Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til strat med roasted maple nakke?


Anbefalte innlegg

heihei! lurer i å anskaffe meg en strat type gitar ila. neste år. Har en skikkelig vintage style MJT telecaster og savner noen moderne features. jeg tenker roasted maple nakke, lett tilgjengelig truss rod(sykt lei av å ta av nakken te telen..) også HSS pickup konfigurasjon. Tenker high end, men ikke lang over 20k har sitt litt på signaturen til Mateus asato, men den er ganske dyr.. type 33k. Noen forslag? vet om Ibanez Az serien, og den frister, noen erfaringer med dem, eller andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kristoffer Hjelmaas Sivertsen skrev:

Men du skjønte hva jeg mente ;)

Presisjon er en dyd. Det er faktisk mulig å misforstå ordet "nakke" i gitarsammenheng. Hals heter på engelsk som kjent "neck", hvilket ordrett oversettes til norsk med nettopp "hals" og ikke "nakke". "Nakke" vil derfor kunne forstås som nedre del av halsen, altså den biten som er innfelt i kroppen, enten med lim eller bolt.

I setningen du brukte ordet, framkommer meningen av konteksten. Men det vil ikke alltid være tilfelle, derfor er det greit å holde seg til allment akseptert nomenklatur.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det engelske Neck blir direkte oversatt nakke, men blir brukt om både hals og nakke om en annen. selv om throat og neck kanskje er "mer korrekt" (Hva nå en det betyr?)

Men jeg skal ikke være pedantisk, jeg skal bøye meg til de normene som finnes, vi lever tross alt i et samfunn.

revisjon av tidligere innlegg:

"Roasted maple nakke" erstattes med: "Bakt lønne hals"

Endret av Kristoffer Hjelmaas Sivertsen
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Kristoffer Hjelmaas Sivertsen skrev:

jeg tror det engelske Neck blir direkte oversatt nakke, men blir brukt om både hals og nakke om en annen. selv om throat og neck kanskje er "mer korrekt" (Hva nå en det betyr?)

Men jeg skal ikke være pedantisk, jeg skal bøye meg til de normene som finnes, vi lever tross alt i et samfunn.

revisjon av tidligere innlegg:

"Roasted maple nakke" erstattes med: "Bakt lønne hals"

Det er nok Google Translates skyld at "neck" nå av og til oversettes med nakke (og omvendt). Det korrekte engelske ordet for norsk "nakke" er "nape". Norsk hals kan oversettes både som "neck" og "throat", fordi vi benevner både utsiden og innsiden med det samme ordet, mens "throat" på norsk heter "strupe". Hilsen engelsklærer.

  • Liker 2
  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en direkte Strat-kopi, men Music Man Cutlass RS har roasted maple-hals, og en helt fantastisk én atpåtil (både utseendemessig og feel-messig). Trussrod justeres også ved kropp-siden av halsen med et hjul :) 

Ellers har du jo Xotic, og noen få Suhr som dukker opp innimellom. Har faktisk vært på utkikk etter det du beskriver selv, og selv om Cutlass er littegrann spesi så tikker den alle boksene og min Music Man Valentine har den beste halsen jeg har prøvd ever... 

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hadde en Cutlass. Nydelig gitar. Den jeg hadde var ikke roasted, men fortsatt satin lakk. I en blindtest tror jeg egentlig ikke det er lett å kjenner forskjell på satin og roasted selv om jeg nok hadde valgt roasted (av estetiske grunner) om jeg sulle kjøpt igjen. 

Nå har jeg en Suhr Classic Antique og en Xotic XTC-1. Begge med roasted neck. Nydelige gitarer! Om du ønsker noe som følges hakket mer "vintage" enn Suhr hadde jeg testet ut Xotic XSC-1 eller XSC-2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LPG skrev:

Hadde en Cutlass. Nydelig gitar. Den jeg hadde var ikke roasted, men fortsatt satin lakk. I en blindtest tror jeg egentlig ikke det er lett å kjenner forskjell på satin og roasted selv om jeg nok hadde valgt roasted (av estetiske grunner) om jeg sulle kjøpt igjen. 

Nå har jeg en Suhr Classic Antique og en Xotic XTC-1. Begge med roasted neck. Nydelige gitarer! Om du ønsker noe som følges hakket mer "vintage" enn Suhr hadde jeg testet ut Xotic XSC-1 eller XSC-2. 

Kanskje det var din jeg nettopp kjøpte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.