Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølgen på effektpedaler


Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert på forumet her tidligere, men jeg tar det opp igjen ettersom jeg ikke blir helt klok på dette.

Er det fordelaktig å ha distortion pedaler før eller etter andre effekter som delay, reverb, chorus osv?

Det jeg har på brettet i dag er følgende:

Boss NS-2 Noise Suppressor

Boss MT-2 Metal Zone

Boss DS-1 Distortion

Boss RV-6 Reverb

Boss DC-2w Dimention C

Boss DM-2w Delay

 

Disse står i dag i denne rekkefølgen. Hva mener de lærde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt åpent for smak og behag, men den *vanligste* rekkefølgen å ha vreng -> modulasjon -> delay -> reverb.

Det finnes unntak; det er noen modulasjoner som mange synes fungerer bedre foran vreng, som f.eks. phaser og univibe

Rekkefølgen på vrengpedaler er også noe du bør eksperimentere med. Vanligvis har man de mildeste vrengpedalene først, og ender med de tyngste, men det er så mange faktorer inne i bildet at det er ikke en universell regel.

Det er ganske uvanlg å kjøre reverb før delay, og i alle fall reverb før chorus. Reverb er klangen av et rom, så de aller fleste gitarister har den helt til slutt i rekken.

I ditt tilfelle ville jeg nok personlig kjørt følgende rekkefølge (kun ut fra min egen smak og behag):

NS-2, med DS-1 og MT-2 i loopen -> DC-2w -> DM-2w -> RV-6

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Man gjør som man vil/det som høres fetest ut. Med dèt sagt vet jeg ikke hva du gjør med livet ditt om du ikke har minst én reverb før distortion. ;)

Jeg bruker delay -> distortion -> pitch-shifting reverse delay -> modulated reverb -> distortion -> gated reverb -> reverse reverb -> distortion -> modulated delay -> delay+reverb... elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.