Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Når ett bandnavn er allerede i bruk


Griffin

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva gjengs oppfatning er av å bruke navn på eget band som allerede er brukt av andre.

Problemstilling: Har kommet på ett navn jeg syntes var litt passende for ett band jeg og en til er på tanken om å starte...men finner ut at pr. dags dato brukes av ett band i Nederland med 29 følgere, ett med litt over 200 følgere fra USA, en kunstnerkafé i Sveits og en pub i Sao Paulo .

Ingen artister på Spotify eller iTunes...

Greit å bruke her i kalde Norge og evt. når blir det å krysse grensen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å bli saksøkt, man veit jo aldri. Jeg har spilt i et band som saksøkte et annet med nesten samme navn (ikke min idé). De ble veldig raskt mye større enn oss (vokalisten hadde gjort det skarpt i Idol), så vi ble plutselig forvekslet med dem hele tiden. Vi vant søksmålet glatt. Men nå var jo dette i samme land, de var fra Bergen og vi fra Oslo. Men som sagt, man veit jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slenger enten på «The True» foran, eller «ov Fire» bak. Vipps, problem solved.

Ga selv ut en skive med et band for noen år siden, og ble kontakta av en fyr på vegne av «det orginale» bandet som holdt til i England eller no. Svarte som sant var at vi ga ut vår første utgivelse seks år FØR de ble starta. Hørte ikke noe mer.  

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, WelhavenT said:

Du slenger enten på «The True» foran, eller «ov Fire» bak. Vipps, problem solved.

Ga selv ut en skive med et band for noen år siden, og ble kontakta av en fyr på vegne av «det orginale» bandet som holdt til i England eller no. Svarte som sant var at vi ga ut vår første utgivelse seks år FØR de ble starta. Hørte ikke noe mer.  

Men ... Har/hadde dere/han noe ant en han sitt ord på når hans band 'blev startet' ? 
Man registrerer jo ikke akkurat bandnavn etter den første øvinga ... 

Hvis man gitt ut, og registert (tono gramo e.t.c ...), musikk har man jo et dato der ... men uten det ? 

Har ellers vært i samme type situasjon som trådstarter ... Prøvde alle kombinasjoner rundt det ordet vi bestemt oss før, men fant band med samme navn etter litt googling ... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, juzzizhow skrev:

Men ... Har/hadde dere/han noe ant en han sitt ord på når hans band 'blev startet' ? 
Man registrerer jo ikke akkurat bandnavn etter den første øvinga ... 

Hvis man gitt ut, og registert (tono gramo e.t.c ...), musikk har man jo et dato der ... men uten det ? 

Har ellers vært i samme type situasjon som trådstarter ... Prøvde alle kombinasjoner rundt det ordet vi bestemt oss før, men fant band med samme navn etter litt googling ... 

 

 Nei, forholdt meg til det som de selv skrev på facebook-sida. Brukte ikke så mange minutter på det, lite jeg kan gjøre med det uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav i august i år ut et album gjennom distribusjonsselskapet DistroKid i USA og brukte et artistnavn som ikke var brukt av andre der. Det regner vi med er tilstrekkelig for å ikke benytte et som allerede er opptatt. I alle fall i det aktuelle distribusjonsselskapet. Hvorvidt andre kan påberope seg eierskap til artistnavnet, vet jeg ikke sikkert, men det kan jo være vanskelig å finne et som ingen andre har brukt. Spørsmålet kan kanskje dreie seg om hvorvidt de andre er tilstrekkelig kjent eller har distribuert vidt nok? 🤓

Her er albumet vi ga ut under artistnavnet The Space:

https://open.spotify.com/album/1kTPm8g2p4u7KoHAkulRUj?si=bMSAQmoaT8Ovj70-SBgDng

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, juzzizhow skrev:

Og navnet er ? ... 🤔🙂

 

Vel... etter å ha smakt litt på navnet ett par dager så er jeg ikke like sikker på om det klinger godt nok, men Blues on the Rocks...

Men temaet er like hot uansett fordi uansett hva jeg tenker ut så finnes det noe tilsvarende mm. det er no helt fjernt... Selv ett tullenavn jeg tenkte på for mange år siden er jo brukt (Bottle of Blues). Tror Flaske med Blues er ledig da om jeg vil det skal høres ut som en gjeng som lesper 🤪

Til grisene: Jeg skrev IKKE en «gjeng med lesper» ☝🏻😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Griffin skrev:

Vel... etter å ha smakt litt på navnet ett par dager så er jeg ikke like sikker på om det klinger godt nok, men Blues on the Rocks...

Men temaet er like hot uansett fordi uansett hva jeg tenker ut så finnes det noe tilsvarende mm. det er no helt fjernt... Selv ett tullenavn jeg tenkte på for mange år siden er jo brukt (Bottle of Blues). Tror Flaske med Blues er ledig da om jeg vil det skal høres ut som en gjeng som lesper 🤪

Til grisene: Jeg skrev IKKE en «gjeng med lesper» ☝🏻😁

Hva med Blews on the Rawks....? Nei, seriøst - navn på bluesband er tricky. Ender som oftest opp med "random navn på vokalist/gitarist" and the Ballbreakers og lignende. Og hvorfor ikke gå norsk? Blåtoneligaen, Blåbandet, Himmelgrå, Blåstein.....

Eller Wackawacka Bluejohnnyblue in a big girls blouse.

Mongobøffel klinger jo godt også, men det er tatt og signaliserer vel noe litt...annet....(tror jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gubbe skrev:

Hva med Blews on the Rawks....? Nei, seriøst - navn på bluesband er tricky. Ender som oftest opp med "random navn på vokalist/gitarist" and the Ballbreakers og lignende. Og hvorfor ikke gå norsk? Blåtoneligaen, Blåbandet, Himmelgrå, Blåstein.....

Eller Wackawacka Bluejohnnyblue in a big girls blouse.

Mongobøffel klinger jo godt også, men det er tatt og signaliserer vel noe litt...annet....(tror jeg)

Bluesjob?

Fort gjort at det blir mest suksess i en litt smalere nisje kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.