Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul prosjekt 2 (finsk håndverk)


Anbefalte innlegg

Først og fremst: takk til @juzzizhow som donerte bort denne, og takk for hyggelig prat i samme slengen :)

Her har vi en Les Paul laget av en finsk gitarmaker, Jussi Ala-Kuha ca. 1990. Merket heter JAK. Totalt ukjent for meg, men håndverket og treverket virker ganske bra. Den er dog blytung, og har antagelig matchvekt rundt 4,5 kg.

Planen for dette prosjektet er:
* Plugge og redrille hullene for brosystem, samt et par andre hull som er preget av tidens tann.
* Sette inn Faber bøssinger og studs og gjenbruke lettvekts bro og ABR-1 fra Gotoh (med grafittsadler).
* Stemmeskruene er solide saker fra Schaller (merket made in West Germany :)) og skal også gjenbrukes.
* All plastikken skal gjenbrukes.
* Bindingene må limes noen steder, da det gamle limet har sluppet taket.
* Det samme med DiMarzio DP103 pickupen, som er en ganske bra vintage PAF sak. Halspickupen blir en Alnico 2 Tesla Shark fra Iron Gear (bare for å prøve noe nytt fremfor Blues Engines fra I.G. som jeg ofte har brukt).
* Nye 500k CTS pots og en Switchkraft bryter skal på plass, og det blir 0,22uF NOS PIO caps, K40Y som vanlig.
Skjerming av elektronikkbrønner med Humbrella shielding.
* Refret med Jescar Evo jumbo bånd.
* Ny oversadel i bein skal lages.

* Teste og vurdere om den skal beholdes eller selges for å finansiere mer morro :)

IMG_4477.jpg

Endret av vim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Audun skrev:

Ser spennende ut. ☺️ Vet ikke om jeg er enig i din karakteristikk av en 4.5 kg. Les Paul som blytung... 😏

Hehe, for de av oss som har hatt sånt rundt halsen før weight relief oppsto, er det jo peanuts :)
Tror for øvrig den nok ligger nærmere 5 kg. Den føles en del tyngre enn kinaprosjektet jeg jobber på og den veier 4,4.
Jeg har vel konstatert for lengst at vekt og klang uansett ikke henger så nøye sammen. Har hatt tung LP med honduransk mahogny som hadde sustain herfra til evigheten og lette LP\er med afrikansk mahogny som var helt dau. Og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tid for første etappe i båndjobben. 22 stk. klippet og filt til med overheng. Klappat & klart til å monteres med superlim og hjemmesnekret båndpresse. Gikk overraskende lett å klippe til overheng og file til, til tross for x-antall Youtubevideoer der dette kompliseres voldsomt :)
Fikk også gjort klar et par festebolter til stoptailen. Gidder ikke betale nesten 400,- for sånne bolter fra Faber, så de blir "dreid" ved hjelp av fil og søylebor som dreiemaskin. Kunne vært gjort penere, så disse havner vel på kinaprosjektet, så kan jeg lage et par litt glattere til JAKén.Spiller liten rolle i praksis, da de bare skal klamme ned stoptailen (kjører wrap over, så den blir liggende lavt mot kroppen, med kun 2mm. skive imellom.
 

IMG_4491.jpg

IMG_4492.jpg

IMG_4493.jpg

IMG_4494.jpg

IMG_4471.jpg

IMG_4472.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arneK skrev:

Ser bra ut, jeg tror jeg vil prøve det med å file vekk tangen på bånda, og få et lite overheng.  det ser meget bedre ut .

Gikk veldig greit å klippe først parallelt ca. 2mm og så klippe av den lille biten. Brukte vanlig "avbiter" som er slipt helt flat på anleggsflaten/yttersiden (ekte ebay kinavare). Da ble det bare å file noen få strøk for å få det helt smooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dont - nye bånd på plass.
Tok en runde med rosewood slipestøv og superlim for å tette noen småsår etter fjerning av bånd først.
Fikk også litt merarbeid når jeg oppdaget at et par bånd ikke hadde dype nok spor etter at jeg har pusset litt på gripebrettet. Var lite dybde å gå på der gitt!
Må si meg fornøyd med DIY båndpressa, som kom godt med etter at resten av huset hadde lagt seg og hamring ikke var veldig populært :)

 

IMG_4496.jpg

IMG_4497.jpg

IMG_4498.jpg

 

IMG_4500.jpg

IMG_4501.jpg

Endret av vim
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lørdagskos.
Båndpuss, utvidet hull til elektronikk (har sittet mindre pots og bryter enn det jeg skal bruke på denne tydeligvis) og malt innsiden med skjerming. Tettet og drillet nye hull til brosystem og montert dette. Klargjort elektronikken for montering senere i kveld.

 

IMG_4507.jpg

IMG_4509.jpg

IMG_4508.jpg

  • Liker 6
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg :)
Måtte skjøte litt på kabelen til den medfølgende DiMarzio DP103 (gammel og god PAF) og det blir trangt i kanalene, men jeg håper å få plass til den siste pickupen også :)

Litt trangere hulrom til switch, så jeg jukseisolerte litt med tape for sikkerhets skyld (pga. skjermende maling og fare for kortslutning).

 

IMG_4510.jpg

IMG_4511.jpg

IMG_4512.jpg

IMG_4513.jpg

IMG_4514.jpg

IMG_4515.jpg

IMG_4516.jpg

IMG_4517.jpg

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derrrrr, var´n ferdig (skjønt, jeg vil vel ha på et nytt sett pickupringer fra Crazyparts. Disse passer ikke helt til carvingen på denne toppen). Iron Gear Tesla Shark i halsposisjon. Litt gulere kremfarge enn DiMarzioen, men det får stå sin prøve.
Plekterbrett fra Crazyparts og det samme med pokerchip. 
Skikkelig god gitar det her! 
4,75 kg. med masse sustain og godt med mellomtone. Varmere og mer "kompakt" enn min Maybach, men når nok ikke helt opp til den (det er det knapt noen annen gitar jeg har hatt som gjør). Langt bedre enn samtlige Std./Traditional jeg har testet. Halsen er ganske lubben. Mer R8 enn R9 og ganske lik Maybachen. Digg med EVO bånd. Låter som vanlige bånd og er superglatte, med langt bedre slitestyrke enn nikkel.
Skreddersydd oversadel i kubein ble siste krone på verket. 

@juzzizhow: bare ta kontakt, så skal du få teste. Frykter at denne ikke blir til salgs på en stund dessverre, men det har jeg visst sagt om en del annet jeg har solgt også :) :) 
 

Ferdig 1.jpg

Ferdig 2.jpg

Ferdig 6.jpg

Ferdig 7.jpg

Ferdig 8.jpg

Ferdig 4.jpg

  • Liker 16
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.