Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sur i båndene - Fender US Stratocaster


Mad Season

Anbefalte innlegg

1 time siden, blaamann skrev:

Post et bilde som viser avstanden fra streng til bånd 2 når du fretter bånd 3 (start med tykk E streng).

Avstanden fra bånd to til stengene når man fretter tredje bånd er vel null? Mener du omvendt, eller er jeg på bærtur? 

Tror uansett nye strenger, litt filing i nøtten og en ny intonering er medisin. Begynner å flaske seg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig høy action? Vær oppmerksom hvor hardt du presser ned strengene. Og så er det faktisk slik at en vanlig gitar aldri vil bli 100% ren over alt på gripebrettet hvis man ikke har kompenserte bånd, eller true temperament som det heter på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Audun skrev:

Veldig høy action? Vær oppmerksom hvor hardt du presser ned strengene. Og så er det faktisk slik at en vanlig gitar aldri vil bli 100% ren over alt på gripebrettet hvis man ikke har kompenserte bånd, eller true temperament som det heter på nynorsk.

Action er veldig lav, så ikke det som skjer. Har en vane med å presse ned med et tonn presskraft (lærte å spille gitar på en 12-strenger med en meter action), men etter å ha spilt en god stund på en latterlig følsom superstrat, er det nok jevnet mer ut. Prøver å være nennsom og delikat. Ligger ikke helt i blodet det, akkurat. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mad Season skrev:

Action er veldig lav, så ikke det som skjer. Har en vane med å presse ned med et tonn presskraft (lærte å spille gitar på en 12-strenger med en meter action), men etter å ha spilt en god stund på en latterlig følsom superstrat, er det nok jevnet mer ut. Prøver å være nennsom og delikat. Ligger ikke helt i blodet det, akkurat. 🥴

Det kan være et irritasjonsmoment det der. Spesielt hvis man har et overmåte godt gehør. Man kan da bare intonere og justere så godt det lar seg gjøre, for så å gi f... begrepet "close enough for rock 'n' roll" er jo kjent... 😁 Jeg tror også at man etter hvert som man får mye erfaring , kompenserer man med måten man tar akkorder på, og kanskje også stemmer gitaren på. Men som sagt: Det ligger i en gitar med rette bånds natur at den aldri vil bli 100% ren over hele gripebrettet. Prøv å stem gitaren 100% ren når du tar en åpen G-akkord. Da er det garantert noen toner som er sure med åpen D-akkord f.eks. Sånn er det bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bånd slitt flate eller er det groper under strenger ?  I så fall kan en kroning ( avrunding av toppen på bånd ) og polering hjelpe .

Høye strenger på nut i tillegg til å trykke ( for) hardt på strengene vil uansett være problematisk .

Ellers er jo "Spelle punk" en løsning ...... eller en heltids guitar Tech ( dyrt da) .

 

Jeg spiller ( heldigvis)  ikke i band og hadde sikkert blitt gal av falske gitarer hvis jeg skulle fungere i en slik setting . Er uansett ikke ferdig med å bli god nok rent teknisk etter ca 30 års spilling ( øver ikke seriøst stort heller må jeg innrømme) . Og " gammel musikk" som jeg liker hører nær ingen på lenger så sikkert like greit å ikke vase vekk tiden på det .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.