Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey Valveking MKII 50 element og rør?


BobbyBay

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått tak på en Peavey Valveking II 50 Combo.
Den har en Celestion V30 Vintage 16ohm (originale fulgte med,) det var nettopp byttet rør i den 6L6 og justert bias.

Fikk den for 2000,- kr på finn så jeg kunne ikke la være - ser helt ny ut. (https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=162415701) Ny her: (https://musikkhuset.no/produkt/gitar/forsterkere/gitar-forsterker/peavey/peavey-valveking-ii-50-combo)

Forsterkeren har DI/XLR med Cab-sim, USB-ut, dummyload, 2 kanaler med hver sin EQ, Effect-loop, footswitch, extern cab-utgang med 4, 8 eller 16 ohm, er justerbar med 50, 12 eller 2 watt. A-A/B-switch, 12" element m.m... En meget allsidig forsterker.

Men. Jeg er nybegynner på 29:de året og får ikke lyden jeg vil ha. Er nok bortskjemt med en Vox MV50-AC (3 brytere - gain - volum og tone.)
Synes klarlyden er litt "steril" - headroom så det holder. Overdrive-kanalen funker noenlunde på minimum gain - men blir grøtete - kanskje pga elementet?

Vil jeg få litt mer vintage lyd om jeg bytter til EL34 rør? (dette kan gjøres på valveking mk2 - ikke på de første)

Og er det element som passer bedre enn V30? Openback er vel ikke optimalt for V30. Vurderer å sette tilbake orignalelementet.

Burde hatt en VOX AC15 eller NT15, men da får jeg ikke alle disse kjempefine funksjonene for stille innspilling osv.

Erfaringer? Tips?

Endret av BobbyBay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Troll skrev:

Kunne det vært en ide å kjørt en svak cleanboost i front, for å krydre lyden litt? 

Takk for tips, det ble noe annet ja. Har en Nux Drive Core som funker både som transparent og/eller OD-boost. Med en god del clean boost der, og forsterkeren på 2 watt, bright-switch inne og treble litt ned ble det en helt annen "lyd i pipa."