Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gainvariasjon mellom gitarer - Ampsim


Duckling

Anbefalte innlegg

Hepp! Jeg har en liten issue for tiden. Bandriggen min er gitar rett i Boss GT-100, som igjen går rett i PA. Sliter dog med at jeg med LP'n får ca 3dB lavere gain inn på mikseren enn jeg gjør med Strat (PhatCat P90 i bridge) og Tele (SD Quarter Pounder). Sitter SD JB i LP'n, så den burde jo ikke ha noe mindre futt i de andre, men det har den nå åpenbart. Kombiner laver gain med mørkere tone så forsvinner LP'n veldig i miksen. Prøvde sist jobb å bare justere output-gain fra GT100, men det resulterte i at jeg først glemte å skru det opp til LP'n, og så glemte jeg å skru det ned til de andre gitarene.

Så da, for å løse dette, har mine tanker gått i retning en cleanboost foran GT-100'n som jeg bare kan slå på når jeg bruker LP'n for å kompensere for det lavere gainet. Hvor lite lyst jeg enn har på enda mer skrot rundt mik-stativet mitt så har jeg enda mindre lyst til å lage dobbelt opp av alle patchene mine.  Volumpedalen på brettet er ikke en option, av ulike årsaker 😬

Spørsmålet mitt er egentlig bare om det vil fungere slik jeg forventer om jeg setter en cleanboost foran, eller vil det gi andre utfordringer som jeg ikke har tenkt på? Evt om det ikke vil fungere som jeg tror i det hele tatt og jeg må gjøre noe helt annet? Og hvis det fungerer, er det noen som har tips til en billig og ok boks? Mine tanker har jo umiddelbart gått til Mooer og EHX, men det kan jo finnes bedre løsninger for lite penger der ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du har feil verdi på en volum-pot eller at pickupen er koblet feil, f.eks ut av fase? 
Jeg har JB i en Les Paul-lignende gitar. Ja den låter varmt og litt mørkt, men den har jammen nok output. Eventuelt om det bare er en av coilene som er tilkoblet, at pickupen kjører i single coil modus. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Synes det er rart selv, men det er som sagt en målbar forskjell i gain, og ikke bare at den ikke skjærer gjennom like heftig som en single coil. Jeg har ikke egentlig behov for å forme signalet noe, for den sitter veldig fint i miksen når den dras opp til nivået til de andre, så jeg er egentlig kun ute etter å jevne ut volumforskjellene.

Jeg har ikke målt potmetret, men dette går vel uansett fra 0-X, så uavhengig av om X=250 eller 500 så bør det fortsatt være 0 når volum står på max, og dermed ikke påvirke volumet ut av gitaren? Eller tar jeg feil? Ingen fasefeil eller annen feilkobling av pickup. Tydelig forskjell med coilsplit av og på, og fasefeil påvirker mye mer enn bare volum :)

Så ja. Gitaren fungerer som den skal, bare akkurat litt lav output, merkelig nok. Vet at Quarter Pound har litt futt, men hadde aldri sett for meg at JB skulle slite med å matche en Phat Cat. Spørsmålet er da om idéen min med cleanboost vil funke, eller vil den bare pushe gaintrinnet hardere og gi mer gain, uten å egentlig påvirke signalet? Cleanboost på utgangen i stedet? Eller vil det bli krøll når det kommer etter amp- og cabsim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør jo litt hvor mye vreng du spiller med. Jeg har bare erfaring med Boost i front. 

Spiller du high gain, så vil du ikke ha mer headroom å pushe - da vil du bare pushe mer vreng. 

Spiller du med dirty cleans / crunch, så vil du kunne pushe litt ekstra volum og bite før du bare pusher vreng. Har god erfaring med Boss Blues Driver og Sweet Honey, da disse ikke farger for mye og ikke pusher for mye vreng heller ift TS og andre OD. 

Edit : høres logisk ut å pushe volum i sluttrinnet for å unnge for mye vreng 😊

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller i coverband, så lydmessig er jeg på alt fra nesten clean til hi-gain, så må finne en løsning som fungerer tilfredstillende til begge deler.

Slår meg nå at jeg kan sette den som en insert-effekt i GT-100, og da er det jo forsåvidt ganske tweakbart, men usikker på om jeg kan sette den mellom "preamp" og "sluttrinn", eller om det blir enten foran eller etter hele forsterkerblokka. Men det kan jo eksperimenteres med, og da forsåvidt med en onboard effekt også før jeg går til innkjøp av noe.

Yeah. Takk for innspillene! Får se hvor jeg ender opp 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verdt å prøve og justere ned høyden på på pickupene i Straten og Telen og opp i Les Paulen, hvis det er noe å gå på. Det er også verdt et forsøk å justere polepieces på pickupene. Det kan endre lydkarakteristikken akkurat nok til at du får resultat. Evt. bytte til litt hottere pickups i LP'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Kossoff said:

Kan du ikke sette inn en volumboost eller eq i de allerede eksisterende presetene dine? Det kan vel enkelt trykkes inn med en av de mange knottene på brettet?

Har bare to brytere tilgjengelig for å skru effekter av og på, og de er allerede i bruk til soloboost og andre detaljer på omtrent samtlige patcher. Klart, det er vel mulig å koble til eksterne brytere på brettet, så det kan jo være en mulighet for å gjøre alt internt. Hmm. Takk! Klarte tydeligvis ikke å tenke på dette på egen hånd :P

13 hours ago, Audun said:

Det kan være verdt å prøve og justere ned høyden på på pickupene i Straten og Telen og opp i Les Paulen, hvis det er noe å gå på. Det er også verdt et forsøk å justere polepieces på pickupene. Det kan endre lydkarakteristikken akkurat nok til at du får resultat. Evt. bytte til litt hottere pickups i LP'en.

Liker veldig godt lyden i gitarene slik den er, men jeg kan prøve å justere ned pickupene i Strat'en og telen litt :) Får man noe særlig hottere pickups enn JB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Duckling skrev:


:P

Liker veldig godt lyden i gitarene slik den er, men jeg kan prøve å justere ned pickupene i Strat'en og telen litt :) Får man noe særlig hottere pickups enn JB?

Nei, den er vel rimelig hot ja. Kan det være at det er en limiter som slår inn på brettet ditt pga. mye høyere signal inn fra LP’en da kanskje? Hvordan høres det ut hvis du spiller på en vanlig amp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

synes ikke det høres ut som en god plan med boost, om du skal spille med renlyd. tipper det vil ødelegge litt. men om du skal spille med mye vreng, kan jeg ikke se for meg at du vil merke noen forskjell.

hva med å gå andre veien istedet: volumpedal, for å begrense den med høyest output, istedet for å booste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått spilt litt med min JB i det siste. Selv om den er veldig hot, så er det ikke akkurat den kraftigste pickupen jeg har.

Den mangler litt av den harde "mid-puffen" som f. Eks SH5 Custom og SH6 Distortion har. Noe som gjør at den vrenger mye, men er noe mørk og myk i lyden. Kanskje den bare drukner litt i lydbildet. Kan anbefale deg å sjekke ut disse, samt Bare Knuckle Rebel Yell. Sistnevnte er ikke så hot, men kraftig og kutter godt. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.