6 minutter siden, Audun skrev:

Et annet tips er å gå inn i midikartet i Cubase og sette de tonene du ønsker.

Menar du MIDI-editorn eller nåt annat magiskt ställe som jag inte har besökt :) ? Jag använder editorn också, men den är inte, enligt mig, så väldigt "Woow, let´s make some music in this creative moment".. men den har absolut sin funktion den också, inget negativt om den ass.

13 minutter siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Det ska jag göra, ja :) . Migic verkar också intressant..

Menar du MIDI-editorn eller nåt annat magiskt ställe som jag inte har besökt :) ? Jag använder editorn också, men den är inte, enligt mig, så väldigt "Woow, let´s make some music in this creative moment".. men den har absolut sin funktion den också, inget negativt om den ass.

Lenge siden jeg har brukt det, men det er altså editoren der du kan f.eks. forlenge toner, legge til toner bytte ut toner der du har spilt feil osv. ja. :)

• 2 weeks later...
På 10.3.2020 den 0.02, Audun skrev:

Lenge siden jeg har brukt det, men det er altså editoren der du kan f.eks. forlenge toner, legge til toner bytte ut toner der du har spilt feil osv. ja. :)

Jepp, känner till, använder och "kan" den (säger ju kanske en del om min förmåga att spela rätt :)). Jag ska testa demos av både Migic och Midi Guitar 2 och återkomma med synspunkter..

Okej, första intryck av Midi Guitar efter att ha lekt med det typ en timme-ish. Ganska lätt att få det till att funka. Gitar in och så rätt in i VST, jag körde Pigments 2, VPS Avenger och Melda MSoundfactory. Första intrycket var att "det här måste jag ha", hade säkert kunna sitta och leka i timevis (och det kanske jag gjorde, vem vet?), men.. det jag spelade passade inte helt till det jag ville använda det till. Inte så konstigt egentligen, med gitar så går det i punkrock och elektroniskt så pratar vi mer body synth. Det blev liksom inte så mycket jag kunde använda i slutändan och är det något jag inte behöver är det nåt som tar upp tid. Jag ska definitivt testa det mera innan jag bestämmer mig för att köpa eller inte, men om du är duktig på att spela, kan dina skalor och har god tid så kan jag varmt rekommendera att testa Midi guitar.. äh, du behöver inte vara duktigt eller kunna skalor, men har du god tid så kör på. Man måste bara tänka lite annorlunda när man spelar. Det går att få till OTROLIGT tuffa ljud om man vill köra gitar in i en supersaw eller drömma sig bort i en Pigment-pad. Funkar bra det alltså, jag är bara lite osäker på om det passar för mig.

Edited by TUFFTUFFTUFF
  • Like 1