Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Før jeg kjøper delay- og reverbpedaler...


JoachimLalala

Anbefalte innlegg

God aften. 

Jeg kunne tenke meg å snekre litt ambient og post-rock. 

Har sett meg ut enten Empress Reverb eller Strymon Blue Sky, samt Strymon Timeline,
hvis jeg skal gå for pedaler. (Hvis Valhalla sine reverb/shimmer/delay-plugins gjør susen,
så blir det langt billigere. Ellers har jeg hørt at Fractal Axe FX kan fungere fint.)

Jeg besitter en lite støyvennlig forsterker; før den byttes ut er det eneste alternativet å 
kjøre pedalene inn i et audio interface (steinberg ur22). Empress Reverb har en cab sim
med 3 ulike varianter, mens Blue Sky ikke har slikt å by på. 

Hvor mye bedre lyd er det å hente på å bruke en reverbpedal med cab sim enn en uten?

Takker og bukker på forhånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cab sim i Empress og Big Sky er ganske horribel. Jeg ville definitivt investert i en IR loader, eller kanskje aller helst en fullverdig modeler, som HX Stomp, Ampli-Firebox, etc.

Cab sim (eller ekte cab) er en absolutt nødvendighet. Gitarlyd uten cab låter flatt og kjipt med cleanlyd og forferdelig skjærende og ubehagelig med vreng.

I ditt tilfelle ville jeg vurdert en alt-i-ett løsning, som har amp modeling, cab sim, reverb, delay og andre effekter innebygget, f.eks. en Line6 Helix e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Jeg har liten greie på utstyr generelt. 

Vil du anbefale en alt-i-ett løsning fremfor å skaffe en decent forsterker,
som jeg kan mikke opp + pedaler? (Jeg har to Gefell-mikker som skal være fine).

Jeg liker drøye settings på delay og reverb, og ble fascinert av "ghost mode"
på Empress Reverb. Vet ikke om jeg får gjenskapt den effekten med andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for anbefalingen. Jeg satt faktisk igår og hørte på disse ampene på youtube.
Ble veldig imponert over en Twin Reverb fra 1970. Fant ingen opptak av noen Jazz Chorus
som låt like bra i mine ører. 

Hvis jeg skal ta meg råd til en Twin Reverb, så blir det ikke så aktuelt å kjøpe disse pedalene
jeg nevnte i første post. Vil det fungere å mikke opp Twin Reverben og leke med delay-
og reverbplugins i Cubase? Eller låter det vesentlig bedre med pedaler?

Et annet alternativ jeg vurderer er å kjøpe en brukt Axe FX2. Virker som om den byr på decent
lyd og gode effekter - men har ikke tatt rede på hvor drøye settings man kan få på delay og 
reverb. 

Noen tanker om hva jeg burde gå for? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du har tenkt å gjøre.

Jeg har en JC-40. Den holder tritt med umikka slagverk, og funker fint i lokaler hvor umikka slagverk funker fint. Og skal slagverket mikkes, så kan du jo likegodt mikke ampen. Jeg spiller ofte med to amper om det er tilgjengelig.

Men kanskje du ikke syns JC-40 lager høgt nok bråk. Den evige shoegaze-kampen: hvem kan bråke mer enn My Bloody Valentine? Ikke jeg. Har ikke råd, hehe. Jeg kunne tenkt meg en kraftigere amp selv, men 40 har en veldig fin lyd, og jeg liker den godt. Dog synes alle 2x10"-variantene meg å være gode valg. Altså JC-40, 77, 85, og 90. (Kanhende jeg har glemt noen.) 2x12" virker også greit (klassikeren, 120). Mer watt enn 120 trur jeg ikke jeg ville hatt, da jeg spiller en del mindre lokaler, og jeg vil gjerne ha litt vreng i forsterkeren, noe du typisk ikke får med volumet på under 5 på en såpass clean amp.

[À propos Twin Reverb—skulle spille et sted med den, men fikk ikke lov å ha den på over 2 i volum… Gudbedre det låt ynkelig. Fant heldigvis ut av dette på lydsjekk, og fikk bytta den ut for en Orange Micro Terror på full guffe inn i ett Vox cab.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal spille heime så blir antakelig problemet ditt heller at det er for høgt volum enn at det blir for lågt. Itillegg har den en himmelsk lyd. Alle JC-er høres litt forskjellig ut, og jeg vet om fler som er enige i at 40-en er den beste de har hørt, unntatt 120 da. Mitt forslag er: prøv før du kjøper. Koster jo noen laken, trass alt. Men vesentlig billigere enn Twin Reverb da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JC-120 går regelmessig for rundtom fem laken på Finn. Twin Reverb til åtte og et halvt er billig. Er stortsett bare reissues som går for under ti, i mi erfaring. Men er ei stund sia jeg har kikka da. Men husk, en Twin Reverb er gjerne 350w. Det er heilt tåpelig til heimebruk, etter mi meining. Jeg syns ikke Twin Reverb høres bra ut på lågt volum, sammenligna med en Jazz Chorus. Men det er jo ei smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, VREEEEVROOOOOW skrev:

Men husk, en Twin Reverb er gjerne 350w.

Den vanligste inkarnasjonen av Twin Reverb er 65 reissue, som yter 85W.

Jeg deler ikke entusiasmen for Jazz Chorus. Har to stykker, en JC-120 og en JC-160. Begge suser en hel del, og låter langt unna det som er mitt clean-ideal. Subjektivt, selvsagt.

Derimot er jeg veldig begeistra for min LAB Series L5. Disse ble lagd på slutten av 70-tallet og litt inn på 80-tallet av Moog og Gibson i samarbeid, og er av mange kalt verdens beste transistorforsterker. Ekstremt fleksibel forsterker, låter veldig likt klassisk Fender. Tar pedaler bedre enn noen forsterker jeg har hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Ikke bekjent med de der modellene. Jeg har bare brukt modeller på 300W+. Men et poeng som står igjen da er mi meining om at Twin Reverb høres deilig ut når du kjører på litt—på lågt volum er den litt ynkelig. Da ville jeg mye heller hatt en JC-40, som jeg syns høres formidabel ut selv på lågt volum.

JC-120 og 160 suser mye mer enn 40, for du kjører dem gjerne på typ 100dB uansett, så da er ikke susinga er noe stress.

Heilt enig i at det er subjektive greier det her da, så jeg gjentar anbefalinga om å få testa før du kjøper noe!

Har hørt gode ord om L5, men aldri prøvd. En jeg kjenner sverga til å kjøre to Traynor TS-50B med to 4x12" Ampeg cabs med Eminence. Den utrolig vakre gitarlyden hans høres ca. sånn her ut:

 

Endret av VREEEEVROOOOOW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.