Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompressortips?


Arkadian

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en kompressor som ikke er transparent, en som ikke skal booste amp-inngangen og heller ikke skal bevare transientene. Tvert imot trenger jeg en som skviser attakket sønder og sammen, og hørbart pumper signalet, men likevel bevarer det reint. Noe i retning av det man hører på gitaren til Hank Marvin i denne låta. Ethvert tips svært velkomment, det er en jungel av kompressorer der ute som noen av dere sikkert er godt orientert i.

Analog eller digital er mindre viktig, men true bypass er et must. Jeg har de bufferne jeg trenger i signalkjeden.

 

Endret av Arkadian
Presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Naigewron skrev:

Den squisher i alle fall noe ekstremt, men om det er akkurat den du leter etter er jo smak og behag.

Det gjør den. Å dømme etter atskillige YouTube-videoer høres det ut som den er litt for treg i attakket til det jeg leter etter, altså slik at det blir mer transient igjen enn ønskelig, men det kan bare en virkelighetstest avgjøre. Jeg ser at det finnes en nyere MXR dyna comp deluxe med attack-kontroll, mulig den er akkurat det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Audun skrev:

Hank Marvin er vel fiestarød Strat (etter Burns London) rett i en AC30 med top boost?

 

Klassisk Hank Marvin er AC15 (Apache f,eks) AC30'n ble vel til mye på bakgrunn av at The Shadows trengte mer volum/headroom.

Meazzi'n til Marvin gikk ganske hardt inn i preampen på AC'n (preamp inn i preamp) så vil nok tro at det oppstod endel kompresjon der!

Har en kamerat som er Shadowsfrelst og b,la eier noen av de gamle instrumentene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Debris skrev:

Meazzi'n til Marvin gikk ganske hardt inn i preampen på AC'n (preamp inn i preamp) så vil nok tro at det oppstod endel kompresjon der!

Ja, det var nok vel så mye Meazzi-maskinen som formet den klassiske Shadows-lyden som Voxen og Stratocasteren. Den tilførte nok også atskillig kapasitans, som senker resonansrekvensen betraktelig. Men i innspillingene i Abbey Road ble det også brukt kompressor i studio, Altec 436 and Abbey Roads egenproduserte RS124. Det er nok mest disse som lager kompresjonsatferden jeg snakker om, og som jeg er på jakt etter noe som likner på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ender med denne her: https://www.tcelectronic.com/Categories/Tcelectronic/Guitar/Stompboxes/HYPERGRAVITY-COMPRESSOR/p/P0DDG#googtrans(en|en)

Virker som den kan gjøre omtrent hva som helst med kyndig programmering, og jeg er hittil ikke blitt skuffet av TC Electronic (om vi ser bort fra den nye billigserien, som ikke imponerer meg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en Cali76 til 1750kr på finn nå. Jeg kjøpte min første kompressor ifjor, etter å ha spilt i 15 år. Vannvittig, en helt ny verden av cleans åpnet seg opp for meg! Bruker Mooer Comp, som jeg syns leverer godt for litt behov.Men den blir nok for enkel for ditt bruk. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Troll skrev:

Ligger en Cali76 til 1750kr på finn nå. Jeg kjøpte min første kompressor ifjor, etter å ha spilt i 15 år. Vannvittig, en helt ny verden av cleans åpnet seg opp for meg! Bruker Mooer Comp, som jeg syns leverer godt for litt behov.Men den blir nok for enkel for ditt bruk. 

Ja, jeg så det. Du snakker om tilfeldighet. Den kostet 2000 da jeg så den. Dessverre så jeg annonsen en time etter at jeg bestilte en TC Electronic Hypergravity. 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.