Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Japanske Les Paul kopier - på godt og vondt


Anbefalte innlegg

47 minutes ago, Arkadian said:

Er disse virkelig så fantastiske som selger vil ha det til? Finertopp bidrar vel til den lette vekten, men ellers er vel ikke det særlig attraktivt?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=165237672

 

LS60 er en av billigmodellene til Tokai. Nesten sikker på at den mangler som regel febs, nitro, skikkelig topp + andre besparende egenskaper (går en f.eks opp et hakk til LS80 så har en alle disse inne). MEN, dette er en vintage Tokai (dvs sent slutten av 70-tallet og første halvdel av 80-tallet er en god Tokai periode). Dette var en periode Tokai (og andre produsenter) f.eks hadde mye større og lettere tilgang på godt treverk, produsentene var i sin prime kvalitetsmessig osv så kanskje prisen ikke er langt unna, men for min del ligger den minst 2500NOK over en realistisk pris. Dessuten var det det norske markedet igjen da..............???

  • Liker 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått det riktig, refererer 60 til prisen i Yen, altså 60 000 og indikerer også hvordan de ligger an kvalitetsmessig. Når er jo 60 000 yen noe annet i dag enn det var i 1984. 

Uansett; jeg ville ikke gitt LP-pris for en japaner uten at den inneholdt "rett" specs om ikke annet. (fret nibs, solid topp etc) 

  • Liker 3
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 month later...
26 minutter siden, DJGitar skrev:

Hei. Så er en Tokai Les Paul laget i Japan på høyde med Gibson? eller? Hva er en Japansk Tokai Les Paul verdt? sånn ca?

Svaret er vel nei... og ja... 😉 Alt etter hvem du spør. Så er det jo sånn at noen Les Pauls fra Gibson er "bedre" enn andre. Hva som er bedre er veldig ofte subjektivt. Det samme gjelder japanske (og andre) kopier. Det er også slik at det finnes Tokai (og andre) LP-kopier i alle prisklasser. Alt fra modeller som er laget for å være så billig som mulig, der det er spart på alt fra treverk, hardware og elektronikk til modeller som bortimot replikerer en original '59 Les Paul der det er lagt vekt på riktig lakk og andre specs. Altså ingen fasit på dette.

Til slutt, er det i tillegg slik at en Gibson til 70.000,- ikke nødvendigvis passer akkurat DEG bare fordi den koster masse penger.

Endret av Audun
  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 minutter siden, Audun skrev:

Svaret er vel nei... og ja... 😉 Alt etter hvem du spør. Så er det jo sånn at noen Les Pauls fra Gibson er "bedre" enn andre. Hva som er bedre er veldig ofte subjektivt. Det samme gjelder japanske (og andre) kopier. Det er også slik at det finnes Tokai (og andre) LP-kopier i alle prisklasser. Alt fra modeller som er laget for å være så billig som mulig, der det er spart på alt fra treverk, hardware og elektronikk til modeller som bortimot replikerer en original '59 Les Paul der det er lagt vekt på riktig lakk og andre specs. Altså ingen fasit på dette.

Til slutt, er det i tillegg slik at en Gibson til 70.000,- ikke nødvendigvis passer akkurat DEG bare fordi den koster masse penger.

Ok. Har tenkt på å kjøpe en Tokai Les Paul eller en Gibson Les Paul Studio. Har ikke særlig greie på Tokai. Er det før mye å betale 7000.- før en Tokai laget i Japan? vet ikke så mye om den da. Selgern vet heller ikke så mye om den. Kun at den er Made in Japan bak på headstocket

Endret av DJGitar
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, DJGitar skrev:

Ok. Har tenkt på å kjøpe en Tokai Les Paul eller en Gibson Les Paul Studio. Har ikke særlig greie på Tokai. Er det før mye å betale 7000.- før en Tokai laget i Japan? vet ikke så mye om den da. Selgern vet heller ikke så mye om den. Kun at den er Made in Japan bak på headstocket

Kan være greit å finne ut hvilken Tokai LP-modell det er. Når det er sagt, er Gibson Les Paul Studio stort sett veldig gode gitarer. Forskjellen på en Studio og dyrere modeller, er stort sett at de ikke har binding og at de har de tradisjonelle 490 og 498 pickupene, men ikke noe i veien med de. Gibson er vel også tross alt, mer lettsolgt hvis du finner ut at du vil kvitte deg med den igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Audun skrev:

Kan være greit å finne ut hvilken Tokai LP-modell det er. Når det er sagt, er Gibson Les Paul Studio stort sett veldig gode gitarer. Forskjellen på en Studio og dyrere modeller, er stort sett at de ikke har binding og at de har de tradisjonelle 490 og 498 pickupene, men ikke noe i veien med de. Gibson er vel også tross alt, mer lettsolgt hvis du finner ut at du vil kvitte deg med den igjen.

Ok takk før svar :)

  • Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har faktisk kjøpt fra Alegree pickups nå, men ikke hans håndlagde serie. Nærmest for moro skyld kjøpte jeg isteden 3 stk. P90-pickups fra billigserien hans, som altså er maskinframstilt, men visstnok med samme materialkvalitet. Nærmere bestemt disse: https://www.alegree.co.uk/collections/old-timer-pickups/products/old-timer-smooth-dogear-p90s Jeg gikk for tre halspickuper. Ettersom gitaren de skulle på er en fullstørrelse, udempet archtop (Epiphone Zephyr Blues Deluxe), hører det ingen steds hjemme med hotte pickuper. 7,6 Kohm er vel midt i løypa for originale P90-er fra 50-tallet, og jeg har ikke noe behov for å matche volumet mellom pickupene. Det lar seg dessuten like godt gjøre med tre separate volumkontroller.  Pickupene kom etter en drøy uke. Det koster idiotisk mye å kjøpe nye ting fra utlandet etter regelendringen, likevel fikk jeg tre pickuper for under 900 spenn etter at moms og avgift var betalt. Ikke så høye forhåpninger, men jeg antok de kom til å låte bedre enn de latterlig overspunne originalpickupene som skjemte ut en ellers lekker gitar (nemlig denne: https://forum.gitarnorge.no/topic/63538-ngd-epiphone-zephyr-blues-king-deluxe/?tab=comments#comment-843050) Og de gjør de faktisk, med god margin. Dette låter rett og slett P90. Mellomtonedominert med typisk resonans-spike i øvre mellomtone/lav diskant, men med nok klarhet og diskant til å låte troverdig på archtopen. Kanskje et hår mer komprimert og mindre luftig enn mitt ideal, men på ingen måte trangt og tett. Reduksjon til 8 på volumkontrollene (som er utstyrt med subtil treble-bleed, 150 pF) reduserer resonansfrekvensen betydelig, og bringer det beste fram i dem. I kombinasjon låter de betraktelig lysere enn aleine. Hals- og stol-pickupen sammen låter rockabilly så det holder, og med alle tre sammen kimer det i klokker. Stolpickupen aleine imponerer mindre, den blir litt matt og trang i lyden. Dette rektifiserte jeg ved å bytte ut begge magnetene med Alnico IV, hvilket gjorde den langt mer troverdig. Ikke egnet for high-gain, men lett forsterker-overstyring låter greit nok. Det er likevel ikke denne gitarens formål. Mens jeg var i gang temmet jeg halspickupen litt ved å erstatte den ene A2-magneten med en A3. Dette gjorde lyden litt mer artikulert og klarere i toppen. Dessuten erstattet jeg midtpickupens to A2-magneter med én enkelt A4. Det er et gammelt P90-triks som gjør magnetfeltet snevrere og gjør at lyden nærmer seg en Gretsch Hilo'Tron (som er konstruert nettop sånn), uten å dempe volumet nevneverdig. Noe negativt? Voksdyppingen var lite skikkelig gjort, så jeg ved åpning; voksen fyller ikke ut hulrommene. Loddingen var ikke noe mesterstykke, men det er bare estetisk. Pickupene var også litt utenfor spec, jeg målte motstanden til henholdsvis 8,2, 8,2 og 8,3 KOhm, mens spec er 7,6 KOhm. Lyden greier jeg ikke å finne noe særlig negativt med. For 18 pund stykket + frakt og avlat til staten er dette et røverkjøp, for å si det mildt. Ikke umulig at jeg ryker på en eller flere håndlagde Alegree-pickuper etter dette.
    • Fin pris på dem ja, så kjempefint om du skriver en liten omtale hvis du har kjøpt.
    • Skal se hva jeg får til i dagslys.
    • Jeg begynner å bli nysgjerrig på hvordan den ser ut🙂 Er det mulig å få se på bilder?
    • Fridag, og ferdig montert gitar. (uten elektronikk, venter på noe hakket bedre enn kina-tingene i settet). Det gikk overraskende kjapt. Det lønner seg å legge arbeid i halsen. Grundig level/crown og polish gjorde susen, og den responderte godt på trussrodjustering etter å ha stått med strenger på i noen dager. Jeg bytta toppsadelen (plast), og lagde en ny av en graph tech blank (dette trenger også litt arbeid, og gjerne dedikert verktøy. Jeg har det). Som tidligere nevnt var alle hull og utfresninger helt på plass, og jeg trengte heller ikke å shimme halsen. Broa er grei nok, den intonerer helt greit. Halsen er av den litt solide c-varianten, og kjennes bra ut. Plekterbrettet kunne nok ha vært bedre tilpasset, men siden alle hull allerede var der..... Paulownia er et artig treslag, det er enormt resonant (har ingen betydning i ampen, men hyggelig når man noodler unplugged), og tåler ikke at man skrur til for hardt. Jeg anbefaler å legge litt CA i skruehullene om man regner med å demontere hyppig. Jeg brukte Tung olje for både hals og kropp. Halsen ble som vanlig meget behagelig (tilsvarende satin finish) og viser frem noen fine små flammer her og der. Kroppen er tørst på olje, så jeg måtte bare si stopp på et tidspunkt. Hadde dette vært verdt noe ville jeg nok ha brukt en siste bivoksbehandling på toppen, men jeg gadd ikke. Kroppen er ikke pen, tre deler paulownia med vidt forskjellig struktur....velvel. I sum: Det ble en god gitar. Edit: det eneste jeg irriterer meg over er den tåpelige svarte bindingen. Skal en telecaster ha binding skal den da ikke være svart. For h*lv*t*.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.