Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, jeg har to Les Pauls...


JonE

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke se hva du tjener på å selge den du åpenbart synes er best for dine ører. Og heller ikke hva du egentlig ønsker. Hvis du vil modde trad-en til å bli mest mulig lik 120-en -fordi du liker sistnevnte best - ville jeg solgt trad-en om du absolutt skal kvitte deg med en. 

Selv har jeg en Gibson og to Epi. Ingen av dem låter likt, og ikke er det et mål heller. Tvert i mot. 

Mine to øre er å beholde begge hvis du vil ha to ulike gitarer. Selge trad-en hvis du uansett vil ha den til å høres ut som 120.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode poenger dere kommer med. Som en av de som bestandig har ønsket en "ordentlig" LP virker jeg å ta det tungt at 120th rett og slett høres bedre ut. Har spillt en del i dag, og på alle stilarter finner jeg ut at den sparker ræva til Trad'en. Mer output, spiller utrolig godt sammen med både amp'en og Marshall Guv'Nor og TS808. 

Rewire'a Trad'en til 50s i går, fikk mer kontroll over tone-pots'a. Lurer på om jeg hiver i en orange drop 015uf og tar en session til med spilling. 

Båndene er veldig slitt på 120th, til det punktet at intonering ikke kan bli 100%, det er også da en del buzz enkelte steder på halsen, så tror ikke det er "vane" eller spillbarhet som former inntrykket. Trad'en er helt knall å spille på. 

Per nå vil jeg selge den igjen, men lurer om noen av dere gitarguruer kan tipse meg om output-issuen på Trad'en? Vil gjerne teste om nye magneter eller andre ting vil forme den som jeg vil ha den. Det står nå Burstbucker 1 og 2 i Trad'en, BB Pro's i 120th. Pussig nok høres 120th bedre ut 🤔

Er vel Alnico 2 i BB 1 og 2, kanskje prøve 5? Har lite erfaring med magneter, pickuper generelt

Endret av JonE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BB 1-2 er temmelig lav output vintage lyd . De kan bli noe tamme for mange . Liker du de ikke så de lettsolgte på Finn .

Ellers liker jeg godt 498t i bridge som er vesentlig høyere output , men fortsatt låter klart uten å bli grumsete og ha hard diskant .

LP Trad pleier å komme med 57 Classics som "sparker" noe mer enn BB 1-2 . BB3 gir mer output til bridge . Jeg liker best BB3 og 57 Classics til rock/classic metal i LP .

Du har vel kontroll på pickup høyde her ?

BB Pro liker jeg ikke da de har en merkelig "hard diskant" - de ryker ut med en gang hos meg .

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode inputs👌

Gir mening at de "sparker" mindre, det er en vanskelig overgang etter et år med tweaking av amp og pedaler for å gjøre BB Pro'ene så gode som mulig, noe jeg er kjempefornøyd med. Jeg tror jeg gir den en sjanse til med bytte av humbuckere, det er bare ikke godt nok per nå. 

Tenker du da 57 Classic i neck og BB3 i bridge? 

Endret av JonE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også et sett med Seymour Duncan eller Dimarzio. Usikker på hvilken musikk du spiller, men sjeldent feil med en Seymour Duncan Jazz eller 59 i hals. I bro er valgene mange, spørs hva du er ute etter. Du nevnte tidligere EMG. Da kan jeg anbefale SH6 Distortion hvis du vil ha en sint pickup med en del diskant, SH4 JB hvis du vil ha en del output men litt mørkere tone, eventuelt en SH5 Custom hvis du vil ha en blanding av moderne og vintage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JonE skrev:

Gode inputs👌

Gir mening at de "sparker" mindre, det er en vanskelig overgang etter et år med tweaking av amp og pedaler for å gjøre BB Pro'ene så gode som mulig, noe jeg er kjempefornøyd med. Jeg tror jeg gir den en sjanse til med bytte av humbuckere, det er bare ikke godt nok per nå. 

Tenker du da 57 Classic i neck og BB3 i bridge? 

" det er en vanskelig overgang etter et år med tweaking av amp og pedaler for å gjøre BB Pro'ene så gode som mulig, "

Akkurat dette problemet hadde  jeg ( og andre på nett) har med BB Pro . Med masse styr for å få akseptable lyd , men da var innstillinger "feil" i forhold til de fleste andre pickups .

Burstbucker Pro Pickups måler i min LP Standard 2012

Neck 7.6 k ohm Alnico 5

Bridge 8.16 k ohm Alnico 5

Du kan jo bare sette BB Pro i Trad din .......

 

Jeg er ikke nøye på neck pickup da jeg bruker det lite  , men SD Jazz/59 er bra . Dimarzio har vel og en 59 og som er bra .

57 Classic plus er bridge pickup ( litt hottere) - 57 Classic er neck pickup

Bonamassa Epi LP min har BB2 neck og BB3 bridge . Den låter veldig bra .

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MartheyG skrev:

Altså, skudd i blinde her, men kunne du ikke bare prøvd å swappe pickupsa mellom de to gitaren, så hører du om de funker i traden?

Det er nok verdt et forsøk ja. Fant en Seymour Duncan SH-6 på finn jeg tenkte å teste i bridge og flytte nåværende bridge til neck. BB 2 i neck da altså. Aner ikke om det blir en bra combo for meg, men resulterer hvertfall i høyere output overall. Skal prøve å bytte først✌️

Hvis jeg ikke bytter ut noe som helst og setter inn .015uf istedet for .022, vil det gi et inntrykk av høyere output for en med utrente ører som meg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

" det er en vanskelig overgang etter et år med tweaking av amp og pedaler for å gjøre BB Pro'ene så gode som mulig, "

Akkurat dette problemet hadde  jeg ( og andre på nett) har med BB Pro . Med masse styr for å få akseptable lyd , men da var innstillinger "feil" i forhold til de fleste andre pickups .

Burstbucker Pro Pickups måler i min LP Standard 2012

Neck 7.6 k ohm Alnico 5

Bridge 8.16 k ohm Alnico 5

Du kan jo bare sette BB Pro i Trad din .......

 

Jeg er ikke nøye på neck pickup da jeg bruker det lite  , men SD Jazz/59 er bra . Dimarzio har vel og en 59 og som er bra .

57 Classic plus er bridge pickup ( litt hottere) - 57 Classic er neck pickup

Bonamassa Epi LP min har BB2 neck og BB3 bridge . Den låter veldig bra .

 

 

 

Sitter på youtube as we speak og hører på de du har foreslått, hører mye bra her 👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Foo skrev:

Strengt tatt burde tråden heller hett ' Hjelp jeg har bare to Les Pauls'.

Ser ut som du har rett. Problemet ligger nok i at jeg har bare TO forskjellige gitarer, så hvis jeg slenger en strat på veggen også nå så er det bare å tagge "Løst" på tråden! 

Begynner å bli mer comfy med lyden nå, fikk noen gode øyeblikk med en loop i moll med delay, med litt sweet superfuktig klang på lead oppå toppen. Må bare passe på å ikke spille på 120th i tilfelle jeg ødelegger flow'en jeg har startet 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, JonE skrev:

Ser ut som du har rett. Problemet ligger nok i at jeg har bare TO forskjellige gitarer, så hvis jeg slenger en strat på veggen også nå så er det bare å tagge "Løst" på tråden! 

Begynner å bli mer comfy med lyden nå, fikk noen gode øyeblikk med en loop i moll med delay, med litt sweet superfuktig klang på lead oppå toppen. Må bare passe på å ikke spille på 120th i tilfelle jeg ødelegger flow'en jeg har startet 😊

 

Tja... Du trenger en Tele også... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Audun skrev:

Tja... Du trenger en Tele også... 😉

 

5 timer siden, nikotro skrev:

Og en archtop😊

Skal foreslå for bandet at vi må begynne å gig'e for penger og ikke øl og brunt så jeg får råd til dette 🤔

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.