Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Obsidianwire for pickuptesting


Anbefalte innlegg

Har vurdert å anskaffe meg et obsidianwire-sett som jeg tenkte å putte i en gammel LP studio, i den hensikt å teste ut ulike pickups da jeg strøk på lodding. Er dette bortkastet tid og energi, eller kan det være en enkel måte å teste ut ulike pickuper jeg vil prøve ut. Lodding er som sagt ikke noe jeg behersker, og skal jeg betale hver gang jeg kommer over nye pickups blir det dyrt..! 
og er det bortkastet å sette dette i en studio? Vet noen sverger til maple-tops fra vestvendte trær som er hugget mellom 2 og 3 fullmåne, og at jeg aldri vil få «rett» lyd fra en LP Studio..

Eller bør jeg rett og slett gjøre en innsats og lære meg å lodde ordentlig for å få mest mulig ut av både gitarer og pickupsene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Obsidianwire ser greit ut ! Hvis du skal teste mye pickups viker det smart ! 

Men hvis du vil teste forskjellige potmetere og/eller tonekondiser så ... ja ... You get the point ! :)

Og jeg syns også du bør gjøre en innsats og lære deg lodde ordentlig ! ;)
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lodding er ingen heksekunst, og går fint å lære seg å beherske greit hvis man har ok utstyr. Det er bare å øve seg litt det. 😊 

Når det gjelder LP Studio, tror jeg ikke jeg har hørt mange som mener at det ikke er mulig å få god lyd i de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt mye godt om Obsidian. Om man har loddevegring og ser for seg mye pickuptesting, kjør på. 

LP Studio er en arbeidshest og fin moddeplatform. Ser ingen som helst betenkeligheter med det. 

(Forøvrig enig ang lodding, det er ikke en heksekunst, men det kan komme etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve deg igjen på lodding, så har jeg noen par tips til å få jobben lettere gjort.

Det er først og fremst viktig å gjøre loddespissen ren, og tinn-fylt. Før jobben, mens man holder på, og etter jobben. Det er bedre å rense for mange ganger enn for få. Urenheter spiser loddespissene selv om loddebolten bare ligger og ikke blir brukt.

Jeg vil anbefale er messing ull til å vaske loddespissen.  Den er 10 ganger bedre or raskere enn svampen.

https://no.rs-online.com/web/p/soldering-iron-cleaning-accessories/0200354/

Hvis du ikke har noe form for metall beholder, bare kapp en ølboks i to for å lage en til messing-ullen, og bare stapp loddespissen 2-4 ganger ned i den, og vipps, ren spiss. Ikke vær redd for å kjøre på litt for å skrape urenhetene av.

----

Neste tips er å smelte inn tinn på ledningstuppene, og kontakt-punktene først, og så mer tinn til å låse det sammen.

----

Kan være også greit å ha 2 typer loddespisser til bolten. En spiss (kjegle form), og en flat. (flatt skrujern form) Jeg liker flat, men kommer ann på formen som skal varmes. Hvis du kjøper nye, husk også å legge til tinn på spissen så fort så mulig når den blir varm for første gang.

----

Hvis usikker under jobben, ta ''prøve-runder'' med alle stegene med loddebolten kald, for å se hvor loddespissen har god kontakt som ser ut til å ha fort varmeutvikling med hva som skal varmes, før man kjører til.

Her er en av de lett/lav smeltepunkt type loddetinn (60/40 blanding) hvis du hvil ha det også.

https://no.rs-online.com/web/p/solders/1047173/

----

Lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.