Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Dunking" i taket fra 2 etg ...


juzzizhow

Anbefalte innlegg

Jeg har jo flyttet til ny, og litt større, leilighet. Har fått rigget opp "hjemmestudioet" i et stort og fint rom og sitter nå og tar opp og koser meg ! 

Det er jo da en sokkelleilighet med gips i vegger og tak ... Og to jenter på 7 og 9 år som jo løper og hopper dundt en del der oppe ! 🙂 
Kan jo også være foreldrene som løper og hopper for alt jeg vet ... resultatet er jo det samme : Dunking i gulv/tak som høres i opptak ! 

Har noen her noen fine 'kjerringråd' til å minimere 'dunkinga' enten i opptaksfasen eller med noen smarte miksetriks ? 

 

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel stort sett bare dårlige løsninger. Min liste med forslag er som følger.
- Spill inn etter at de har lagt seg. 7 og 9 legger seg ganske tidlig.
- EQ på lave frekvenser, slik at lydene blir mindre framtredende.
- Spill inn en profil der ulyden er framtredende, og kjør den som støyfjerning på opptaket. Det påvirker jo klart "godlyden", men det er en mulighet hvis du har et "killer take" du vil bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, arneK said:

Da er det bare å venne seg til dunkingen med en gang. Det går ikke over. Snakker av egen erfaring...  

Jepp ! Er litt "one step forward, two steps back" på en måte ! 
Ex-husverten hadde også to jenter, men ‘dunkinga i trapper og gulv’ avtok litt med alderen der !

For meg er dette mer en interessant utfordring enn et reelt problem ! Driver jo ikke med noe profesjonelle opptak direkte ! ;)


Har ellers en veldig bra Ehrlund kontaktmikrofon jeg kanskje må begynne å bruke mer nå ! Og en ToneDexter pedal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, juzzizhow said:

Og to jenter på 7 og 9 år som jo løper og hopper dundt en del der oppe ! 🙂 
Kan jo også være foreldrene som løper og hopper for alt jeg vet ... resultatet er jo det samme : Dunking i gulv/tak

Og nå skjønner du hvorfor leiligheten var ledig på markedet.

Fra spøk til alvor. Noen borettslag har regler som sier at gulvet skal legges skikkelig med isolering/dempingslag. Ellers blir det lite koselig for de under. Du kan eventuelt sjekke om dette er noe du kan ta opp med de over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo gå for å bygge ett lydtett-rom i rommet, tenker ikke å gå fult ut og bygge fult ut med doble vegger og full pakke. Men ett litt stort vokalrom, som du får plass til det du trenger å gjøre inne i. Kan ha mange gode bruksområder ett sånt, gitarforsterkere på fult inne, og du på utsiden f.eks også. Burde være mulig å lage noe brukbart modul-basert, som man kan ta ned hvis man skal flytte eller bytte rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.