Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Finnes det noe seigere enn en god saktevokst einer? Vet ikke, men jeg fant et fint eksemplar på en tur i skogen... denne skal tørkes og så skal jeg prøve å lage en evt flere halser. Gaske stor til eine å være. Rrdet noen som har prøvd dette treverket til gitar? Stokken har en lengde på ca 2m og tversnitt ca 15 cm på det tykkeste

15744198852108873496256126846889.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjeldent man finner einer med litt størrelse på! Har ikke hørt om noen som har brukt det til gitar, men det er jo bare å sette i gang :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg barket den og forseglet endene, så blir den på tørking en god stund. Spørs hvor mye det sprekker da... sinnsykt tett mellom årringene da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har en tendens til å bevege seg en del, både under tørking og mens det arbeides. Det kan nok være lurt å splitte stokken på langs for å unngå for mye sprekker. Så tørker det fortere også, som en bonus :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men einer er vel ganske bløtt? Jeg mener den ikke er så veldig mye hardere enn andre bartrær. Men seigheten gjør kanskje opp for det?

Endret av Arkadian
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm., blir ikke det veldig dødt med så seigt og mykt treverk? Og, ville jeg tro, en smule ustabilt? Tenker at einer passer best som bueemne, men det blir spennende å høre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg ser på det som et eksperiment... jeg er spent på tresorten. Det kan godt være at det ender i fiasko, men om det blir bra så blir det artig. Jeg har også en blokk med noe mørkt tungt og knallkardt treverk som muligens kan bli gripbrett.  Vet ikke hva det er men det er såpass tungt at jeg tviler på om det flyter.

15744376749078892877552714592758.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som teak. Hvis det er det, funker det til hals/gripebrett :) 

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Einer som gitarhals - hvis årringene er virkelig tette så kan det kanskje funke, men generelt så er einer nesten som gummi. Noen mener det er egnet som buemateriale - de aller fleste som lager buer er nok ikke enig. Mykt som f og bøyer seg lett. Er nok ikke uten grunn at de fleste lager gitarhalser av hardtre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har den mye kjerneved? Hvis den er fin og rød kan det kanskje bli et kult gripebrett, eller bruke kjerneveden med et ganske tjukt gripebrett i et hardt og stabilt treslag og en virkelig stabil trussrod. Kan funke og prøver du så har du jo prøvd. Funker det får du noe unikt.

• Takker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jojo, det skal nå få tørke, så får jeg se... det blir jo en stund til det . Har både lønn og bjørk på lur. Kan jo bli et spesielt gripbrett som du sier.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller laminat hals. Lønn, Einer (kjerne), lønn, einer, lønn må jo bli en fantastisk flott sak...

Event Lønn, einer, (flamme)bjørk, einer, lønn 

Endret av GreenMan
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av johankr
      har en Ibanez RG421 som har en fantastisk god hals, men den har hardtail, og jeg synest halsen er altfor høgt oppe sammenlignet med broen, som gjør at plasseringen av høgrehånden min blir veldig ujevn, som gjør at jeg spiller noe mer urent. lurer på om det kan være en god ide å sande ned selve undersiden av halsen, ved punktet der halsen boltest sammen med kroppen. kan dette være en dårlig ide på grunn av skruene? 
    • Av Larsnilsson
      Jeg har i det siste sett på noen billige squier-telecastere til å modde/oppgradere. Har funnet en affinity (kinaprodusert) til en ok pris, men er ikke særlig interresert i nakken. Er det noe spessielt jeg må tenke på når det kommer til å bytte ut nakken? Antal bolts, størrelse, radius eller lignende?
    • Av space
      Har en Fender telehals, som jeg synes fargen er for blek på. Det er en lønnehals med lønn gripebrett. Den er silkematt nå. Mulig dette er pusset slik av forrige eier.
      Uansett, kunne jeg tenkt meg mer vintage farge på den.
      Jeg har vintage tint fra Wudtone, men funker det å ha utenpå lakk, eller må den da pusses helt inn til treverket?
      Noen forslag?
    • Av Audun
      Jeg liker 12. posisjon best for der er det 2 dot-merker på de fleste gitarer. Det gjør det lettere å se hva man spiller hvis det er litt mørkt på scenen. 1. posisjon liker jeg dårligst for der er det ofte ingen markering i det hele tatt, og så er det veldig tungt å bende der.
    • Av Fredrik_H
      Har en Fender Strat Deluxe med maple hals i Satin Urethane finish. Da gitaren var ny hadde finishen et matt utseende, og det samme med feelingen som bar preg av lite 'stickiness'. Etter hvert som gitaren er spilt inn har finishen gått over til å bli blankere, litt som en type lakk. Jeg ser klar forskjell på hodet av straten, der hendene aldri berører treverket vs. selve halsen. Jeg savner den matte feelingen/utsseende gitaren kom med som ny - finnes det noen måter å behandle halsen? Nedsliping med sandpapir?
      Fredrik
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.