Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Judas Priest sound


ST_FlyingV

Anbefalte innlegg

Halo Custom Guitars lager nå min nye Flying V gitar, konfigurasjon er som beskrevet under, samme konfigurasjon som i K.K. Downing signature guitar model produsert av KxK Guitars. Jeg vurderer å kjøpe en Marshall JVM410H, vil jeg klare å lage tilnærmet gitar sound som i Judas Priest med den amp. eller er det noen som kan anbefale noe annet. Jeg har en Hughes & Kettner Grandmeister Deluxe 40 i dag

  • 3 Piece Maple neck
  • Mahogany body
  • Scalloped Maple or Ebony fretboard
  • K inlays
  • 24.75" scale
  • Floyd Rose Speedloader Chrome
  • EMG 81/85
  • 1 Volume Push/Pull switch for
  • Pickup selection
  • Dunlop flush mount strap locks
  • 24 Dunlop 6120 frets
  • Kluson vintage tuners (tuners are for visuals only)
  • Battery Box
  • Dual carbon fiber rods
  • Dual action truss rod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesiell grunn til at du ikke vurderer JVM H205 istedenfor? 

50W versjonen er helt knall. Leverer godlyd på ekstremt høyt volum, men den takler lavere volumer bedre enn andre amper jeg har hatt. Allsidig og herlig amp, solgte min altfor billig. 

Du kan fint spille Judas Priest på denne. Spørsmålet er om du trenger nok en high gain amp i tillegg til H&K. Grandmeister høres jo absolutt ikke dum ut, i følge reviews på nett. Kanskje du heller skal vurdere noe ala Vintage Modern eller noe mer oldschool ala JCM800 for å dekke et annet spekter enn HK.

Endret av Troll
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva som er Judas Priest-sound for deg da.

LITT forskjell fra Livin' after Midnight via Turbo Lover til Painkiller liksom!

Skal du ha alle lydene er jo en modeleringssak ala Helix, Axe-FX eller Kemper et bedre valg enn en straight røramp.

Vet de har brukt mye hi gain preamper som Rocktron Piranha og Digitech et-eller-annet på endel nyere ting, old school rackting😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det enklere!

De fikk jo en mye mer prossessert lyd etterhvert.

Var vel litt samme perioden Maiden kom med Somewhere in time som Turbo Lover kom og de gikk et stykke vekk fra klassisk Marshalltype lyd.

Vil tro det er hovedsakelig transistor ting på den som på Maidenplata.

Høres ut som samme Gallien Krueger sounden som på SIT

Etter det ble det vel mer og mer higain/moderne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden fra albumet Screaming for Vengeance produsert i 1982 er det jeg er ute etter. For meg det "the holy grail" sound om det er lov til å bruke et slikt utrykk.  Så om jeg kjøper en Helix og har følgende oppsett vil jeg muligens klare det?

Hughes & Kettner Grandmeister Deluxe 40
2x 12" Lonestar Cabinet Design Guitar Speakers
Line 6 Helix Floor Multieffektbrett

Er det vanskelig å prosjektere/lage/definere det en ønsker med Line 6 Helix Floor Multieffektbrett?  jeg har pr i dag en Boss gt-1 guitar effects processor og jeg synes den er litt vanskelig i bruk.

Endret av ST_FlyingV
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helixen brukes vel vanligvis i stedet for en amp, via et frfr kabinett/poweramp til kabinett, eller rett i pa anlegg/studiomonitorer for hjemmebruk

Tipper du kommer i nærheten med en jvm 205, evt en jcm 800. Tror de brukte 50w jmp boostet med en rangemaster.

Endret av Endt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ST_FlyingV skrev:

Lyden fra albumet Screaming for Vengeance produsert i 1982 er det jeg er ute etter. For meg det "the holy grail" sound om det er lov til å bruke et slikt utrykk. 

Har lite å tilføre (annet enn at en boostet jcm800 og kanskje en touch av chorus(?) kan ta deg dit), men må si meg 100% enig i at det albumet er helt der opp på topplisten.
Du kan jo prøve å få kontakt med Lars Gunnar, som er gitarist i tributebandet Painkiller. Bedre JP tribute band skal du ihvertfall lete lenge etter og han er et råskinn på gitar. www.facebook.com/pg/painkiller667

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, ST_FlyingV skrev:

Lyden fra albumet Screaming for Vengeance produsert i 1982 er det jeg er ute etter. For meg det "the holy grail" sound om det er lov til å bruke et slikt utrykk.  Så om jeg kjøper en Helix og har følgende oppsett vil jeg muligens klare det?

Hughes & Kettner Grandmeister Deluxe 40
2x 12" Lonestar Cabinet Design Guitar Speakers
Line 6 Helix Floor Multieffektbrett

Er det vanskelig å prosjektere/lage/definere det en ønsker med Line 6 Helix Floor Multieffektbrett?  jeg har pr i dag en Boss gt-1 guitar effects processor og jeg synes den er litt vanskelig i bruk.

Hørte mye på det albumet når det kom ut  . Det er nok min favoritt av JP .

Screaming for Vengeance was recorded at Ibiza Sound Studios, Ibiza, Spain (during this period, it was commonplace for UK-based musicians to record in continental Europe for tax purposes) mixing and overdubs were done at Beejay Recording Studios and Bayshore Recording Studios in Coconut Grove, Florida. Stylistically, Screaming for Vengeance showcased a harder, heavier sound than British Steel and saw the band quickly reverse direction back into straight heavy rock after the melodically styled direction of Point of Entry. The album also marks the first time a Priest drummer played on more than 2 Judas Priest albums, with Dave Holland having also played on British Steel and Point of Entry.

The album's most commercially successful track, the single "You've Got Another Thing Comin'", was a last-minute addition. According to guitarist K. K. Downing, "We were quite happy with the album, but decided late on that we could add one more song. I know we had some of the parts, but we set about completing "Another Thing Comin'" during the mixing sessions at Bee Jay studios. It came together quite quickly, and I seem to remember that we all had a good feeling about it, as it did sound like a good driving song and possibly a good radio track."[1]Rob Halford expressed surprise at the song's success, saying "that track was buried. Normally the tracks you think are going to do stuff are at the front end of the release. But our friends at Sony said, 'We're going to go for this song.' And we didn't really know what was going on. But then the feedback was coming over: 'Hey, the record's buzzing in this town and that town', and it just took off."[2]

Screaming for Vengeance was released on 17 July 1982, with a remastered CD version released in May 2001. The track "Fight for Your Life", recorded during the Screaming for Vengeance sessions, was left off the album but finally saw the light of day as a bonus track on the 2001 remastered version of the 1978 album Killing Machine. As of the album's 30th anniversary in 2012, it remains the top-selling release of Judas Priest's career.[1] To celebrate the album's 30th anniversary, a remastered cd with bonus 1982 live tracks and a bonus dvd of the band's performance from the 1983 US Festival was released. The most recent remaster was released in late 2017 as part of the Sony We Are Vinyl series, on vinyl and digital download only.

 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.12.2019 den 23.19, Debris skrev:

Kommer litt ann på hva som er Judas Priest-sound for deg da.

LITT forskjell fra Livin' after Midnight via Turbo Lover til Painkiller liksom!

Skal du ha alle lydene er jo en modeleringssak ala Helix, Axe-FX eller Kemper et bedre valg enn en straight røramp.

Vet de har brukt mye hi gain preamper som Rocktron Piranha og Digitech et-eller-annet på endel nyere ting, old school rackting😀

Takk for hjelp, da blir det å kjøpe en Line 6 Helix Multieffekt Gitarpedal, og skaffe seg denne patchen som linken under henviser til. Og siden jeg har fullt Bose PA anlegg hjemme så blir det i første omgang å koble direkte inn der å håpe der tilfredsstiller mine ønsker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kom også over denne videoen. Han bruker tydeligvis EMG pickups og Engl amps. Så du kan jo vurdere å skaffe deg noen ENGL simuleringer også for mer moderne plater 😊 

Skal være en Powerball II. Men test også ut Savage. 

 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.