Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Les Paul prosjekt 1 (Kinaræl)


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle oppsummere litt på et par prosjekter som ligger på arbeidsbenken for tiden. Jeg har, som vanlig, ikke planlagt postene og bildene er ditto lemfeldig tatt på innfall underveis.
Oppdatering kommer så småningom.

Prosjekt 1 er en kinakit, kjøpt brukt på Finn for en slikk og ingenting. Treverket er 4 kg. med mahogny og lønnetopp. Lakken var tykk gull poly go den hadde et reparert halsbrudd.

Planen er:
1) Fjerne all lakk bortsett fra fronten og reparere halsbruddet så det blir 100% skjult.
2) Legge på brunsort beis med 6 lag skjellakk over. Første gang jeg bruker skjellakk, så det ble en test og læring. 
3) Bytte ut all hardware med snacks fra skuffen: Faber brosystem og stemmeskruer fra en R9. Elektronikken som fulgte med var en høykvalitetskit, så den får bli.NOS caps skal inn. Kremfargede bakplater blir til sort.
4) Pickups erstattes fra kinaræl til Iron Gear Rolling mills.
5) Refret fra kinaspaghetti til Jescar Evo jumbo.
6) Lage oversadel i bein.
7) Teste og enten beholde fordi den ble rørende god til latterlig lav pris, eller selge til selvkost. Og ja: jeg kommer til å flagge tydelig at forrige eier har satt inn en fake Gibsonlogo :)

Helfigur før refin.jpg

Endret av vim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strippet polylakken med varmepistol og malingskrape/stemjern. Jobben gikk greit, men plastikkbindingen på denne var av et ekstremt dårlig og mykt materiale som ikke tålte verken varme eller sandpapir. Blåste alle muligheter til å sitte igjen med en strøken gitar akkurat der (med mindre jeg skulle gidde å bytte bindinger) :)
Tok ingen bilder underveis dessverre.

Brudd.jpg

Hode bak.jpg

Elektro.jpg

Hals side.jpg

Hode side.jpg

Kropp side.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spritbeis løser seg lett opp når man stryker på skjellakk. Det gjorde at den ekstremt porøse plastikken i bindingen tok farge. Pent er det ikke med misfargingen og den tynnslitte bindingen, men resten ble ganske OK. Fronten får beholde gullfargen, så lenge resten av gitaren har fått puste litt friere.
Elektronikkbrønnene har fått et lag skjermende maling. Foretrekker å bruke det fremfor folie. Mindre styr - så og si like effektivt.
 

Bak halferdig 1.jpg

Hel bakside.jpg

Hode bak ferdig uten stemmeskruer.jpg

Hode og nyt front.jpg

Kropp bak ferdig.jpg

Helfigur halvferdig.jpg

Farget binding.jpg

Endret av vim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hardware på plass og så er det til med forberedelser til refret.
Har fjernet de gamle båndene og slipt gripebrettet lett. Jeg er i tenkeboksen om jeg skal gidde å lage bånd med overheng over bindingen eller bare sage sporet tvers igjennom, a la Fender. Har en annen gitar på arbeidsbenken som jeg vil ta litt mer nøye, så kanskje jeg får gjøre det ordentlig på denne også, og ta det som trening :)
 

Kropp nærbilde uten ferrules.jpg

Kropp ribbet 1.jpg

Kropp front med broer.jpg

Kropp nærbilde ferrules.jpg

Hals uten bånd slipt.jpg

Hode front med stemmeskruer.jpg

Helfigur halvferdig.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er imponerende stykke arbeid, men mitt klare råd er at du gjør alt du kan for å fjerne Gibson-logoen. Salg av piratkopier er forbudt på finn.  Noen kommer til å reagere, og den bør uansett ikke beholde logoen med tanke på at den kan selges videre av en kjøper som ikke er like ærlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mad Season skrev:

Det er imponerende stykke arbeid, men mitt klare råd er at du gjør alt du kan for å fjerne Gibson-logoen. Salg av piratkopier er forbudt på finn.  Noen kommer til å reagere, og den bør uansett ikke beholde logoen med tanke på at den kan selges videre av en kjøper som ikke er like ærlig.

Logoen er innfelt i perlemor og ikke mulig å fjerne pent dessverre. Til gjengjeld er det ikke veldig pent gjort, så den er ganske lett å avsløre.
Piratkopier er forbudt å selge, men ikke design som privatperson har laget uten å drive noen form for næringsvirksomhet.
Vi kan gjerne ta diskusjonen i en annen tråd - om det i det hele tatt blir noen diskusjon. Jeg tror vi er 100% enige om piratkopier :)
Hvis noen skulle ønske å reagere etter min eventuelle annonse, så vil den være merket så tydelig at de gjerne må argumentere seg ihjel for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ble det et skippertak på denne og ferdig gitar omsider. På langt nær den kvaliteten som det finske JAK prosjektet, men absolutt et OK resultat. Klart verdt de 4000,- i deler som sitter på, men timeprisen snakker vi ikke om :)
Stygg ble den også, hvis man ser nærmere etter på skadene på bindingen, men kanskje litt schtøgg-kul...(?)
Grover tunnere, bein oversadel, Jescar EVO jumbo bånd, Switchcraft vender, Gibson plastikk, Iron Gear Rolling Mill pickups, Faber brosystem og studs, gode pots og Orange Drop kondiser. Skjermet elektronikkbrønner med maling. Skikkelig setup og Shellac finish. Det er vel omtrent status.

Til salgs hvis noen vil gi summen av delene (4000,-). Hvis ikke, så ender de nok på et byggesett en gang i fremtiden.

OG DET ER ALTSÅ IKKE EN GIBSON!!!!!! 🤣

Logoen er innfelt av første eier og umulig å fjerne pent uten å evt  felle inn noe annnet  

IMG_4554.jpg

IMG_4555.jpg

IMG_4556.jpg

IMG_4557.jpg

IMG_4558.jpg

IMG_4559.jpg

IMG_4560.jpg

IMG_4561.jpg

IMG_4562.jpg

IMG_4563.jpg

IMG_4564.jpg

IMG_4565.jpg

Endret av vim
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.