Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Firebird’ish...


Anbefalte innlegg

Nytt tiår, nytt gitar-prosjekt 😊
Har lenge hatt en crush på Gibson Firebird, og begynte for en stund siden å planlegge et hjemmebygg inspirert av denne fantastisk tøffe gitaren. Fant 1:1 tegning på ebay, brukte denne til å lage fresemal i mdf. Har valgt å gå for bolt-on hals, da noe annet er langt utenfor mitt kompetanse-område. For enkelhets skyld ble det en Strat-hals jeg hadde liggende.

Fikk ny overfres til jul av kona, og i går var det endelig litt tid til overs. Trevirket er ask, fra den lokale trappebyggeren. Planen var å grovsage omrisset med stikksag før trimming med fres, men det var bare å glemme, alt for hardt tre. Så i mangel på båndsag gikk jeg i gang med å frese ut omrisset. Alt går for arbeid, og etter uttallige runder rundt malen kom jeg i mål 😁 
 

Planen videre, etter bearbeiding av kroppen, er en eller annen hardtail-variant, 2 x humbuckers (tipper GFS da jeg har god erfaring med disse fra før) og selvkonstruert plekterbrett. Tenker å sette pott’er og switch i plekterbrettet, men er ikke helt bestemt på dette. Er svak for Pelham Blue, så vil prøve å finne noe som ligner, kanskje Biltema?

Stay tuned 😁

429DBD48-F6BF-485E-BDBC-BECC1BB71D74.jpeg

E06B5C9A-7FFE-4E41-AB75-FF954F048B4A.jpeg

433A1DE1-4114-427D-B535-2D05CD464E85.jpeg

Endret av JKR
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Neida, hadde det bare vært så vel. Frontfiguren i et walisisk indierockband har en slik en. Tror det er flere i menigheten på offsetguitars.com som har laget flere replicas, deriblant denne.

Er det denne Combat-gitaren til han der i Feeder som er originalen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stilte dette spm. i tråden jeg laget under forrige prosjekt, men fikk egentlig aldri noe godt svar:

Ang. plassering av bro, i hvilken posisjon bør sadlene stå på broa når man måler avstand fra 12.bånd? Jeg tenker det er logisk at de står ca. midt mellom helt inne/helt ute, da er det vel nok å gå på begge veier mtp. intonering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, arneK said:

Midt imellom ja, Helt enig der.

Kom over en artikkel på Stewmac der det står at man bør ta utgangspunkt i saddelen til tynneste e-streng, denne skrues helt ut for så å dras 1/16" tilbake, dvs. ca.1.5 mm. Dermed har man å gå på for de andre strengene, da skalalengde blir lengre til tykkere strengen er. Om jeg forstod det riktig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å sette på strengene og feste de på en sånn stol som ofte er på jazzgitarene, som går helt bak på gitarkroppen.  Så plasserer jeg bridgen løst ved å måle ut skalalengden, oppå en liten treklosse e.l for å få en grei høyde på strengene . Så stemmer jeg opp gitaren med sadlene plassert på midten. Så sjekker jeg intoneringen, og eventuelt justerer jeg plasseringen.  Med strengene på har du full kontroll også sideveien, slik at strengene ikke kommer for langt ut på en av sidene på halsen. Litt innviklet forklart, men det er en veldig god måte synes jeg. Edit, her er et bilde fra et tidligere prosjekt, som en illustrasjon på forklaringen.

IMG_1033.thumb.JPG.7b0ac1823068ebe51d7f6e55b281a145.JPG.jpg

Endret av arneK
La til bilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sitter på jobb i Nordsjøen og stusser litt på hvilken løsning jeg skal gå for ang. plekterbrett/plassering av knotter, switch osv. Kikket litt etter inspirasjon på nettet og har blitt delvis overbevist om at Telestyle kontrollplate egentlig hadde vært kult på denne. I tillegg er det enkleste løsning da det medfører minst fresing (?), og originalt plekterbrett kan tilpasses etter at kontrollplate er montert :) 

Tror dette blir løsningen ja :) 

image.png

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Angående lakk har jeg tenkt å handle på Biltema. Ser de har to typer lakk, lakk til bil og hobbylakk. Noen som har erfaring med disse og som kan forklare forskjellen? Egner den ene seg bedre enn den andre? Mer fargeutvalg på hobbylakken ser det ut som, men noe sier meg at billakken holder høyere kvalitet. Har vel også innsett at å finne noe som ligner Pelham Blue på Biltema ikke lar seg gjøre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravde litt på nettet om Pelham blue, og fant dette, hvis du fortsatt vil heller ha den fargen.

http://paintref.com/cgi-bin/paintdetail.cgi?dupont=4038L

Kanskje hør med disse, for jeg er usikker på om de vil ha fargekoden
4038L eller 882-93662L, men kanskje de forstår mer av info'en på paintref.
https://www.spraylakk.no/kontakt-oss/

Men det ser ut til at info'en fylles ut med;

Merke
Cadillac

Modell
Cadillac

År
1960

Fargekode
Dupont 4038L -? /- 882-93662L -?

hvis du vil ha det på sprayboks.
https://www.spraylakk.no/produkt/spraylakk-fargekode-400ml/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.