Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Money Order - Hva, og hvor mye?


Lektor Tørrdal

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har funnet en gitar jeg ønsker å kjøpe på eBay.

Problemet er at selgeren bare godtar ikke-kredittkorts paypal, og "Money Order." Ikke-kredittkorts paypal har jeg funnet ut at ikke blir aktuelt, siden det krever en egen paypalordning der en betaler regningene sine.

Money Order ser da ut til å bli det eneste alternativet. Problemet er at jeg ikke helt vet hva "Money Order" er. Jeg slo opp ordet i ordboka og fant ut at det på norsk heter "postanvisning." Etter noen søk på Google, Kvasir og Sparebanken Midt-Norge er jeg fremdeles like kunnskapsløs. Den Norske Bank kaller riktignok denne tjenesten for "anvisning", og det sier meg fremdeles fint lite.

Så, er det noen som vet hva denne tjenesten går ut på, og hvor mye den koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så' date=' er det noen som vet hva denne tjenesten går ut på, og hvor mye den koster?[/quote']

Money order er en pengeforsendelse. Du kan for eksempel få det gjort via Western Union eller Bidpay. Sistnevnte har jeg én dårlig erfaring med, de nektet å godta forsendelsen min, og ihht. regelene deres trenger de ikke fortelle meg hvorfor. Heldigvis handlet jeg med en hyggelig kar i California, så det løste seg.

Jeg aner ikke om Forex gjør slikt, det kan være mulig. Din lokale bank kan sikkert også hjelpe deg, men det ville ikke overraske meg om de tar seg klekkelig betalt for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså jeg vet at selgeren er en hyggelig og ærlig person man kan stole på, etter de erfaringene jeg har fått etter å ha konversert en del over mail med han. Jeg tilbød han egentlig å bare sende pengene til han over paypal, men jeg vet ikke om det er så lurt likevel. Jeg kunne ha spurt moren min, siden hun arbeider i bank (Spareebanken Midt-Norge), men hun har gått og lagt seg. Det virker som de tar seg godt betalt for jobben, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så' date=' er det noen som vet hva denne tjenesten går ut på' date=' og hvor mye den koster?[/quote'']

Money order er en pengeforsendelse. Du kan for eksempel få det gjort via Western Union eller Bidpay. Sistnevnte har jeg én dårlig erfaring med, de nektet å godta forsendelsen min, og ihht. regelene deres trenger de ikke fortelle meg hvorfor. Heldigvis handlet jeg med en hyggelig kar i California, så det løste seg.

Jeg aner ikke om Forex gjør slikt, det kan være mulig. Din lokale bank kan sikkert også hjelpe deg, men det ville ikke overraske meg om de tar seg klekkelig betalt for jobben.

Hvordan har det seg at de nektet å godta forsendelsen din? Jeg vurderer å bruke BidPay selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det seg at de nektet å godta forsendelsen din?

Det spurte jeg om også. Avtalen deres sier:

BidPay expressly reserves the right to refuse to provide BidPay Services to you' date=' at any time, for any reason deemed necessary to protect BidPay's interest.

(Section 3.a. http://www.bidpay.com/terms.asp)

Da de avviste forsendelsen min gjemte de seg bak at de ikke kunne gi meg detaljer fordi de ønsket å beskytte sine valideringsrutiner:

To protect the integrity of our validation process' date=' we are unable to provide detailed information regarding the disapproval of your order.

(Hentet fra svar-mailen jeg mottok)[/quote']

Jeg vurderte å følge opp saken, men fant det ikke bryderiet verdt. Sannsynligvis ville de bare fortsatt å gjemme seg bak beskyttelsen av valideringsrutinene sine. Dessuten var jeg mer interessert i å få ordnet handelen enn å kjefte på bedrifter i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.