Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonering


JonnyH67

Anbefalte innlegg

Forsøker å intonere en gammel Ibanez RS230 jeg har liggende. Har aldri vært utfor lignende tilfelle. Den lyse E er i boks, men ingen av de andre strengene. Har vært over hele broa, men E A G B er for høy og D er for lav uansett hva jeg gjør. Noen som kan tenke seg hva jeg ikke gjør riktig?

Ibanez RS230.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... har du gjort tilsvarende før? Jeg har vært borti av og til at det har vært håpløst å intonere gamle strenger ordentlig pga kink og bøy i kontaktpunktene og og sånn, men det har vært de spunnede strengene først og fremst. Tipset er å bruke nye strenger. Og fint om du får tatt nærbilde av bro og nut.

Siden du kmmer i mål med tynn E, bør det jo la seg gjøre med resten også med mindre du ikke har mer å gå på for å forlenge strengespennet. D for lav, også: har du mer å gå på for å forkorte strengespennet?

Det finnes forøvrig flere tråder med oppsett av denslags, kanskje det kan hjelpe å se litt i de?

Denne feks.

Endret av Gubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så mye borti dette, men forstår gangen i det. Har justert truss rod, strengehøyde og til slutt skulle jeg intonere, men det var ingen enkel sak. Selv om jeg bruker hele strengespennet frem og tilbake, kommer jeg ikke i mål. Mistenker at nut er noe lav. Har nye strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JonnyH67 skrev:

Har ikke vært så mye borti dette, men forstår gangen i det. Har justert truss rod, strengehøyde og til slutt skulle jeg intonere, men det var ingen enkel sak. Selv om jeg bruker hele strengespennet frem og tilbake, kommer jeg ikke i mål. Mistenker at nut er noe lav. Har nye strenger.

Tviler på der har noe ned « lav nut» å gjøre . Jeg haugevis med gitarer med så lav nut som er mulig uten klirr . Post bra nærbilder av bridge - er nok det som må sjekkes først . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru D-strengen slik at den sadelen kommer nærmere pickupen, altså slik at total lengde på strengen blir kortere. Motsatt for de som var for lys, de skrur du slik at sadelen kommer lengre unna pickupen. Kommer fjæra i veien, så tar du enten av denne fullstendig eller så klipper du av en liten bit, slik at du kan skru sadelen lengre inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.