Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Småstøt fra forsterker, hjælp!


Pledrik

Anbefalte innlegg

Ok, O Store GN-orakel, trenger litt hjelp her...

kjøpte en gammel Fender Concert amp i går. Er en 110v utgave med medfølgende 230v omformer. Den var 100% støyfri og herlig ved kjøp.

i dag har jeg vært på øving, og byttet ut Matchlessen i setupet med Concerten. Denne er da kjørt i tandem med en AC30, og har aldri hatt issues før. Standard oppsett, med pedalbrett rett i en Lehle Dual og så til ampene. Fikk først en helt jevn men godt merkbar summing i Fender’n, denne forsvant da jeg koplet strøm til Lehle’n (hadde glemt dette). Da jeg skulle sette på Standby switchen på AC30en så fikk jeg et lite støt (jevn pulserende og relativt svakt støt). Hadde gitaren i hånden. Jeg skrudde da ikke på standbyen, men koplet fra all strøm på fender’n og prøvde et annet strømuttak (hadde begge ampene på samme) med samme resultat. Valgte da å spille kun på AC30en i dag, men må jo finne ut av dette. 

To ting å merke seg; så at originalstøpselet (110v) bare hadde to kontakter - jord manglet. Det er jo slikt tre pluggs hull i omformeren. Legger ved bilde av omformeren for sikkerhets skyld.

lehle’n er noen år gammel og ble kjøpt brukt. Lampene på dem virker ikke, men ellers ser det jo ut som alt funker.

hvordan bør jeg gå frem her? Er det en feil på amp, omformer eller Lehle? Please, GN, you’re my only hope:). 

B301C489-D8D3-4E0D-B343-C36817B34D0C.thumb.jpeg.6f3c4a04df9f9e338f8be866f4ce1b9b.jpeg3A7432BB-F3B7-4A3A-9A4E-92B351C56F1F.thumb.jpeg.af3181bc8bba10780cbc3b1102f8515f.jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe enten trøbbel med kondensator som ikke demper/lader ut godt nok , eller at du burde hatt jording på ampen - siden problemet forplanter seg fra amp til amp - antageligvis via jord. 

Høres uansett ikke så veldig trygt ut :) 

Hvis problemet oppstår først nå, så er det vell kanskje naturlig å angripe siste tilskuddet i familien - Fender ampen. 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Troll skrev:

Vil tippe enten trøbbel med kondensator som ikke demper/lader ut godt nok , eller at du burde hatt jording på ampen - siden problemet forplanter seg fra amp til amp - antageligvis via jord. 

Høres uansett ikke så veldig trygt ut :) 

Hvis problemet oppstår først nå, så er det vell kanskje naturlig å angripe siste tilskuddet i familien - Fender ampen. 

Takk for svar. Regner med at ampen må en tur til legen ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Arkadian skrev:

Uansett en god idé å se over elektrolyttkondensatorer på en så gammel forsterker, de lekker og tørker og mister verdiene sine med åra. Det er nok den vanligste årsaken til feil av den typen du beskriver.

Takker, skal få sjekket dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, el_roffo skrev:

Få på jordet kontakt snøggast råd, hvis det skjer noe galt i ampen er det du som blir jordingen.

Already on it:). Takk igjen for alle gode tips - elsker GN😊

Spenningen er faktisk til å ta og føle på.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.