Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspilling av vokal og gitar.


Kjell Rune

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tatt opp gitaren og begynt å spille igjen. Jeg spiller mest akustisk finger plukk og slikt, noen ganger med vokal (men jeg synger helt for jævlig for øyeblikket hehe). Jeg har lyst til å spille inn noe av det jeg gjør, men jeg synes live opptak fra telefon mic og lignende blir svært dårlig. Er det noen som har noe tips/erfaringer med opptaks utsyr som er fornuftig å investere i ang. innspilling av vokal og gitar? Eventuelt noe dere vil fraråde meg å kjøpe? Finnes det noe pakke man kan kjøpe? Dette er for hobby, privat og hjemme bruk:-)

Budskjett: helst under 3000.-

 

Utstyr jeg har pr i dag er:

-Akustisk Gitar (Martin 000-E10 ,har innebygd mic)

-Laptop med vanlige innganger som USB, mini jack, osv.

-Et gammelt videokamera (gir ræva lyd, men viser iallfall fremførelsen😊)

-Også mener jeg har en gammel Shure Beta 57A liggende i Vennesla et sted😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hanspanzer skrev:

For meg hadde dette vært et rimelig, helt ok og anvendelig oppsett. Har samme lydkort. 

https://www.clasohlson.com/no/M-Audio-innspillingskit-M-Track-2x2-Vocal-Studio-Pro/p/38-8514

Oi oi, det var noe sånt jeg hadde håpet på ja, og ikke avskrekkende på pris heller:-). 
Men jeg ser denne ikke er på lager i Kristiansand. Men det er ikke noe problem, for nå forstår jeg mere hva jeg må ha; lydkort m/software, kondensmicrofon og hodetelefoner. Jeg finner nok ei tilsvarende pakke på en nettbutikk et sted.  Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, elektronaut skrev:

Jeg har fått ålreit resultat på både gitar og vokal med en Røde NT1-A og et Focusrite Scarlett. 

Focusrite Scarlett gir mye for pengene, jeg er overrasket over hvor godt den konverterer fra og til digitalt. Jeg har litt mindre god erfaring med M-audio, men det skal sies at det kortet var gammelt.

Tro om ikke denne pakka gir vel så mye for pengene: https://evenstadmusikk.no/focusrite/1087069/focusrite-scarlett-2i2-studio-mk-ii-bundle-mikrofon-hodetlf-og-pro-tools?gclid=CjwKCAiAlO7uBRANEiwA_vXQ-5M8jRHTp-j3McR4PPOMUe4VrCZwKLAJ0jhPALhqsMg7QgIbkClN3BoCghMQAvD_BwE

Test her:

Disclaimer: Jeg har overhodet ingen tilknytning hverken til Scarlett (eller Evenstad), bare så det er sagt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo følge med litt om det dukker opp noe i forbindelse med black friday/week/month også, men ja, du trenger egentlig ikke noe mer enn lydkort (m/software), en grei mikk og headsett for å starte. Scarlett-pakken ser jo også helt topp ut og tipper det er flere produsenter som tilbyr tilsvarende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Arkadian skrev:

Focusrite Scarlett gir mye for pengene, jeg er overrasket over hvor godt den konverterer fra og til digitalt. Jeg har litt mindre god erfaring med M-audio, men det skal sies at det kortet var gammelt.

Tro om ikke denne pakka gir vel så mye for pengene: https://evenstadmusikk.no/focusrite/1087069/focusrite-scarlett-2i2-studio-mk-ii-bundle-mikrofon-hodetlf-og-pro-tools?gclid=CjwKCAiAlO7uBRANEiwA_vXQ-5M8jRHTp-j3McR4PPOMUe4VrCZwKLAJ0jhPALhqsMg7QgIbkClN3BoCghMQAvD_BwE

Test her:

Disclaimer: Jeg har overhodet ingen tilknytning hverken til Scarlett (eller Evenstad), bare så det er sagt.

 

Jeg var rundt på nettet i går kveld. Så litt på Youtube for anbefalinger osv., skjønner av at det er denne type pakke løsning jeg må hive meg på ja😊, det ser veldig lettvint ut. Fikk inntrykk at Focusrite Scarlet 2i2 var gjengangeren faktisk:-). Så fremt jeg ikke finner noe black weekend tilbud kjøper jeg denne. Så nå trenger jeg bare et greit MIC stativ så har jeg alt jeg trenger for å komme i gang.

Jeg spilte aktivt for 15-20+ år siden, og har dermed ikke greie på alt av nytt fancy dubbeditter lengere så jeg setter stor pris på hjelp, utrolig digg når dere svarer så raskt.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjell Rune skrev:

Jeg var rundt på nettet i går kveld. Så litt på Youtube for anbefalinger osv., skjønner av at det er denne type pakke løsning jeg må hive meg på ja😊, det ser veldig lettvint ut. Fikk inntrykk at Focusrite Scarlet 2i2 var gjengangeren faktisk:-). Så fremt jeg ikke finner noe black weekend tilbud kjøper jeg denne. Så nå trenger jeg bare et greit MIC stativ så har jeg alt jeg trenger for å komme i gang.

Jeg spilte aktivt for 15-20+ år siden, og har dermed ikke greie på alt av nytt fancy dubbeditter lengere så jeg setter stor pris på hjelp, utrolig digg når dere svarer så raskt.  

Fint å kunne hjelpe. Jeg har Scarlett 2i2 sjøl. Kjøpte den for et par år siden da et high-end MOTU-kort jeg hadde tok kvelden. Jeg tør si at Focusrite har like gode konvertere og preamper som MOTU, til en brøkdel av prisen. Lykke til med prosjektet ditt!

Endret av Arkadian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.