Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ampsim software


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Forhåpentligvis gjør tittelen det forståelig hva jeg er er ute etter. Trenger da tips til softwarebasert forsterkersimulering.

Sist jeg drev med dette var Guitarrig omtrent eneste aktør føltes det som, men nå merker jeg at det har kommet mye nytt. Spørsmålet er jo da hva man skal velge? Det skal kun brukes til øving, så det jeg er ute etter er en software så billig som mulig, men som gir et greit resultat. Ønsker også fortrinnsvis en software som kan kjøre standalone, og ikke er avhengig av å brukes som plugin i en DAW.

Ser at BIAS AMP/FX har fått mye positiv omtale i det siste, men er det andre ting i billigere segment som fungerer brukbart? Det er for tiden tilbud hos Waves på GTR3 til $39. Noen som har erfaring med dette? Omtalene på sidene deres er gode, og det står at dette kan brukes både i DAW og standalone, så det lover jo godt, men om det er gode grunner til å legge like mye eller mer penger i annen software så er jeg lutter øre.

Verdt å nevne at jeg fortsatt spiller live med forsterkersimuleringene til BOSS GT-100, så er ikke akkurat fisefin på lyd, så lenge det er låter ok, så pris og brukervennlighet er hovedfokus. En kabel og dobbelklikke på et ikon bør være nok til å få lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noen av Neural dsp sine. Har selv Fortin designede nameless suite, og synes den låter killer til mitt bruk. Om du trenger flere effekter/ulike forsterkere, så er archetype plini eller abasi gode alternativ. De er ikke veldig billige, men det beste jeg har hørt av amp sims. Vel verdt å prøve gratis demoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig testet Guitar Rig 5 og nyeste Amplitube. Syns helt klart! Uten tvil, at Bias FX låter best. Guitar Rig har gode clean presets, men til vreng og generell allsidighet er FX2 overlegen. 

Begynn hverfall uten Bias Amp. Jeg har kjøpt programmet, men det gir meg liten nytteverdi. Det er nok i FX2 til å begynne med. Den billigste versjonen har færre ampsims, kabinetter og ingen mulighet for IR. Mellomste versjonen har IR loader. Låter milevis bedre enn f. Eks POD HD. 

Eneste jeg syns plager meg litt, er bakgrunnsstøy. Fikser det med noise gate i programmet. Usikker på om det er lydkortet, PCen eller Bias FX2 som skaper støy. Effektene er veldig bra forøvrig. 

Hørt mye bra om Neural, men ikke testet selv. 

 

Edit: Ser forøvrig at Neural tilbyr FREE trial. Skal sjekke ut 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet Neural DSP sine simuleringer, Fortin og Noname. 

Jeg syns prisen er høy i forhold til man bare får en amp. Lyden - veldig bra, men jeg føler at Bias FX2 med sin nye lydgenerator låter mer åpent og med stører muligheter for tweaking. I tillegg får du et hav av kabinetter, forsterkere, presets og effekter med på kjøpet. Samt mulighet for IR. Syns også at interfacet er oversiktlig og enkelt.

Holder det med en amp, så er det jo bare å kjøre på. Vil man ha litt flere muligheter med gitar rett i lydkort, så ville jeg gått for Bias FX. 

image.thumb.png.0818e0c900da56c16b73e19fe946d725.png

 

image.thumb.png.faa765a1d42dababcdf1e955dd4780fd.png

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gratis-/Demoversjonen av Guitar Rig 5, og så har jeg kjøpt Bias FX2 Elite ...
Kan ikke si så mye om lyden enda, ant enn at det låter fint ! :)

Har jo ikke prøvd så mange Dumble amper med Echorec delay mikket opp med ribbon mikker så om det høres ut som "the real thing" vet jeg ikke .. :)

Sånn etter noen dagers prøving og testing så savner jeg noe tilsv til GR5's 'Input Level' i Bias FX2 ! 
Muligheten å styre valgfritt effekt-/ampparameter med anslaget kan brukes til mye moro ! 🙂


Men jeg har bare skrapet litt på overflaten enda ... myyyyye mer og oppdage her merker jeg ! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene folkens!

Innser at jeg har misforstått Bias, trodde jeg måtte ha Bias amp for ampsim og Bias FX for effekter. Det at det holder med FX gjør at den nok seiler opp som den sterkeste kandidaten ift pris vs. allsidighet. Selv om jeg ikke er superkravstor så er det gøy å ha litt forskjellig å leke med, og siden det er nettopp det - lek og øving -  så virker det som om Bias er veien å gå for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Duckling said:

... og siden det er nettopp det - lek og øving -  ...

:)

Vurderer kjøpe Guitar Rig 5 også ... Bias FX2 låter topp, men den virker litt "seriøs" ! 🙂 (Husker jeg prøvde være seriøs en gang på midten av 90-tallet ... men det gikk over ...) 

GR5 Låter topp den også + at den virker litt mer 'leken' ... 

Men 199€ ... tjæe ... pyt pytt ... hmm ... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk refundert Bias FX2 idag, siden jeg har Bias Amp og Bias FX1 fra før følte jeg det ble overkill med så mange software. 

De har en meget god refund-policy. Tror det er 30 dagers fornøydgaranti. Kommer absolutt til å vurdere flere produkter herfra etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola Englund tester Bias FX2 :


Testen er OK den ! 

Men som vanlig er det kommentarfeltet som er best ! 
 

-------------------
Marc Hertlein10 months ago

I can't judge the product with only djonk djonk djonk djonk djonk

-------------------

😄
Er 'djent' ute nå ? Er det 'djonk' som er det nye ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.