Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp, jeg har to Les Pauls...


JonE

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en *trekke pusten* Gibson Les Paul Standard Light Flame Top 120th anniversary Honeyburst AAA. This one. Den har per nå 50's wiring og det "riktige" av ledninger. 

Den er god å spille på, jeg synes begge humbuckerene høres helt fantastiske ut gjennom min Blackstar Artist 30. Jeg kan endelig selv bekrefte at lyden av disse tynne og litt lettere gitarene høres ut som en Les Paul, bare litt lysere rundere i kantene. Allikevel er det noe i hodet som sier at "sånn her skal det ikke være, en LP skal være tjukk, tung og se ordentlig ut".

Jeg greide å leve med tanken helt til Traditional'en kom i posten for litt siden - en tjukk og god LP med akkurat den sjela i lyden som en LP skal ha. Den har ikke per nå 50s kabling, men skal få det. Jeg synes tanken av å ha to LPer i stua er litt over-the-top, og jeg trenger virkelig ikke begge to. Det er en liten forskjell på lyd, og den førstnevnte har coiltap som jeg bruker cirka 5 minutter for hver time jeg spiller. 

Er det noen som kan dele hva de ville ha gjort i samme situasjon? Er ikke to LPer over the top? Det er jo såpass variasjon i de, så kanskje ikke... 

Jeg kunne tenkt meg flere meninger/alternativer på hva jeg kan gjøre i dette dilemmaet. 

Edit: Hvilken ville dere ha solgt? Kommer 120th til å være mer verdt i fremtiden? Det er en mer fleksibel gitar, men når jeg først har en ordentlig LP, er det den her som er "it"? 

Endret av JonE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha to Les Pauler er absolutt ikke over the top. Hvis du har råd til å ha begge, vel og merke... 😉 Hvis jeg skulle kvittet meg med en i din situasjon, hadde det nok blitt den 120-saken. Som du er inne på selv, så er Traditonal mer en "ordentlig" Les Paul, slik de skal være. 😊

Nå låter tydeligvis LP'ene dine litt forskjellig, og det er jo grunn nok til å beholde begge, hvis du liker begge av de sånn ellers.

Endret av Audun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är många saker man kan ha för mycket av, Les Paul-gitarer är inte en av de. Trixet är att lage goda grunder inne i ditt eget huvud till att ha flera gitare, det behöver inte vara realistiska grunder så länge du inte säger de högt. Till exempel, "tänk om jag köper en hytta, då må jag ju ha en extragitar till hytta, ikke sant". Säger du det högt så svarar ju någon bara, "men du kan ju bara köpa en till gitar när du väl har köpt hytten/Du kan ju bara ta med dig din ena gitar i bilen till hytten".. Så, schhhhhh, njuuut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv to Les Pauler, helt identiske til og med bortsett fra finish... Det spørs i grunn litt på hvordan gitarstallen din ellers ser ut, om de to LP'ene er de eneste du har og du savner litt bredere mangfold/spekter, så hadde jeg nok kanskje vurdert å selge den ene. Alt i alt er det dog bare du selv som kan avgjøre om det er for mange eller ikke ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

120th LP er ikke ettertraktet og de vil ikke øke i verdi på lenge . Det er vel 57 Classics pickups ( meget bra) i lp trad og ( de forhatte)burstbucker pro i 120th lp . Liker du begge og har råd behold begge . De er temmlig forskjellige også . 

Endret av Sugardaddy65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, av hvor like responsene her er ser det ut som valget er enkelt😄👌

Min første gitar for 15 år siden var en Epi LP standard, helt siden da har jeg siklet på "the real deal" og nå har jeg to! Luksusproblem? 

Kan fint godta at 120th ikke blir verdt noe særlig, så det blir ikke grunnen til å holde på den. Samtidig som jeg absolutt ville valgt Trad'en har den 120th så steeiiike fin clean lyd og ikke minst fler muligheter. Det hjelper ikke at den har sikkert topp 5(?) lønnetopp av serien, øynene mine sier at den ikke skal i noen andres hender😐

Setter stor pris på svarene her, responsen deres kommer til å ligge i bakhodet ila neste uke før avgjørelsen blir tatt 😊 

Legger ved bilde av de, JEG synes hvertfall finishen her er eye-watering:

Screenshot_20191031_234751_com.android.gallery3d.png

Endret av JonE
Bilde
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Var på besøk hos en som hadde et par gitarer hjemme. Skal nevne for han at to Les Paul er litt mye.

CIMG0395.jpg

CIMG0400.jpg

CIMG0399.jpg

CIMG0396.jpg

CIMG0397.jpg

CIMG0401.jpg

Dæven, ser jeg må bygge på huset. Eller kanskje den strien på veggen kan dekkes med LPer isteden for tapet 🤔

Screenshot_20191031_234802_com.android.gallery3d.png

Endret av JonE
Bilde av Trad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, JonE skrev:

Heheh, av hvor like responsene her er ser det ut som valget er enkelt😄👌

Min første gitar for 15 år siden var en Epi LP standard, helt siden da har jeg siklet på "the real deal" og nå har jeg to! Luksusproblem? 

Kan fint godta at 120th ikke blir verdt noe særlig, så det blir ikke grunnen til å holde på den. Samtidig som jeg absolutt ville valgt Trad'en har den 120th så steeiiike fin clean lyd og ikke minst fler muligheter. Det hjelper ikke at den har sikkert topp 5(?) lønnetopp av serien, øynene mine sier at den ikke skal i noen andres hender😐

Setter stor pris på svarene her, responsen deres kommer til å ligge i bakhodet ila neste uke før avgjørelsen blir tatt 😊 

Legger ved bilde av de, JEG synes hvertfall finishen her er eye-watering:

Screenshot_20191031_234751_com.android.gallery3d.png

Veldig fin topp på den der ja. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det... Vanskelig å kvitte seg med. Men folk her er enig med hverandre i at hvis en må gå, så er det 120th? Den er så tynn 😄 Er det en grunn i det hele tatt. Er jo Traditional som er LP, er det ikke?! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.